Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

146 inlägg 40350 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#742398 Det blev ganska stor skillnad när det blev 6st nya lysarmaturer i maskinhallsdelen förut fans det ett. Nu har jag kommit igång med att förstärka takstolarna så att det går att montera el vinschen till slakteriet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#742506 Nu är balken på plats 160×160×6100. Det borde funka att hänga en älg i. Har skruvar takstolarna och börjat att förstärka. Better safe than sorry eller vad man brukar säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

zeetorg  
#742521 Ja om inte det där håller för några älgar så vet jag inte om jag törs möta någon i skogen... 😀

Bra jobbat, snyggt och bra blir det!

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#746221 Då fick man lite tid igen att greja i slakteriet eftersom det var storm i skogen. Borade ett 4" hål i taket och trädde ett avloppsrör som genomförning. Har monterat vinschen och elrören så att elektrikern kan dra sina kablarna till den. Skulle vara intressant att höra hur dom tänkte när dom bygger en vinsch med 12m vajer och bara en meter lång kabel till handkontrolen. Väntar fortfarande på rörmokaren! Dom värkar ha fullt upp 😥

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#746229 Det där blir bra.
Nu är det snart dags att hänga in första köttet. Du får väl ta en gris och provköra.
Du får ev ställa in en avfuktare för optimal miljö vid långa mörningstider.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#746251
Brorsan skrev:Det där blir bra.
Nu är det snart dags att hänga in första köttet. Du får väl ta en gris och provköra.
Du får ev ställa in en avfuktare för optimal miljö vid långa mörningstider.


Det ska finnas avfuktare i kylaggregatet. Så jag hoppas att den gör sitt jobb. Ska bli en luftvärmepump i stora delen för att det ska hålla värmen på vintern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#747684 Idag kommer paketet med dom bättre begangnade slaktkrokarna! Dom är värda sin vikt i guld. Väntar fortfarande på att rörmokaren ska komma och göra klart vattnet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#753579 Nu har ÄNTLIGEN rörmokaren varit på besök! Ledsnade på den första jag anlitade som aldrig dök upp så ja bytte till en annan firma som kom efter tre veckor. Så nu har vi både varmt och kallt vatten. Han var grymt duktig blev inte bara bra även en snygg installation. Så nu ska det bara byggas ett vattenlås, monteras lite krokar mm. Så till hälgen får det bli premier tvätt av bilen. Fyllde upp vattenrännan och det hemmabygga vattenlås funkar som det ska. Så passar ni med en skitig bil eller ett dött djur det bara att svänga in 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753621 Hur tänker du med vattenlås och frysrisk eller ska du ha varmt för jämnan?

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#753623 Det ska vara lite underhålsvärme på vintern är det tänkt. En luftvärmepumpen. Och har ja inte vattenlåset så kommer inte oljeavskiljarn fungerar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753629 Det hade gått att sätta vattenlåset i en separat brunn innan oljeavskiljaren men det är dyrt och jobbigt att underhålla men är en lösning om man vill kunna kallställa.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#753637 Har gjutit rännan så att det är bara att dra upp ett avloppsrör så är rännan tom och det går att stänga av värmen! Så det har ja tänkt på. Det är därför jag har allt vaten i ett litet separat rum så blir det inte så dyrt att värma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#753809 Idag har en av mina jaktkamrater från Danmark varit på besök och hjälpt mig att svetsat allt rostfritt och aluminium i slakteriet. Om man får skryta lite så blev det förbaskat bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Brorsan  
#753836 Va bra det blir.
Lyxigt med rostfria banor.

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#753945 Ikväll efter en hel dag i skogen så blev det premiär i tvätthallen första gången det används! Fick äran att vaska av frugans ford. Så nu är det bara masa skjuta djur som saknas i kylrumet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).