Traktorer och processorer

Niab Traktorprocessor

108 inlägg 63843 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#71898 Det ser ju helbra ut.
Sågen sitter ju faktiskt på ett ställe du passerar var gång du ska ut och in i traktorn.
Blir ju en å annan flytt om man säger så :roll:

Jag hade också lastaren med mej i skogen en gång. Första gången.
Slutade med att jag körde in i ett träd å krökte den så nu sitter skopan snett.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#71900
Zixten skrev:
Naders skrev:Fina bilder det där :-bd
Vad har du för årsmodell på "trädrunkaren" :smile:

Ja, i grov skog så är det behövligt ibland att ta till handjagaren. Men märka stocklängden kan man ju göra med ett litet snitt med det "stora" såget.
Tycker dock att det är lite onödigt krabbigt att behöva bära motorsågen hit å dit.
Hade ju varit fint att ha den monterad nånstans i bakändan lätt tillgänglig där den inte är i vägen.

Nåt i stil med detta kanske :roll:


Hållaren på traktorn satt ju fint!!
Men sitter såget skyddat där, lätt hänt att grenar åker meddäcket runt, spec om man har kjedjor... Inget du har ont av där??

Hur gör man skyddet/ hållaren själv på bästa sätt??


Nej detta är inget jag har för tillfället.
Hittade hållaren och bilderna på en sida där jag köpte min låda till min ATV.
Tror inte man får göra reklam här så jag skickar en länk i ett PM till dej.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71942 Lastaren har räddat mej många gånger när jag har hängt på en sten eller stubbe med alla fyra hjulen i luften så kan jag
bryta mej bakåt. Du har rätt den är ivägen när det lutar i gallringar men jag behöver den för tyngden också.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#71957 Jo det är klart. Den kan fylla mer än en funktion alltså:)

Min traktor är såpass framtung så jag behöver ingen men lite extravikter sitter där ändå för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

skogen 1  
#72081 Är det någon som kan ge mig avståndet mellan knivfästena C/C på en grön niab är jag tacksam ett hemma bygge på gång.
Mvh Skogen1

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

JustGlide  
#74753
kärrabol skrev:NIABen är en 07 det är den andra jag har, den första var en Svensktillverkad med en annan typ av vinch.
Den hadde jag i Gudrunstormen och Perstormen sen var det dags att byta.
Jag har funderat länge på att ha sågen där bak men kan inte komma på något bra ställe.
Att ha den där bak på traktorn fungerar inte för då är den svår att komma åt när det är ett stort träd i prosessorn eller virkeshög den ena sidan och rishög den andra.
Jag har en hållare för dunk och såg på vänster sida av lasstaren det får duga så länge tills jag kommer på något
nytt.


Hur mycket blev det efter stormarna, och vad tål NIABen? Hur mycket m3 kan jag köra innan den börjar gå sönder och vilka är de svaga punkterna som man bör kolla om man ska köpa begagnat?
Fixar en Valtra 700 alternativt Fiat 680 att ha den därbak?

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74779 Den första jag hade köpte jag inte ny så jag vet inte hur mycket den fick vara med om, men jag körde nog 3000-4000 m3fub. Problemet var att virket tidvis var fastfruset och fastfällt för man kan ju inte själv välja fällriktning i stormhygge.
Jag förbrukade många vajrar men hade en hjälp av NIABen som jag inte ville vara utan. Hylsan som hela aggregatet svänger i fick jag byta en gång och då sa dom att det bara fanns en kvar på hyllan i Norge, nu är den kraftigare på öststatsmodellen. Hela stativet fick vi förstärka men det var inte normala påfrestningar.Håller man sej till gallringar under 40cm och sköter underhållet som man ska kan den hålla länge

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#74806
kärrabol skrev: Hylsan som hela aggregatet svänger i fick jag byta en gång och då sa dom att det bara fanns en kvar på hyllan i Norge, nu är den kraftigare på öststatsmodellen.


Norge? :surp:
Tillverkades dessa i Norge innan eller kom bara reservdelarna därifrån?
Var detta den svarta modellen då?
De gröna tillverkas väl någonstans i Baltikum om jag inte är helt ute å cyklar.....

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74863 Den gröna började tillverkades i Sverige, jag tror det var Side system AB i Oviken som hade ansvaret. Det var dit man ringde om man hade problem eller behövde reservdelar.Jag ringde dit för ett par veckor sedan och fick råd som hjälpte
att lösa hydraul problemet jag hade Det var ingen annan som kunde. Det finns folk där som konstruerade hydraul blocket
och som kan det utan och innan. Hylsan var gjuten i Norge och det var på det lagret som det bara var en kvar när jag hade fått min. Vinschen såg annorlunda ut på den Svenska modellen den matade även ut automatiskt när man drog i vajern, det var inte så dumt men det var en viss olycksrisk om vajern var trasig eller kom i kläm i rullen.
Iden överlämnades eller såldes senare till ett Svenskt företag i Baltikum så nu kommer dom därifrån men den svarta och dom första gröna var helsvenska.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#74888 Ja det är nog riktigt att utmatningen försvann pga olycksrisken.
Vet att försäljaren pratade om denna funktionen och att den togs bort pga en olycka då vinschen matat ut all lina och då börjat rulla in den igen..... En gubbe hade visst fastnat i wiren och dragit av armen... :shock:
Vet inte om det är en skröna men det skulle ju faktiskt kunna ha hänt rent tekniskt.
Har för mej att den matade ut när man spände wiren så att "bågen" (den som styr wiren) höjdes för att sen sluta mata ut när den åter sänktes.
Det hade ju varit kanon med en sån funktion då min wire har en tendens att vara trög då jag ska dra ut den.

Hur var det med din maskin då, Kärrabol?
Vad var det för hydraulproblem du råkat ut för?

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74926 Mitt problem kom enstaka gånger i början och till slut var det hela tiden som utskjutet gick på halvfart ut och tappade trycket i knivarna men in gick den normalt. Det var inget problem med orken i utskjutet bara hastighet och knivtryck.
Efter Många råd frånolika håll som inte hjälpte så ringde jag till Side och han sa att jag skulle skruva loss backventilerna som sitter i kvistblocket och kolla om jag kunde se någon förorening och sen byta plats på dom. Jag lossade båda hittade inget men bytte plats på dom och felet var borta, helgen var räddad.

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

stegmaster  
#74930
Naders skrev:Ja det är nog riktigt att utmatningen försvann pga olycksrisken.
Vet att försäljaren pratade om denna funktionen och att den togs bort pga en olycka då vinschen matat ut all lina och då börjat rulla in den igen..... En gubbe hade visst fastnat i wiren och dragit av armen... :shock:
Vet inte om det är en skröna men det skulle ju faktiskt kunna ha hänt rent tekniskt.
Har för mej att den matade ut när man spände wiren så att "bågen" (den som styr wiren) höjdes för att sen sluta mata ut när den åter sänktes.
Det hade ju varit kanon med en sån funktion då min wire har en tendens att vara trög då jag ska dra ut den.

Hur var det med din maskin då, Kärrabol?
Vad var det för hydraulproblem du råkat ut för?

Det e ju lite konstigt at dom som gör Niab`n, har tagit bort denna funskjon på vinsjen, då vinsjen som sitter på deras griplastere fungerar på samma sätt, eller e dessa ochså endrat nu? :surp:
Om denna historien e sann, så borde dom vel gjöra om detta på griplastervichen ochså? :???:
Min farma RW 53 (griplastervinch) fungerar ihvertfall så, men den e inte ny, ca 4 år.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#74963 Det kan man tycka ja. Har en Niab som är 6 år gammal och där finns ej denna funktion.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#74966
kärrabol skrev:Mitt problem kom enstaka gånger i början och till slut var det hela tiden som utskjutet gick på halvfart ut och tappade trycket i knivarna men in gick den normalt. Det var inget problem med orken i utskjutet bara hastighet och knivtryck.
Efter Många råd frånolika håll som inte hjälpte så ringde jag till Side och han sa att jag skulle skruva loss backventilerna som sitter i kvistblocket och kolla om jag kunde se någon förorening och sen byta plats på dom. Jag lossade båda hittade inget men bytte plats på dom och felet var borta, helgen var räddad.


Var detta någon slags felmontering vid tillverkning då eller?
Det låter ju lite konstigt att den funkar i början för att sen lägga av och då byta plats och få den till att gå riktigt.
Tycker att den inte skulle fungera överhuvudtaget när du fick den..... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75062 Jag har kört med den två säsonger så den var nog ok från början men det kan ha varit någon förorening som följde med oljan när jag demonterade backventilerna som jag inte såg. Det tycker jag verkar mest troligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar