SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda M81DT, ny kran med 9,4 meters räckvidd

4 inlägg 4642 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moheda M81DT, ny kran med 9,4 meters räckvidd  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#750634 Moheda har tagit fram två nya kranar med längre räckvidd och större lyftkraft: Moheda M81DT och M81T. Det är vikarmskranar som med dubbelteleskop (M81DT) har en räckvidd på 9,4 meter eller 7,8 meter med enkelt utskjut. Nytt för de här kranarna är att de har skyddad slangdragning i utskjuten. Entreprenören Emil Fröjd i Trollhättan har kört den första M81-kranen på en stor M 151-vagn sedan maj i fjol och Skogsforum.se har varit och hälsat på honom. Tidigare har han kört med en M75-kran så det är den han jämför med. I videon lite längre ner här kan du höra vad han tycker om den nya kranen.

Lyftkraften för nya M81DT vid full räckvidd 9,4 meter är 500 kg jämfört med M75DT som lyfter 460 kg på 8,8 meter. Svängmomentet på M81:an är 75% högre än på Moheda M75. Utöver ökad prestanda så har den nya kranen en annan geometri vilket Emil tycker är bra. Inte minst för att han når högre över lasset än vad han gjorde med sin gamla M75:a. Värdefullt inte minst när han kör ris säger Emil.

Utskjutet är enligt Emil betydligt stabilare och grövre och det är ett lyft att ha slangarna dolda enligt Emil. Han utför mycket riskörning med sitt ekipage och då är det en stor fördel att inte ha en massa slangar som hänger runt och kan haka fast.

Emil kör kranen på traktorns hydraulik. En Valtra N175 med 160-literspump. Det går att få den med 200-literspump men Emil tycker att det räcker bra med 160.

Här kan du se en video och några bilder från besöket hos Emil och på Mohedas sajt [url=https://www.ftgforest.com/moheda/sv/produkter/moheda/ftg-moheda-skogskranar/moheda-m81dt-m81t/
]finns nu en teknisk spec[/url] över både Moheda M81DT och den kortare versionen med enkelteleskop M81T.

Video från besöket hos Emil Fröjd, Trollhättan:



Och lite bilder:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda M81DT, ny kran med 9,4 meters räckvidd

hayabusa 08  
#750665 Äntligen en Moheda med stående lyftkolv. 😊👍

Avatar Fallback

Re: Moheda M81DT, ny kran med 9,4 meters räckvidd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750712 De är en hake med M65/75 att stickan är för lång i förhållande till bommen, så får väl hoppas de ändrat de förhållandet.
Ser ut som dom flyttat infästningen på stickan för ändra på detta.
Ser ut som Moheda är inne i en uppgraderingsprocces, kanske kommer de en M151 med avdrift med till slut 😉

Användarvisningsbild

Re: Moheda M81DT, ny kran med 9,4 meters räckvidd

Granstorp  
#750726 På jobbet har jag en hel hög med nya ritningar från FTG! Mer än så säger jag inte….

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).