Föryngring

Hjälplantera trots aprilväder

9 inlägg 2301 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälplantera trots aprilväder

Gustav F  
#754648 Hejsan!
Jag är helt ”grön” på det här med skog. Ska hjälpplantera tall på ca 1 hektar, det är barrotsplantor och jag har gått med en flåhacka och gjort små fläckar där jag ska plantera.
Nu till min fråga, är det dumt att plantera nu i April om det är lite minus på nätterna och plusgrader på dagarna? Kan det förstöra min plantor?

Med vänliga hälsningar,
Gustav



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hjälplantera trots aprilväder

jannee  
#754656 Ett kort svar är JA.
Det är torrt men inte så varmt dagtid, detta torkar ur plantor INNAN de själva börjat dra (växa).
Sammalunda nattetid, frosten torkar ur plantorna, du kanske hört ordet frystorka.
Optimalt är att sätta plantor när det är så pass varmt att de omgående börja växa och nyttjar den fukt som förhoppningsvis finns i marken.
Har själv någon gång gjort misstaget att plantera för tidigt på följd att dödligheten varit avsevärt större än normalt.
Maj och Juni är de månader det är bäst att plantera.

Avatar Fallback

Re: Hjälplantera trots aprilväder

80-90  
#754657
jannee skrev:Ett kort svar är JA.
Det är torrt men inte så varmt dagtid, detta torkar ur plantor INNAN de själva börjat dra (växa).
Sammalunda nattetid, frosten torkar ur plantorna, du kanske hört ordet frystorka.
Optimalt är att sätta plantor när det är så pass varmt att de omgående börja växa och nyttjar den fukt som förhoppningsvis finns i marken.
Har själv någon gång gjort misstaget att plantera för tidigt på följd att dödligheten varit avsevärt större än normalt.
Maj och Juni är de månader det är bäst att plantera.

+1 på den

Användarvisningsbild

Re: Hjälplantera trots aprilväder

Gustav F  
#754658 Hej!
Tack för ditt utförliga svar😊 Då ska jag vänta lite med att plantera😊

Mvh,
Gustav

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälplantera trots aprilväder

Älgfoderodlare  
#754661
Gustav F skrev:Hej!
Tack för ditt utförliga svar😊 Då ska jag vänta lite med att plantera😊

Mvh,
Gustav


Har du plantorna hemma redan nu ?

Avatar Fallback

Re: Hjälplantera trots aprilväder

jannee  
#754664 Om du har plantorna hemma.
Öppna säckarna, förvara dem i ett MÖRKT och SVALT utrymme - typ jordkällare.
Dränk sedan plantorna ett dygn innan du planterar dem.
Du kan med rätt förvaring ha dem liggande 1 mån men även längre utan att plantorna (rötterna) skadas

Användarvisningsbild

Re: Hjälplantera trots aprilväder

Gustav F  
#754675 Hej,
Jag har inte fått hem plantorna ännu, tanken var att jag skulle hämta dem nästa vecka. Ska kolla vädret och se hur jag ska göra😊
Jag har tillgång till jordkällare så det ska nog kunna funka😊

Tack för tipset!!

Mvh,
Gustav

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälplantera trots aprilväder

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754714 Är väl bättre att hämta plantorna när det är dags att plantera, så behöver det inte bli diskussion om felaktig förvaring om det går galet.

Avatar Fallback

Re: Hjälplantera trots aprilväder

nilsszzon  
#754718 Jag har påbörjat planteringen för i år i helgen
Stora barrot , kommer regn nu i veckan och håller tummarna för att de värsta frostnätterna är förbi

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).