Föryngring

Poppel op42 eller björk ekebo 5 på nedlagd åker

5 inlägg 3037 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Poppel op42 eller björk ekebo 5 på nedlagd åker

nilsszzon  
#751455 Tanken var julgranar men ändrades , så nu tänkte jag plantera igen en mindre bit på ca5000m2 som har lågt vilttryck.
är en plan åkerbit , som slutade brukas för några år sedan.

valet står mellan björk och poppel , har kört med enskärig plog och gjort fåror där de ska planteras och samtidigt vara enkelt att röja och trampa gräs runt.
marken är frisk

har planterat en hel del björk BR tidigare men såg att där fanns ekebo i TR , finns där ngn nackdel med TR?

marken är helt ensam och har ingen nytta av den därav jag planterar igen den.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Poppel op42 eller björk ekebo 5 på nedlagd åker

Torbjörn Johnsen  
#751465 Vad är det för jordmån? Är det sandigt/moigt eller är det mer finkornig jord typ mjäla/lera? Är det lättare jord så definitivt björk. Poppel är kräsen och växer dåligt om ph-värdet är lågt. Björk är ganska säkert och växer snabbt bara man klarar viltet.

Användarvisningsbild

Re: Poppel op42 eller björk ekebo 5 på nedlagd åker

Torbjörn Johnsen  
#751466 Täckrot eller barrot spelar nog inte så stor roll bara plantorna är vitala.

Användarvisningsbild

Re: Poppel op42 eller björk ekebo 5 på nedlagd åker

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751467 Nu är jag säkert dum men finns det möjlighet att ploga motfrågor som lägger sig mot det du redan plöjt?
Då har du möjlighet att kunna köra invers. (Lite fusk då du inte flyttar första tiltan) men får samma nytta och bra rotutveckling.
Björk poppel eller fågelbär är upp till dig när viltet är ett mindre problem

Avatar Fallback

Re: Poppel op42 eller björk ekebo 5 på nedlagd åker

nilsszzon  
#751475 inte dumt alls tåndemåla, den möjligheten finns absolut att utföra fortfarande! bra tips!
Torbjörn, det känns som det är lite mot det torrare / sandigare hållet

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).