Traktorn i skogen

Extra broms

5 inlägg 4929 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extra broms

Gäddviken  
#74956 Har en Valtra A75 med skogshytt o hi-skift o huggarvagn , det händer att jag flyttar mig i skogen utan att snurra runt. Då saknar jag broms fot eller handbroms .
Är det ngn som har en ide hur det skulle lösas?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra broms

skogsjan695xl  
#74958 om det är elektronisk handbroms så kopplar du ihop det med gasen bak, så direkt du gasar så släpper bromsen och går i när du släpper gasen.
Det kan funka, visserligen om bromsarna låses direkt när handbromsen läggs i så blir det ju fruktansvärda tvärt stopp när man släpper gasen.

Användarvisningsbild

Re: Extra broms

stegmaster  
#75015 Er ikke handbromsen nede på vänster sida i hytten på A75? så e det på min 665s och den går fint att bruka uten att snurra rundt. För et tag sen lastade jag langs en skogväg och rullade ca 200m nedför bakke utan att snurra stolen, avändte endast handbromsen. En annan lösning om du har broms på vagnen, e ju att kjöpa en reduduksjonventil(så trycket blir max 140bar) och använda ena tipputtaget, så att du kan bromsa med krysspaken, detta tyckar jag ochså e en fördel vid vanlig kjöring frammåt, så att man kan bromsa med bara vagnen och spara lite på traktorens bromsor. Vid vägkjöring använder jag vanliga bromsuttaget på traktoren.
Borde vel gå att få til en el.ventil ochså(så att man bromsar endast med att trycka på en knapp), men då blir det ju lite on/off, altså full broms eller inget broms.

Avatar Fallback

Re: Extra broms

Gäddviken  
#75026 Det är inte elektonisk handbroms dessvärre har jag inte hydrualbromsar på vagnen(vilket får bli på min nästa vagn om det inte blir drift)
Du har rätt att handbromsen sitter på vänster sida men det blir långt ner att sträcka sig då jag har luftstol och sitter "högt" när jag gripar möjligtvis ngn förlängning på spaken men då blir det nog i vägen när man går runt och problem men spärren.
Jag hade tänkt mig en gammal bilhandbroms i skogskilen med vajer ner till fördelaren som orginalhandbromsen går till.
Nästa projekt blir en "vippa" i kilen som är kopplad till hydraulstyrningen då kan jag även styra bakåtvänd.
Mer förslag mottages tacksamt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra broms

HÅkan N  
#77511
Gäddviken skrev:Det är inte elektonisk handbroms dessvärre har jag inte hydrualbromsar på vagnen(vilket får bli på min nästa vagn om det inte blir drift)
Du har rätt att handbromsen sitter på vänster sida men det blir långt ner att sträcka sig då jag har luftstol och sitter "högt" när jag gripar möjligtvis ngn förlängning på spaken men då blir det nog i vägen när man går runt och problem men spärren.
Jag hade tänkt mig en gammal bilhandbroms i skogskilen med vajer ner till fördelaren som orginalhandbromsen går till.
Nästa projekt blir en "vippa" i kilen som är kopplad till hydraulstyrningen då kan jag även styra bakåtvänd.
Mer förslag mottages tacksamt!


Jag har en gammal skogskärra utan kran som det är ditsatt broms på efteråt.Det finns nya nav att köpa med

broms ,man skär bort axel på boggin och svetsar ditt debn nya med broms. Det är trummbroms, så kommer en

axel ut på baksidan av navet det är den som styr bromsen och det är den som bromscylinder på

verkar.cylinders bakände svetsar man fast på boggin. Man drar sen en hydslang med ett T på så man delar oljan

till andra sidan.Sen bromsar du med tipputtagt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).