Skogsmässor

SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

60 inlägg 18960 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Torbjörn Johnsen  
#747957 Nu så! Äntligen släpper restriktionerna och vi kan börja träffas igen. Först ut blir att ta upp tråden där vi slutade sist. Skogsskötsel hos vår medlem och vårt orakel Tåndemåla. Sist vi sågs hos honom var i familjens skogar väster om Ljungby den 6 mars 2020. Nu bokar vi istället in en träff i självaste Tåndemåla som gården heter. Den ligger någonstans utanför Vetlanda/Landsbro. Där kan vi titta på olika skogsskötselfrågor:

-När gallra eller inte gallra?
-Röjning av konfliktbestånd - hur blev det sen
samt diskutera aktuella frågor som knärot och rödlistade arter.

Datum: Lördag 5 mars 2022
Tid: Samling/fika 9.30. Start program kl. 10.00
Plats: Tåndemåla, strax söder om Vetlanda (exakt vägbeskrivning kommer)


Tåndemåla och Skogsforum fixar fika och lunch och vi kommer att ha ett maxtak runt 50 pers för att få dagen hanterlig. Därmed kör vi bindande anmälan via PM till mig.

Väl mött i Smålandsskogen om en knapp månad!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Torbjörn Johnsen  
#748496 Det rasslade till inför och under helgen med många bokningar till SFO-träffen 5 mars. Drygt halva utrymmet är nu uppbokat men det finns fortfarande ca 20 platser kvar. Bara att boka in sig nu för en garanterat intressant dag👍 Bokning med PM till mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Torbjörn Johnsen  
#749638 Här är några av punkterna som Tåndemåla planerar för SFO-träffen den 5 mars:

-Vi tittar på 180-årigt granbestånd som klarat både stormar och barkborre
-Förädlade plantor under fröträd. Vad händer om man inte tar bort fröträden i tid?
-Gallringsbestånd där bara självgallringsvirket tagits ut
-Nyröjt konfliktbestånd som hade över 100 000 stammar/ha innan röjning
-Självföryngrad tall på G40-mark
-Samma granproviniens planterad på gammal åkermark och på skogsmark. Skillnad?

Det mesta ligger inom ett bekvämt promenadavstånd från parkering. Beroende på snöläget så kan programmet komma att anpassas.

Skogsforum bjuder på fika och skogslunch. Samling 9.30, start kl. 10.00.
Plats: Tåndemåla strax söder om Vetlanda, vägbeskrivning skickas med PM nästa vecka till er som har anmält er

Det finns 5-6 platser kvar för de som är intresserade så skicka ett PM till mig om ni vill hänga med. Det kommer att bli en mycket intressant dag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

sundelius  
#749639 Programmet låter väldigt intressant och med Tånde som ciceron så kan det bara bli bra
Hoppas ni som kan närvara får en kanondag med drägligt väder

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Fole  
#749649 Jag försökte skicka PM med anmälan till dig, @Torbjörn Johnsen, men meddelandet hamnar bara i utkorgen. Kom det fram ändå?

Med vänlig hälsning

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Torbjörn Johnsen  
#749652 Det kom fram👍
Att meddelande ligger i utkorgen betyder att de har gått fram men att de inte öppnats ännu. Så tror jag i alla fall att det är men dina har som sagt kommit fram och du är inbokad på träffen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Seb macahan  
#749666 Finns det någon planerad tid för dagens avslut? Även om man nu sällan vill att sådana dagar ska ha ett avslut så kan det vara bra att ha en hint när man kan tänkas vara hemma. Ska på ett 65års kalas så ...

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Torbjörn Johnsen  
#749667 Det kan ju vara lite flytande men jag räknar med att vi rundar av senast kl. 16.00.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749690
Seb macahan skrev:Finns det någon planerad tid för dagens avslut? Även om man nu sällan vill att sådana dagar ska ha ett avslut så kan det vara bra att ha en hint när man kan tänkas vara hemma. Ska på ett 65års kalas så ...

Det är lite lurigt med logistiken hur som så vi får ordna med den. Är det någon som vill åka tidigare så får vi lösa detta med att man är sist i kön upp för vägen tex.

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

rejser  
#750238 Bra initiativ. Lite långt att åka med 2 små. Men fler får dra igång liknande, behöver ju inte vara lika stora

Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

mönnerumsgård  
#750762 En liten fråga är det någon som ska på träffen och har vägen förbi norrköping, och har plats för medåkare iså fall är jag intreserad Magnus 0705814954

Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

erik  
#750804
mönnerumsgård skrev:En liten fråga är det någon som ska på träffen och har vägen förbi norrköping, och har plats för medåkare iså fall är jag intreserad Magnus 0705814954


Jag kan plocka upp dig. Skickar dm.

Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

uffejohan  
#750836 Finns det fortfarande nån plats kvar? Kommer gärna isf.

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

hlb  
#750845 Jag avstår min plats till någon yngre, om det är fullt, men då får du inte ha fyllt 78.

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Torbjörn Johnsen  
#750852 Ni ryms båda två👍 Just nu är det 44 pers anmälda och det är en bra storlek på grupp enligt Tåndemåla. Men några till får plats om det är någon mer som vill med.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).