Motorsåg och handhållet

En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

53 inlägg 8306 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#750755 Jag tänkte skriva en liten mektråd, bara för det är kul, och för de som gillar lite "äldre" sågar.

Jag fick fyra sågar från en bekant som kört dem i skogen när han jobbade som manuellhuggare för 20 år sedan eller mer. Varje såg har fällt några tusen kubik per år, i ett antal år, ungefär sade han.
De var jättesmutsiga, och jag förväntade mig att alla var sopslut och undanställda i ladan för de skurit på något sätt.
Men det är ju kul att skruva lite på sågar rent allmänt!

Fick tvätta av dem för att se vad det var för modeller:

Jonsered 2147
Jonsered 2149
Jonsered 2054
Husqvarna 346xpg

2147:an kändes bäst, kompressionen gjorde att startsnöret gick av vid startförsök.
Övriga hade inte samma kompression, men eftersom de stått länge kan ju kolvringen fastnat lite osv...

Jag tvättade 2147:an och har nu kört några tankar, och gillar den verkligen!
Kan bli min nya favoritsåg!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#750756 Här är avgasporten på 2147:an i samband med tvätt.
Det har stänkt lite smuts på kolven, när jag tvättat med diskborste och diskmedel, men man ser ju fortfarande svarv-ränderna på kolven!
Andra sågar som gått långt får ju glatt yta på kolv...
Så den har nog lite liv kvar om man sköter om den!

Även om titt genom avgasporten inte säger allt, men lyfter man cylindern måste man nog byta cylinderfotspackning innan man återmonterar har jag en känsla av, så då måste man ha köpt en sådan packning innan...

   TS
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#750757 2147:an har 45cm2 cylindervolym.
Här är 2149:an, som ju är 50cm2 cylindervolym, så lite större, men är den bättre?

Just det här exemplaret har blivit överkörd i skogen, kastskyddet är spräckt, samt motorfästet/vibrationsdämparen som sitter längst framme under oljetanken.

Så det skulle behövas kastskydd och hela tank-gjutningen för att rädda den sågen...
Kolven verkar ha gått mycket, men ser inte värmenypt ut, åtminstone inte vad man ser i avgasporten.

   TS
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#750760 Och här är Husqvarna 346:an.
Den har ju troligtvis värmenypt litegrann, och det förbättrar ju inte direkt prestandan. Men det ser inte så illa ut som det kan göra när sågar skär riktigt illa...
Det borde kanske gå att köra den ändå lite lätt för hobbybruk. Men man bör kanske polera bort aluminium från cylinderns blanka beläggning först i så fall.
Går ju att köpa ny kolv med billigt eftermarknads...
Cylindern kan nog ha klarat sig då beläggningen ju är hårdare än kolvens aluminium (men inte kolvringen kanske).

346:an verkar ha svärds-kåpa från Jonsered (röd).
Saknar toppkåpa
Saknar koppling
Saknar kåpan med startsnöret.

Husqvarna 346 är näst intill identisk med 2147:an.
Men nu när 2147:an är komplett och funkar så bra vill jag ju låta den vara...

Men 2149:ans startsnöre-kåpa passar på 346:an.
Troligtvis passar även 2149:ans koppling på 346.
Toppkåpan passar också, testade.

Med denna lösning får jag en troligtvis fungerande 346:a, och att 2149:an nog aldrig går igen...

Jag fattar inte grejen med 2149:an riktigt.
Är det så att den kom innan 2147?
För det vore konstigt att lansera 2149:an 50cm2 med mindre effekt i instruktionsboken åtminstone, än 2147:an på 45cm2.
Men olika sågar har ju olika användningsområden.
2147 med sin högre trimningsgrad kanske brinner upp lättare med sitt högre fullvarv, i en situation där 2149 skulle överleva längre, som vid kapning, eller vedbacken...
Jag vet inte.

Det skulle nog gå att leta fram delar om det finns skäl att hålla 2149:an vid liv.
Men då får man leta delar på nätet i så fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750767 Härliga projekt!
La till i serienummerlistan på chainsawcollectors och länkade hit.
Vad har 2147 för nummer?
2149 är väl motsvarande 351? Stort sett samma som de andra i familjen.

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#750771 Trodde jag hade fotat 2147:ans märkskylt, men det hade jag inte. Återkommer med bild i helgen, har inte sågen nu.
Googlade lite om hur man läser märkskyltarna
2149:an verkar vara en 2002 års modell, och 346:an verkar vara 1999 årsmodell, är det rätt?

Ja Husqvarna 351:an verkar väldigt lik Jonsered 2149:an på många sätt om man googlar.
De är listade med samma effekt i manualen med, 2,3kW vid 9000r/min.

Husqvarna 346xp (den äldre som här) och Jonsered 2147 är ju båda listade med 2,5kW vid 9600r/min i manualerna.
Det är ju ganska hög specifik effekt (litereffekt) för 45cm2 även idag, även om Husqvarna 550 mk2 och Stihl:s värstingar är ännu lite hårdare trimmade...
Man förstår ju att 346:an xp blev så omtyckt!

Det kom ju en "uppgraderad" new edition av 346 med runt 50cm2, men jag har den gamla 45cm2.

Ska lägga upp en bild på Jonsered 2054:an också nu när den är lite städad...

   TS
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750775 Serienummerlistor: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=278

Lägg upp nummer med så lägger jag in dem i listan så är det lättare o se hur gammal den är i tillverkningen tex.
Dessa listor är väldigt informativa på många sätt.

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#751607 Lossade svänghjulet på Husqvarna 346:an nyss.
Skulle bara rengöra lite och titta så det såg bra ut!
Upptäckte dock att kilen som skall gå i vevaxelns spår har skurit rakt av. Det är ju den som ställer tändläget...

Om man mäter in övre dödläge på kolven med indikatorklocka och ritar in nollpunkten på kopplingssidan (som ju är fast), sedan ritar in -5° -10° -15° osv, sedan justerar det numera justerbara svänghjulet utan kil tills man får rätt tändpunkt... Gissar att det är fast tändpunkt, ej tändkurva va?

Enklare hade ju varit en kil på svänghjulet kanske...

Men det saknas även en magnetring till generatorn för handtagsvärmen va?

Hur går det till när sådant här går sönder egentligen?
Magnetringen kanske släpper om limmet åldras och blir dåligt?
Men att kilen skär, det tycker jag är konstigt!
Har sett det innan på en Jonsered...

   TS
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751614 Kilen är till för svänghjulets position. Det går att sätta svänghjulet utan kil, konan håller på plats om det är rent o rätt spännt.
Tändkurvan styrs elektroniskt, förbestämt i fast tändkurva.

Ser ur som det varit generator om det är limrester jag ser där, det brukar det inte vara annars.

Inte ovanligt man ändrar tändläget.

Det går att jämföra på annan såg var svänghjulet ska vara och mäta från ÖD position på vevaxel.

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#751623 Ja, enligt märkskylten så är det ju en xpg-såg, och den har ju kablar i handtaget, generator monterad, till och med förgasar-värmare fanns på den.

Men gissar att generatorn drivs av en egen magnet som lossnat där från limmet och saknas...
Att generatorn alltså inte går på tändningens magnet, utan att systemen är skilda...?

På 550 mk1 xpg sitter det någon limmad magnet-ring, kollade nu:
1646774826_img_20220308_203058164.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#751624 Ska också kolla vad det sitter för svänghjul på Jonsered 2149:an, kan ju vara samma, oklart.
Men tänkte inte råna den, vore kul att få igång även den!
Börjar tro att jag har stängda spolkanaler på min 2149:a, skall kolla! Det har spekulerats på nätet om att det funnits både med öppna och stänga...

   TS
Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#751641 Jonsered 2149 översta bilden:
1646809533_jonsered_2149_ipl.png

Husqvarna 346 XP(G) Understa bilden:
1646809533_husqvarna_346_xpg_ipl.png


Ska lossa svänghjulet på 2149:an och titta när jag kommer hem!

Men utifrån Husqvarna-skissen här verkar det funnits två olika XPG-utföranden?
En med "bara" värmda handtag, och en med värmda handtag + förgasarvärme för att förhindra isbildning kalla vinterdagar.
Var det en funktion som tillkom under åren, 346:an gjordes väl i 10 år eller mer...?
Eller såldes den med och utan förgasarvärme bara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

Vante  
#751650 Elvärme på motorsågen börjar de med på 70 talet har de på farsans gamla Jonsered 451 E-Ev när oljepump drevet gav upp var fel monterar tog lite Kant blev det totalt riva sågen då blev svänghjul en vinge skadad köpte ny var instoppad generator med en lynk lindad spole föngerande men bort defekt sorterad med klippt trådstump ut.
Senare på 80 började på modeller med värme från ljudämpare i stället för el.

Användarvisningsbild

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751660 Finns mer om handtagsvärme i tråden Jonsered.

Avatar Fallback

Re: En mek-tråd om några gamla Jonsered:are från 90/00-talet

ollenorell  
#751662 Precis, det där med avgasvärme kände jag till, men har aldrig sett!
På bärbara datorer flyttar man ju värme från mitten ut till sidorna med hjälp av kopparstavar.
Men på motorsågen sitter ju handtaget ihop med tanken av-vibrerat med fjädrar/upphängning från motorblocket.
Så en sådan värmeledare skulle behöva vara flexibel, så det funkar nog inte...
Utan då får man leda avgaser istället, och de har en tendens att klogga igen...
Man vill ju annars ha något enkelt och underhållsfritt!

Mange skriver ju i den tråden att Stihl 020 har konverterats till avgasvärme, gissar att den saknat elektrisk värme...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).