lör 26 feb 2022, 18:34#750322Var ute idag å skördade med Rottnen rätt som det var fick kranen en elhicka å skicka ut kranen så jag höll på att vicka ,jaha körde en stund till då blev det lika igen fast värre verkar det är nåt med pumpen att den tror att man kör aggregatet för det går inte att få upp kranen
Skördare
Elfel kran, Rottne 2004
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in lör 26 feb 2022, 22:06#750377Vanligen så har man en pålastningsventil som gör att pumpen går på max konstanttryck när man kör aggregatet. Vid ren krankörning så antar jag att du har aLS eller lastkännande. Om pålastat konstanttryck av nån anledning ligger kvar när du skall köra kranen så kör det högre hastighet än den du är van vid.
När det gäller ditt specifika problem så kan det också vara något fel på styrningen av funktionen. Behöver hydraulschema och Elschema för att ge dig ytterligare med "kött på benen"...
Vad har du för styrsystem till kranen? Iqan, IPS, PVC ??
Vad är det för riktningsventil till kranen?
VOAC eller Parker antar jag. Men vilken specific modell?
När det gäller ditt specifika problem så kan det också vara något fel på styrningen av funktionen. Behöver hydraulschema och Elschema för att ge dig ytterligare med "kött på benen"...
Vad har du för styrsystem till kranen? Iqan, IPS, PVC ??
Vad är det för riktningsventil till kranen?
VOAC eller Parker antar jag. Men vilken specific modell?
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
sön 27 feb 2022, 08:33#750399när man ska starta rottnen så trycker man på en liten knapp på höger sida så det står fairle i displayen,så går det lätt att starta men gör man inte det så verkar det som att motorn går tungt ,och så är det nu det går inte att trycka på fairle händer ingenting
TS
sön 27 feb 2022, 17:00#750446Menar du att den där fairle-knappens funtion skull påverka krankörningen eller tar du upp detta som ett annat enskilt felsymptom?
Hittade delar av instruktionsboken i forumets bibliotek men tyvärr fanns det inget hydraulschema i hydraulikavsnittet. Här en länk som inte kräver nedladdning. Men jag kunde läsa mig till att hydraulsystemet är av typen Avlastat Konstanttryck och inte Lastkännande LS som jag antog i min föregående kommentar. Dessutom så är det KG Knutssons PVC för kranstyrningen. Riktningsventilen är en Monsun-Tison/VOAC HV07. Länk
Den fairle-knapp du nämner och beskriver funktionen på, låter som nån typ av avlastning. Men med avlastat konstanttrycksystem så är ju pumpen redan avlastad vid uppstart. Så pumpen är bara belastad med ca 30 bar stand-by tryck vilket normalt sett inte går att avlasta ytterligar eftersom det trycket styrs mekaniskt av en fjäder i pumpens tryckregulator.
Hittade delar av instruktionsboken i forumets bibliotek men tyvärr fanns det inget hydraulschema i hydraulikavsnittet. Här en länk som inte kräver nedladdning. Men jag kunde läsa mig till att hydraulsystemet är av typen Avlastat Konstanttryck och inte Lastkännande LS som jag antog i min föregående kommentar. Dessutom så är det KG Knutssons PVC för kranstyrningen. Riktningsventilen är en Monsun-Tison/VOAC HV07. Länk
Den fairle-knapp du nämner och beskriver funktionen på, låter som nån typ av avlastning. Men med avlastat konstanttrycksystem så är ju pumpen redan avlastad vid uppstart. Så pumpen är bara belastad med ca 30 bar stand-by tryck vilket normalt sett inte går att avlasta ytterligar eftersom det trycket styrs mekaniskt av en fjäder i pumpens tryckregulator.
Senast redigerad av AKKAMAAN mån 28 feb 2022, 17:11, redigerad totalt 2 gånger.
//Per A
//Per A
mån 28 feb 2022, 17:24#750559
Om du misstänker PVCn så är det ju enkelt att koppla in en fungerande för att se om felet försvinner. Finns säkert att "låna" his någon annan maskinägate eller hos t ex Alfta Produkter eller Koppoms Maskin
Jag skulle dock börja med att kasta om förstyrventilen med någon funktion som fungerar
scott skrev:Ja är det pvcn som är paj då,vet ju inte nå var man ska börja
Om du misstänker PVCn så är det ju enkelt att koppla in en fungerande för att se om felet försvinner. Finns säkert att "låna" his någon annan maskinägate eller hos t ex Alfta Produkter eller Koppoms Maskin
Jag skulle dock börja med att kasta om förstyrventilen med någon funktion som fungerar
//Per A
//Per A
tis 01 mar 2022, 16:28#750684
Förstyrventilerna är de som tar emot el-signalen från PVC och omvandlar den till ett till spakutslaget proprtionellt pilot/servo-tryck. Förstyrventilerna sitter in en rad på vardera sidan av ventilpaketet.
Förstyrventilen lossas med 2 insexskruvar och det sitter tre små o-ringar mellan förstyrventilen och monteringsplattan. Förlora INTE dessa o-ringar när du tar isär...
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
scott skrev:Du menar ventilerna som sitter under tanken till hydrostaten
Förstyrventilerna är de som tar emot el-signalen från PVC och omvandlar den till ett till spakutslaget proprtionellt pilot/servo-tryck. Förstyrventilerna sitter in en rad på vardera sidan av ventilpaketet.
Förstyrventilen lossas med 2 insexskruvar och det sitter tre små o-ringar mellan förstyrventilen och monteringsplattan. Förlora INTE dessa o-ringar när du tar isär...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
//Per A
//Per A
tor 10 mar 2022, 21:59#751880
Ingen expert skulle göra ett sånt antagande "på telefon"...
Att servotrycks slangen sprutar olja är visserligen inget tecken på att pumpen är helt felfri då servotrycket bara belastar pumpen med ca 30 bar samt att flödet som kommer ut är mycket lågt relativt pumpens kapacitet
Men om du tror det är enklare och billigare att byta pump än att kasta om ett par frstyrventiler för att se om felet flyttar sig eller inte, då ska du lyssna på dina telefonexperter 😎
Om du inte genomför logisk felsökning på egen hand så blir det "dyrt"....
scott skrev:Har pratat med en del (experter)som säger att pumpen är slut ,kan det va möjligt eftersom jag tog bort Servotryckslangen på kranpaketet o körde på starten å då sprutade det ut olja
Ingen expert skulle göra ett sånt antagande "på telefon"...
Att servotrycks slangen sprutar olja är visserligen inget tecken på att pumpen är helt felfri då servotrycket bara belastar pumpen med ca 30 bar samt att flödet som kommer ut är mycket lågt relativt pumpens kapacitet
Men om du tror det är enklare och billigare att byta pump än att kasta om ett par frstyrventiler för att se om felet flyttar sig eller inte, då ska du lyssna på dina telefonexperter 😎
Om du inte genomför logisk felsökning på egen hand så blir det "dyrt"....
//Per A
//Per A
fre 11 mar 2022, 06:06#751892Det är inte ovanligt med elfel/glappkontakt på 2002/2004. Börja med att kolla kopplingsplintar, säkringar och jordpunkter . Brott i krankabeln vid leden kan ge fel som kommer och går beroende av läget på kranen. Skräp i nån riktningsventil eller reduceringsventil kan ge fel du beskriver.
Börja felsöka elen och kontrollmät hydr.tryck innan du byter pump.
Börja felsöka elen och kontrollmät hydr.tryck innan du byter pump.
fre 11 mar 2022, 07:37#751902Var vet man var alla jordpunkter sitter då,jag tror också att det är ett elfel ,2004an har stått i skogen i 4veckor snart så jag har provat många idéer,härom dagen började det surra i startmotorn så då slog jag på alla lysen då blev det tyst,den går ju så tungt att starta så jag kan ju inte mäta nå tryck,menar du att krankabeln som går till aggregatet har att göra med kranen
TS
fre 11 mar 2022, 10:30#751913Man kan ju frikoppla, pumpen manuellt.
Så går motorn lätt.
Å så slå i kopplinga igen.
Så går motorn lätt.
Å så slå i kopplinga igen.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar