Öppna kategorin

Stora Enso investerar i Uleåborg istället för i Skoghall

3 inlägg 1924 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora Enso investerar i Uleåborg istället för i Skoghall

Mats JW  
#750061 Då har Stora Enso annonserat att en förstudie genomförs avseende en investering på ca 10 miljarder i Uleåborg. Tidigare i år så krympte Stora Ensos planerade investering i Skoghall från närmare 9 miljarder till 1 miljard. Det intressanta med de ändrade planerna i Skoghall liksom planerna i Uleåborg är att de båda bygger på storskalig import av kortfibermassa (BEK) istället för fullt integrerad långfibermasa (NBSK). Expansionen av KM8 i Skoghall bygger helt på ökad import och upplösning av BEK nu när det inte blir någon ny sulfatmassalinje och jag tolkar Stora Ensos besked om Uleåborg som att det endast ska byggas en BCTMP-linje för kartongens mittenskikt medan det ökade sulfatmassabehovet för kartongens ytskikt ska fyllas genom upplösning av importerad BEK från Sydamerika. Sanningen är nämligen att de flesta kartongkvaliteter idag går utmärkt att tillverka med enbart kortfiber. Vätskekartong, falskartong och numera även kraftliner går att tillverka från 100% kortfiber. Och eftersom kortfibermassa från Sydamerika är klart billigare än långfibermassa från Norden så går det att förstå Stora Ensos prioriteringar. Frågan är hur detta kommer att slå mot långfibermassan från boreala skogar på sikt. För 15 år sedan frågade jag Skogshalls dåvarande utvecklingschef vilka komparativa fördelar Skoghall hade mot ett integrerat, kortfiberbaserat, vätskekartongbruk i Sydamerika. Svaret blev: Ingen! Nu har ju Skoghall en fördel med närhet till den europeiska marknaden men bortsett från eventuella geografiska fördelar finns knappast några fördelar längre med tillgång till långfibrig sulfatmassa när det gäller kartongkvaliteter. Det är illavarslande på längre sikt tror jag. Vad tror ni?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stora Enso investerar i Uleåborg istället för i Skoghall

Torbjörn Johnsen  
#750121 Intressant information @Mats JW! Var finns informationen om att produktionen ska baseras på kortfiber? SE skriver själva i sitt pressmeddelande:

The increase in pulp wood consumption in Oulu would be approximately one million cubic metres, utilising the volumes freed up after closure of the Veitsiluoto site.


Är det CTMP-anläggningen som behöver en miljon m3 och att det ska importeras utöver det? Produktionskapaciteten som anges är 750 000 årston och jag gissar att det blir svårt att få ut det på en miljon m3 ved?

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso investerar i Uleåborg istället för i Skoghall

Mats JW  
#750142 Om FBB och CUK blir huvudkvaliteter behövs ca 50% CTMP. 50% av 750 000 är 375 000 CTMP vilket motsvarar ganska precis 1 miljon fub.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).