Föryngring

Efterplantera tall

6 inlägg 1944 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Efterplantera tall

Långefjälla  
#750429 Funderar på att planera tall som stormskydd här vid sjön. Granen har tagit sig bra men vore nog nyttigt med nån tall här och där som blandning. Blåser väldigt här vid Foxen så kan ju behövas lite åtgärder.
Går det att så tall så långt efter lr är det plant som gäller?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Efterplantera tall

Aleck  
#750438 Ska du så tall så krävs det ordentligt med markberedning för att tallen ska få fäste. I princip gäller det även vid plant, men där krävs det mest runt plantan så den kommer upp.

Användarvisningsbild

Re: Efterplantera tall

Långefjälla  
#750441 Funderar på en terracut på röjsågen 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Efterplantera tall

Amatörhuggare 62  
#750445 Huggarbyxor , å skyddsglasögon plus visir. Å röjsåg, som är gammal, som man kan, skrota. För det sliter på den.

Avatar Fallback

Re: Efterplantera tall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750458 Plantera på du. Det ser ut som du har viss risk för konkurrens av gräs men om du väljer platser med omsorg så blir nog resultatet acceptabelt.

Jag har planterat en del i kombination med fröträd där jag haft fläckar med dålig uppkomst. I en del fall har det varit bortåt 10 år efter markberedning men det har funkat.

Användarvisningsbild

Re: Efterplantera tall

Långefjälla  
#750463 Tack för bra svar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).