Motorsåg och handhållet

Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

16 inlägg 4882 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Badger  
#752225 Funderar på att skaffa en batterisåg och lutat lite åt Husqvarna 540i XP. Som ny i gemet såg jag på en sajt att den såldes på rea 5795 mot tidager 7790. Så lägligt tänkte jag, men men med erfarenhet att Black friday och annat skojjeri på webben sökte jag på prisjakt och såg att en massa sajter hade samma reapris. Är det Husqvarna rea just nu eller är det ett upphissat rek-pris som den aldrig kostar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752248 Är det bara såg eller med batteri o laddare?

Jo, de gör nog så gått de kan o sälja vad som går..

Avatar Fallback

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752249 Det är väl samma på alla sågar, "kampanjpris" för butikerna är det vanliga priset på maskinklippet mm.

Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752257 Kan ju också vara så att vissa säljare anger priset ex. moms.

I vart fall får du en väldigt trevlig såg. Snåla inte med batterier och laddare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Badger  
#752285 Tolkar det som att 5000 är den normal nivån och att man inte behöver passa på just nu. Jo, går från en bensinsåg(som skar idag) så visst behövs batterier. Lutar åt husqvarna för att kanske också köpa en häcksax med samma batteri.

Mange skrev:Är det bara såg eller med batteri o laddare?

Jo, de gör nog så gått de kan o sälja vad som går..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Badger  
#752424 Funderat lite på det där med snåla inte på batterier. Jag hade tänkt skaffa ett par 200x batterier. Tänker att det är skönare att inte ha 300x som är lite tyngre. Vad menade du med snåla, vad behöver man ha med sig för en 4-5 timmar i skogen?

Niking skrev:Kan ju också vara så att vissa säljare anger priset ex. moms.

I vart fall får du en väldigt trevlig såg. Snåla inte med batterier och laddare.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

stackenas  
#752425 Som jag förstått det behövs 300x för att få ut hela sågens kapacitet.
Jag har kört med 540ixp ett år nu, tillsammans med 2st 300x batterier. Räcker till 3-4h arbete beroende på hur mycket kvistning det är på träden. Mycket nöjd, funkar även fint att fälla hyfsat grova träd med.

Badger skrev:Funderat lite på det där med snåla inte på batterier. Jag hade tänkt skaffa ett par 200x batterier. Tänker att det är skönare att inte ha 300x som är lite tyngre. Vad menade du med snåla, vad behöver man ha med sig för en 4-5 timmar i skogen?

Niking skrev:Kan ju också vara så att vissa säljare anger priset ex. moms.

I vart fall får du en väldigt trevlig såg. Snåla inte med batterier och laddare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Badger  
#752427 Jag har också snappat upp att 300x behövdes för att få ut hela kraften, men det var skrivet när det bara fanns 200 utan x tolkade jag det som för på Husqvarnas sidan såg jag sedan att man tagit fram 200x för som ska leverera full kraft under en kortare tid. Om ingen har testat här och vet kanske man ska kontakta Husqkvarna och få ett rakt svar på det, man vill ju inte gå på halvfart.

Vad är din definition på hyffsat grova träd? Rotände 60 cm? 80cm? 100cm? Planerar inte att fälla så mycket grova, men rätt vad det är står där en grov rackare som barkborrarna tagit eller en frötall som stormen tippat.

stackenas skrev:Som jag förstått det behövs 300x för att få ut hela sågens kapacitet.
Jag har kört med 540ixp ett år nu, tillsammans med 2st 300x batterier. Räcker till 3-4h arbete beroende på hur mycket kvistning det är på träden. Mycket nöjd, funkar även fint att fälla hyfsat grova träd med.

Badger skrev:Funderat lite på det där med snåla inte på batterier. Jag hade tänkt skaffa ett par 200x batterier. Tänker att det är skönare att inte ha 300x som är lite tyngre. Vad menade du med snåla, vad behöver man ha med sig för en 4-5 timmar i skogen?

Niking skrev:Kan ju också vara så att vissa säljare anger priset ex. moms.

I vart fall får du en väldigt trevlig såg. Snåla inte med batterier och laddare.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752443 Alltså 540i XP ska ju motsvara en 40 kubikare i storlek och funkar bra för en normal 2:a gallring, alltså 30-40 cm i rotänden.

Förvisso går det att ta grövre träd än så. Själv har jag rotkapat en 50 cm vindfallen tall och en 60 cm vindfallen gran med min 540 i XP och 200X-batteri, men då tog det lite tid.

Hur många batterier som går åt per dag, är ju lite som att fråga hur långt är ett snöre. Det beror ju helt och håller på hur du kör och vilka sorters träd du tar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Badger  
#752451 Låter bra. Kapade en 70cm tall med 30 kubikaren sist. Inte optimalt, men det gick. Intressant att du ahr 200x batteri. Jämfört med 300x? Är det fullt tryck fast kortare tid?

Niking skrev:Alltså 540i XP ska ju motsvara en 40 kubikare i storlek och funkar bra för en normal 2:a gallring, alltså 30-40 cm i rotänden.

Förvisso går det att ta grövre träd än så. Själv har jag rotkapat en 50 cm vindfallen tall och en 60 cm vindfallen gran med min 540 i XP och 200X-batteri, men då tog det lite tid.

Hur många batterier som går åt per dag, är ju lite som att fråga hur långt är ett snöre. Det beror ju helt och håller på hur du kör och vilka sorters träd du tar.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752460
Badger skrev:Låter bra. Kapade en 70cm tall med 30 kubikaren sist. Inte optimalt, men det gick. Intressant att du ahr 200x batteri. Jämfört med 300x? Är det fullt tryck fast kortare tid?

Niking skrev:Alltså 540i XP ska ju motsvara en 40 kubikare i storlek och funkar bra för en normal 2:a gallring, alltså 30-40 cm i rotänden.

Förvisso går det att ta grövre träd än så. Själv har jag rotkapat en 50 cm vindfallen tall och en 60 cm vindfallen gran med min 540 i XP och 200X-batteri, men då tog det lite tid.

Hur många batterier som går åt per dag, är ju lite som att fråga hur långt är ett snöre. Det beror ju helt och håller på hur du kör och vilka sorters träd du tar.
/Niklas

Några 300x-batterier har jag aldrig sett, än mindre testat.

Däremot har jag BLi 300-batterier, men de används bara till gräsröjaren 535i RXT och till mina batteridrivna gräsklippare.

Men BLi 300 är på 9,4 Ah och BLi 200(X) är på 5,2 Ah, så i praktiken borde ett BLi 300 räcka nästan dubbelt så länge som ett BLI200X.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

stackenas  
#752461 Ja det är BLi 300 jag kör med, trodde det var samma som 300x 🤭 Får nog kolla upp det här med 200x själv med då om det ger mer kräm i sågen och väger mindre.

Niking skrev:
Badger skrev:Låter bra. Kapade en 70cm tall med 30 kubikaren sist. Inte optimalt, men det gick. Intressant att du ahr 200x batteri. Jämfört med 300x? Är det fullt tryck fast kortare tid?

Niking skrev:Alltså 540i XP ska ju motsvara en 40 kubikare i storlek och funkar bra för en normal 2:a gallring, alltså 30-40 cm i rotänden.

Förvisso går det att ta grövre träd än så. Själv har jag rotkapat en 50 cm vindfallen tall och en 60 cm vindfallen gran med min 540 i XP och 200X-batteri, men då tog det lite tid.

Hur många batterier som går åt per dag, är ju lite som att fråga hur långt är ett snöre. Det beror ju helt och håller på hur du kör och vilka sorters träd du tar.
/Niklas

Några 300x-batterier har jag aldrig sett, än mindre testat.

Däremot har jag BLi 300-batterier, men de används bara till gräsröjaren 535i RXT och till mina batteridrivna gräsklippare.

Men BLi 300 är på 9,4 Ah och BLi 200(X) är på 5,2 Ah, så i praktiken borde ett BLi 300 räcka nästan dubbelt så länge som ett BLI200X.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752463 Om inte annat, så är ett BLI200(X) också 600 g lättare än ett BLi 300, vilket borde vara intressant i sammanhanget.

Enligt Husqvarna, så är BLi 200X särskilt framtaget för T540i XP, alltså arboristvarianten. På övriga maskiner ska det inte märkas någon effektskillnad mellan BLI200X och BLI200 eller BLi 300.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Ove Lindberg  
#752477 Är det någon som vet strömåtgång vid laddning av Bli300 batteri?

Användarvisningsbild

Re: Är det "alltid rea" på Husqvarna 540i XP?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752481 Ingen som velat svara på den frågan.
Bara hänvisar till att den presterar som en 40cc såg.
Så ca 2kw ska den generera under x lång tid.
Om nu energin inte magiskt infinner sig eller de producerar mer energi än de förbrukar så borde det gå att räkna ut.

Skulld de pruducera mer energi än de förbrukar lär de bli poppis!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).