Traktorer och processorer

Begagnatpriser

16 inlägg 5245 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Begagnatpriser

Axl  
#737414 Är som alla andra på det här forumet på jakt efter en traktor... Vad tror ni om priserna framåt? Tror ni begagnatpriserna kommer stå sig? Tycker det är rejält tilltagna priser på det mesta idag. Pappa köpte en beg Valmet för 15 år sen och samma traktor idag ligger typ 50 000 över det han gav då.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Begagnatpriser

ÅsaNisse  
#737471 En begagnad kvalitetstraktor står sig i pris så länge den funkar. Sen blir det en liten dipp som renoveringsobjekt för att sen stiga till nypris som veteranare.

Användarvisningsbild

Re: Begagnatpriser

Heavy_D  
#737473 Ja, priserna lär nog stå sig. Om dom inte tom. stiger med tanke på hur ny priserna drar iväg?

Avatar Fallback

Re: Begagnatpriser

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737502 Är så för att nya blivit så dyra. Kolla i Norge om du har vettig möjlighet med avstånd.

Avatar Fallback

Re: Begagnatpriser

fastfälld  
#737644 ja snart kostar väl en big mac 100 kr med den inflationstakten vi har nu... Så lär ju inte bli billigare. :-s

Användarvisningsbild

Re: Begagnatpriser

rokon  
#738065
fastfälld skrev:ja snart kostar väl en big mac 100 kr med den inflationstakten vi har nu... Så lär ju inte bli billigare. :-s

En Big Mac blir väl bara billigare destå mer begagnad den blir?

Avatar Fallback

Re: Begagnatpriser

tallen100  
#738070
rokon skrev:
fastfälld skrev:ja snart kostar väl en big mac 100 kr med den inflationstakten vi har nu... Så lär ju inte bli billigare. :-s

En Big Mac blir väl bara billigare destå mer begagnad den blir?

Efter ett litet bett så är det nog omöjligt att få ett enda öre för den, särskilt i dagens tider 🤣

Användarvisningsbild

Re: Begagnatpriser

Alex123  
#754021 i och med hur utvecklingen för jordbruket ser ut på kort sikt så kommer säkerligen en ökning av begagnade maskiner att tillkomma vilket kommer bidra till att priserna sjunker. vet flera lantbrukare som kommer lägga ner som en effekt av el och dieselpriserna i kombination med dåliga marginaler redan från början.

Avatar Fallback

Re: Begagnatpriser

jannee  
#754029 Att ge sig på att sia om framtida begagnatpriser är verkligen att ge sig ut på okänt vatten.
Det är lätt att anta att Alex 123 är rätt ute, å andra sidan kan det också vara att eftersom det nu är ännu kärvare för jordbruket än vad det tidigare varit kan följden bli att man inte gör några nyinvesteringar, eftersom pengarna rent ut sagt saknas, m.a.o kommer kanske inte ut så mycket på beg. marknaden vilket kan göra att beg. priserna i stället går upp.
En kvalitetsmaskin, oberoende märke, som det finns reservdelar till kommer alltid att vara eftertraktad = högt andrahandspris.
Äldre maskiner med ad blue system, som inte sällan krånglar, är nog något man ska vara försiktig med.
Nyare modeller verkar de fått ordning på, gäller såväl traktor som bilar.

Avatar Fallback

Re: Begagnatpriser

valtra mega  
#754031
Alex123 skrev:i och med hur utvecklingen för jordbruket ser ut på kort sikt så kommer säkerligen en ökning av begagnade maskiner att tillkomma vilket kommer bidra till att priserna sjunker. vet flera lantbrukare som kommer lägga ner som en effekt av el och dieselpriserna i kombination med dåliga marginaler redan från början.

om försäljningen av nya maskiner minskar kommer det mindre inbytesmaskiner så inte säkert att det finns mera beganade maskiner på marknaden

Användarvisningsbild

Re: Begagnatpriser

Alex123  
#754039 Var är er analys av utvecklingen på begagnade maskiner de senaste åren? Min uppfattning är att man kunde köpa en traktor i 200k klassen för 5 år sedan. Lägga till några tusen timmar på mätaren och nu sälja den för 250k. Håller ni med? Hur kan utvecklingen ha gått åt det hållet?

Användarvisningsbild

Re: Begagnatpriser

Arvid0  
#754045
Alex123 skrev:Var är er analys av utvecklingen på begagnade maskiner de senaste åren? Min uppfattning är att man kunde köpa en traktor i 200k klassen för 5 år sedan. Lägga till några tusen timmar på mätaren och nu sälja den för 250k. Håller ni med? Hur kan utvecklingen ha gått åt det hållet?


Den gamla klassiska tillgång och efterfrågan.
Känns som traktorer och lastmaskiner har gjort samma prisresa som fastigheter och hus.

Användarvisningsbild

Re: Begagnatpriser

Alex123  
#754052
Arvid0 skrev:
Alex123 skrev:Var är er analys av utvecklingen på begagnade maskiner de senaste åren? Min uppfattning är att man kunde köpa en traktor i 200k klassen för 5 år sedan. Lägga till några tusen timmar på mätaren och nu sälja den för 250k. Håller ni med? Hur kan utvecklingen ha gått åt det hållet?


Den gamla klassiska tillgång och efterfrågan.
Känns som traktorer och lastmaskiner har gjort samma prisresa som fastigheter och hus.


Jojo det tror jag alla förstår och ser sambandet i. Det jag frågade efter var snarare varför tillgången gått ner, efterfrågan gått upp eller en kombination dessa? Och i så fall varför och vad det beror på?

Själv tror jag, lite som tidigare skribenter var inne på så har investeringsviljan varit låg hos många bönder de senaste åren, man kör helt enkelt på med gamla traktorn istället för en ny, detta pga dålig lönsamhet. Efterfrågan på dessa ”billigare” traktorer är dock konstant då det i regel inte köps av yrkesbönder utan av personer med annat jobb vid sidan av.

Nu ser jag dock en risk i att en större andel yrkesbönder kommer lägga ner och därav sälja ut sin maskinpark vilket på kort tid kommer leda till en högre andel på begagnat marknaden. Om inga drastiska åtgärder görs omgående vilket jag inte tror kommer hända

Avatar Fallback

Re: Begagnatpriser

alias  
#754057 Har inte stenkoll på nypriserna på traktorer, men har fått uppfattningen att den stigit en del på senare år.

Lantmännen har en annons här på sidan nu om Valtra A75 Classic med X36 frontlastare för 519 000 kr.

Någon som har koll på vad motsvarande traktormodell och utrustningsnivå kostade ny för säg fem år sedan?

Stiger nypriserna så stiger nog även begagnatpriserna tänker jag.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Begagnatpriser

MF förare  
#754066 Är väl så att den traktor storleken som de flesta verksamma skogsägare vill ha är alldeles för liten för aktiva bönder idag. De flesta nya runt 100hk och under köps nog mest av skogsägare å hobby bönder/ häst ägare med bra ekonomi.. Frågade en säljare på en större firma för ett antal år sen om en beg 85hk traktor med lastare, svaret ja fick att de flesta som köper en ny sån har redan sålt den de har till nån granne å köper en ny utan byte.. därav bristen på begagnade i den storleken hos handlaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).