Traktorn i skogen

Billigaste traktor med vändbar stol?

63 inlägg 17690 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billigaste traktor med vändbar stol?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751073 Vilken är den billigaste traktorn med vändbar stol? Både som ny, och en hyfsat modern begagnad (80-tal och framåt)?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

alias  
#751077
Mangan skrev:Vilken är den billigaste traktorn med vändbar stol? Både som ny, och en hyfsat modern begagnad (80-tal och framåt)?


Tänker du vändbar stol i originalutförande från fabrik, eller mer i termer av hytter med någorlunda plant golv och bredd för att sno runt om man monterar en vridplatta under sitsen?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

tallen100  
#751080 Skulle tro att belarus, ursurs 😉 , och zetor är de billigaste iaf bland mer kända märken.
Komforten går väl inte att jämföra med tex en valtra, men det är välbyggda grejor som håller.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

lerbo  
#751088 Valmet 505-805 2wd är väl ett bra val

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751114
alias skrev:
Mangan skrev:Vilken är den billigaste traktorn med vändbar stol? Både som ny, och en hyfsat modern begagnad (80-tal och framåt)?


Tänker du vändbar stol i originalutförande från fabrik, eller mer i termer av hytter med någorlunda plant golv och bredd för att sno runt om man monterar en vridplatta under sitsen?


Har inte tänkt så långt. :) Drömmern vore ju att den gick att köra vänd bakåt, men då är det väl en annan prisklass.

Att man kan sno runt med ett par 46:or och sitta avslappnat är grundkravet, låt säga eftermonterat är OK.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751115
tallen100 skrev:Skulle tro att belarus, ursurs 😉 , och zetor är de billigaste iaf bland mer kända märken.


Är det bra plats i dessa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

tallen100  
#751117
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Skulle tro att belarus, ursurs 😉 , och zetor är de billigaste iaf bland mer kända märken.


Är det bra plats i dessa?

Zetor och ursus har iaf stora hytter, men har knappt varit inne i någon 🤔

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

alias  
#751120
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Skulle tro att belarus, ursurs 😉 , och zetor är de billigaste iaf bland mer kända märken.


Är det bra plats i dessa?


Har kört en del Zetor 6045 och hytten är stor som en mindre glasveranda. På den vi hade så skulle man ha behövt flytta på handbroms, frikopplingsspak till PTO och hydraulpump och ev. spaken till hitchspärren för att kunna svänga runt smidigt moturs och jag hade nog velat ha ett lite högre stolsunderrede och en fotlåda för att sitta bekvämt vänd bakåt.

Driftsäker traktor!

Tänker du dig 4WD eller även 2WD?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751126 2wd kan duga!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

bodaedet  
#751145 Belarus 820 har plant golv och stor hytt, robust och driftsäker traktor, komfort i klass med din MF dock 😀

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

FredrikB  
#751152 Har en 805 utan möjlighet till körning bakvänd. Men det är något jobbigt med hög fart i backning (snabbväxel) på 705-805, jämfört med 505-605 som istället har krypväxel. Hyttstorlek och traktorstorlek är annars samma. Priset är sannolikt något högre än de andra som varit nämnda ovan, men den har fungerat fint och känns robust (evighetsmaskin).

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

550  
#751154 Just nu skulle inte jag våga köpa en gammal Belarus, de är väl baserade i Vitryssland? Det kanske går att få tag i reservdelar, kanske inte? Dessutom känns det som ett ganska ovanligt märke i Sverige. Nu var det inte en del i frågeställningen, men tillgång till reservdelar och service nära är för många väldigt viktigt...

Zetor nyare än 25 år har plant golv vid pedalerna, sen är det en höjdskillnad upp till sitsen. Inte helt ovanlig som skogsutrustad och det finns väl några firmor som bygger om både gamla och nya. De tidiga med mekanisk fram-back har spaken på högersidan så det är lite värre att bygga om kanske. Ska man skogsutrusta en begagnad går den modellen bort... Sedan flyttades fram-backspaken till vänstersidan om instrumentpanelen där den sitter idag. Det finns också tidiga modeller utan fram-back som funkar i skogen. Fram-back är i mina ögon viktigast om man kör med lastare (och den har ingen plats i skogen...).
Nyare med elektrisk fram-back har gått att bygga om med dubbelkommando bakåt, men jag tror det kostar ganska mycket med en komplett ombyggnad så det är väl inget alternativ om man letar så billig traktor som möjligt!
Många begagnade man ser ute på Blocket är inte skogsombyggda alls. Bukplåt är ett måste för att köra i skogen alls. Normal skogsombyggnad (bukplåt, grenavvisare, vändbar stol, flytta spakar, fotlåda, bakrutekil) skulle jag gissa hamnar uppåt 50 tusen idag, har dock inga färska priser.
Vad jag har sett av nya Zetor så har de gjort ett nytt tak som sticker ut långt åt sidorna. Inte så bra i skogen när det lutar mot ett träd. Lär inte vara gratis med nytt plasttak...

Visst 2WD är kanske billigare, men skulle aldrig vilja vara utan 4WD i skogen. 2WD så får man nästan köra med snökedjor och styrbromsar året om. Behöver man inte köra när det är mycket snö så kan man klara sig utan det med 4WD. Sedan är väl 2WD med vändbar stol sällan förekommande, kanske Valmet som någon skrev då. Har inte så bra koll på dessa då jag anser att framkomligheten är viktigare än vändbar stol. Lägger man pengar på en driven vagn så klarar man sig säkert bra med 2WD.

Letar man billiga så ska man inte ha frontlastare. Kända märken som Valtra, MF, New Holland bort på grund av höga priser. Billigast är förmodligen ovanliga märken utan servicelämnare.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

lerbo  
#751155 705-805 är väl 2dm längre annars lika, det finns väl nån liten italiensk traktor med vändbar förarplats (carrier) eller nåt liknande! Kanske vore nåt

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751158
FredrikB skrev:Har en 805 utan möjlighet till körning bakvänd. Men det är något jobbigt med hög fart i backning (snabbväxel) på 705-805, jämfört med 505-605 som istället har krypväxel. Hyttstorlek och traktorstorlek är annars samma. Priset är sannolikt något högre än de andra som varit nämnda ovan, men den har fungerat fint och känns robust (evighetsmaskin).

705 har samma snabbväxel som 505 och 605. 805 och 905 har overdrive. Samt större hjul som också höjer hastighet lite.

Avatar Fallback

Re: Billigaste traktor med vändbar stol?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751166 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Valmet 805 Skogsutrustad https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... d/99842979

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).