SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

108 inlägg 39071 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Vante  
#751542 Laddade ner manualen från Swedol på Echo CS 4510 ES ser att den har tryckstopp så man inte glömmer tändning av men måste komma i håg typ vid service ta av tändhatt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

axwell  
#751557
Vante skrev:Laddade ner manualen från Swedol på Echo CS 4510 ES ser att den har tryckstopp så man inte glömmer tändning av men måste komma i håg typ vid service ta av tändhatt.


Såg nån test där det blev negativ anmärkning på en såg som inte hade återfjädrande stoppknapp.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Vante  
#751568 Det är väl både för och nackdelar fördel är man glömmer inte stoppen på och drar den sur nackdelen är man måste trycka på stoppen till motorn är helt stilla och att lossa tändhatt vid service men de är enkelt byta ut till brytare i stället för typ utbordar tryck stoppen men var intressant läsa genom manualen lite köp fundera före vad det är för såg.
Jo undrar hur lika eller olika är bågen att hålla i på Echo mot Husqvarna såg rund vinkel men äldre Husqvarna gick den ju i fjäder spiral.?

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751613 Det är oftast en elektronisk stopkrets som aktiveras vid tryck och stannar motorn även om man inte håller den intryckt.
Vet inte om det är så på just Echo 4510ES.

Att ha dödarkrets aktiverad eller stiftet ur/hatt av gäller all service oavsett stoppens funktion.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Vante  
#751616 Jaha en typ flip flip. Elektronik för stoppen jo just finns de också system elektronik.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#778461 Nu har det ju mer handlat om sågar under 50cc här.
Men de jag kollat på (även om jag inte kommer köpa ny såg på ett tag) är i 60cc klassen.

Jag förstår mig inte på Echos marknadsföringen där.
CS-621 verkar bara en bra om än lite förnumstig 59cc såg på 3,2kw Det priset jag kan hitta är 12 000kr (avrundat på en hundring)

Konkurentarna Stihl ms362 och Husqvarna 562xpg ligger på 9 200kr respektive 9 800kr. Båda också 59cc men ger 3,5kw.
Storfräsaren i klassen ms400c ligger på 12 300 men har 67cc 4kw.
Stihlarna är kilot lättare än hva och Echo.


Det verkar även se lika dant ut i 70cc klassen. Jag trodde att Echo skulle vara en billigare alternativ till de vanliga.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Rotvältaren  
#778501 Vill man ha ett billigare alternativ "till de vanliga" så blir man nog tvungen att köpa såg på Jula eller Biltema...
Men håller fullständigt med om att prissättningen är knasig. I Finland kostar Stihl 769€, Echo 789€ men här är Husqvarnan avsevärt dyrare, 919€.
Stihl ms 400 C-M kan man hitta för 959€.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#778539
Rotvältaren skrev:Vill man ha ett billigare alternativ "till de vanliga" så blir man nog tvungen att köpa såg på Jula eller Biltema...
Men håller fullständigt med om att prissättningen är knasig. I Finland kostar Stihl 769€, Echo 789€ men här är Husqvarnan avsevärt dyrare, 919€.
Stihl ms 400 C-M kan man hitta för 959€.

I den storleksklassen finns nog inget på jula.
Men mysko med klenare och dyrare, det var ju Echon även i Finland.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Rotvältaren  
#778540 Det kanske är andra premisser än motoreffekt som avgör priset på en såg...

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#778541
Rotvältaren skrev:Det kanske är andra premisser än motoreffekt som avgör priset på en såg...

Stämmer..

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Rotvältaren  
#778563 Jag är inte marknadsekonom så kan bara spekulera men antagligen har Echo en större marknad i Finland vilket gör att importörerna kan ta in större volymer vilket direkt påverkar styckepriset i butik. Sedan kan försäljningskedjan se olika ut, ju fler mellanhänder i kakburken torde också påverka slutpriset.
I USA är Echo ett väletablerat märke och priset på sågarna är generellt lägre än konkurrenternas motsvarande modeller. Att Echo sedan har ett gott rykte, anses som en driftsäker kvalitetssåg samt har ett konkurrenskraftigt pris gör den attraktiv på den amerikanska marknaden.

Avatar Fallback

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

maltex  
#778572 Jämför man listpriserna på Sthil och Hva med Echo är dom ganska lika.

Avatar Fallback

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Elfving  
#779401 Köpte en villaägarkörd Echo röjsåg till loppispris i somras. Runt tio år gammal, motorsvag och lätt så den passar som förstasåg till min trettonåring. Knappt körd mer än trädgårdsarbete och den är exemplariskt lättstartad. Omodern sele ingick, den får gå med lätt trimmertråd till våren så att grabben lär sig grunderna. I min mening är det kvalitet på grejorna, allt ser bra ut. Skulle gärna köpt en Echo motorsåg bara baserat på kvalitetsintrycket denna ger.
Det verkar som att begagnatmarknaden är ganska död för andra märken än Hva/jonsered/Stihl bland sällanbruksanvändare. De köper gärna märken de hört talas om förut och där är Echo udda för en svensk.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Gustav1  
#834045 Jag köpte ett Oregon svärd 140sxea041 och Oregon kedja 91vxl052 till min nya Echo CS-3510. Jag har inte startat den än men jag testade att montera Oregon svärdet och kedja. Kedjan gick betydligt mer hackigt när man drar runt för hand jämfört med Echo svärdet med orginal Oregon 91px kedja. Har jag missat något?
På Echo svärdet och Oregon 91px kedjan står det 53 länkar.

På Oregon 140sxea041 svärdet och 91vxl52 kedjan står det 52 länkar.

Måste det vara ett svärd och kedja med 53 länkar?

Norrmann123 skrev:Ja, jag ser i original Echo katalog att CS-3510ES ock CS-310ES har samma svärd ock kjedjor.

I Oregon katalog står bara CS-310 (ock en massa andra små Echo modeller), så då borde den passa på CS-3510ES också. Sprocket (drev) har 6 tänder på CS-3510ES också.

På Oregon https://www.oregonproducts.com/en visar dom CS-3510 og den kommer bare upp med 14" svärd, samme typ SXEA041 (svärdfäste A041): https://tinyurl.com/wem374c

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

anersimyra  
#834054
Gustav1 skrev:Jag köpte ett Oregon svärd 140sxea041 och Oregon kedja 91vxl052 till min nya Echo CS-3510. Jag har inte startat den än men jag testade att montera Oregon svärdet och kedja. Kedjan gick betydligt mer hackigt när man drar runt för hand jämfört med Echo svärdet med orginal Oregon 91px kedja. Har jag missat något?
På Echo svärdet och Oregon 91px kedjan står det 53 länkar.

På Oregon 140sxea041 svärdet och 91vxl52 kedjan står det 52 länkar.

Måste det vara ett svärd och kedja med 53 länkar?

Norrmann123 skrev:Ja, jag ser i original Echo katalog att CS-3510ES ock CS-310ES har samma svärd ock kjedjor.

I Oregon katalog står bara CS-310 (ock en massa andra små Echo modeller), så då borde den passa på CS-3510ES också. Sprocket (drev) har 6 tänder på CS-3510ES också.

På Oregon https://www.oregonproducts.com/en visar dom CS-3510 og den kommer bare upp med 14" svärd, samme typ SXEA041 (svärdfäste A041): https://tinyurl.com/wem374c

Antalet drivlänk har inget med saken att göra, det är drivhjulets och kedjans delning som måste stämma. Oregon 91 VXL har delningen 3/8 mini.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).