Skogsnyheter

Södra redovisar rekordresultat för 2021

52 inlägg 15357 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Södra redovisar rekordresultat för 2021

hlb  
#748745Att samla en massa kapital i Södra är kanske inte så bra. Det kan locka till att göra som exempel utlandsaffärer, som södraledningen kanske inte är byxade till.
Utdelning till medlemmarna kan å andra sidan generera en massa köp av onödiga småmaskiner, men dessa ger ändå mer massaved till Södra, som de kan förädla till papper, sprit och kläder.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748747Tur att ägarna alltid har rätt att ha åsikter om vad deras bolag gör för pengarna medans bolaget nogsamt ska passa sig för motsatsen.

alias skrev:Vill minnas att Södra har koncernmål om minst 55 % soliditet och att ca 50 % av vinsten ska delas ut till medlemmarna över en konjunkturcykel.

MVH
Alias

Låter rimligt, nu är soliditeten 67% och det delas ut 43% av vinsten. Om ett rekordår ser ut så här hur ska man då göra ett magert år?

Användarvisningsbild

hlb  
busholle skrev:Tur att ägarna alltid har rätt att ha åsikter om vad deras bolag gör för pengarna medans bolaget nogsamt ska passa sig för motsatsen.

Inte tur, det är helt livsviktigt.

alias  
busholle skrev:
alias skrev:Vill minnas att Södra har koncernmål om minst 55 % soliditet och att ca 50 % av vinsten ska delas ut till medlemmarna över en konjunkturcykel.

MVH
Alias

Låter rimligt, nu är soliditeten 67% och det delas ut 43% av vinsten. Om ett rekordår ser ut så här hur ska man då göra ett magert år?

Ett dåligt år kanske man t.o.m. väljer att dela ut mer än årsresultatet.

Räknade du in den extra efterlikviden för 2020 i de 43 %?

MVH
Alias

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

MVH
Alias

55% soliditet skulle det bli med en vinstdelning på 6 miljarder istället för nu föreslagna 2,2 miljarder.

alias skrev:
busholle skrev:

MVH
Alias

Ett dåligt år kanske man t.o.m. väljer att dela ut mer än årsresultatet.

Räknade du in den extra efterlikviden för 2020 i de 43 %?

MVH
Alias

Ja den ska vara inkluderad i den siffran.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:
busholle skrev: Går föreningen bra så ska pengar ut till medlemmar, om det sker som efterlikvid eller som utdelning är en annan fråga. Ett börsbolag med starka ägare hade inte fyllt upp ett bolag med kapital på detta sättet utan ett tydligt syfte.

Man får väl hoppas att de har en plan, annars tycker jag de kunde dela ut mer (eller höja virkespriserna). Men för att kunna höja priserna måste de nog investera i bruk/sågverk.

Nu är jag så gammal att jag kommer ihåg när Södra åkte runt och tog upp lån från medlemmarna.
Detta vill ingen uppleva igen och det sitter djupt i Södra att resan utan eget kapital vill ingen uppleva igen.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#748830Verkar som vi Södramedlemmar här inne är nöjda med detta eller hur går tongångarna?

Själv kan jag tycka att Södra skulle gett mer efterlikvid. 20% på timmer så skulle jag varit nöjd. Menmen man kan inte få allt.

Chainsaw Charlie  
#748832Själv är jag mycket nöjd med de 4 extra procenten för 2020. Sålde nämligen ett stort avverkningsuppdrag till Södra då i samband med förvärv av grannfastigheten. Så detta innebär nästan 150 000 kr oväntat in på medlemskontot.

Kontraktet skrevs våren 2019 på drygt 5000 m³fub och räknat på 10 % efterlikvid så var Södras bud det bästa. Nu blev efterlikviden för 2020 som bekant endast 8 % och därmed hade närmsta konkurrent givit ett något bättre netto. Med ytterligare 4 % blev Södras bud det överlägset bästa.
Då var även massavedspriserna på topp så med premier och efterlikvid på 12 % så fick jag 465 kr/m³fub för massaveden.

Sen vill man alltid ha så mycket efterlikvid som möjligt när man har levererat virke men med nuvarande nivå skulle jag säga att Södra är prisledande även för timret vid avverkningar >2000 m³fub.

#748835Nöjda vet jag inte, virkesköparnas vinst är enorm eftersom Sverige haft unikt låga virkespriser i jämförelse med grannländerna. Å andra sidan hugger folk i sådan omfattning att det blev överfullt på sågverken innan jul och ur den aspekten är priset rätt och då ska det istället bli efterlikvider.
Med de här marginalerna så tror jag inte någon hade blivit besviken om efterlikviden hamnade på en nivå vi inte sett tidigare, 20% hade inte varit för mycket.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#748883Ett bra bokslut är alltid bättre än det ser ut. Hade räknat med 6 mdr i vinst och 3 mdr i resultatdelning till oss medlemmar.
Så nog är lite undanstoppat till sämre tider utöver det som syns.
Men sammantaget är nog överraskande 4 % efterlikvid för 2020 års leveranser det som skapar balansen mellan leverans och kapitalinnehav.
Jag är nog nöjd trots allt.. 😉

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748889[quote="Chainsaw Charlie"]Själv är jag mycket nöjd med de 4 extra procenten för 2020. Sålde nämligen ett stort avverkningsuppdrag till Södra då i samband med förvärv av grannfastigheten. Så detta innebär nästan 150 000 kr oväntat in på medlemskontot.

Kontraktet skrevs våren 2019 på drygt 5000 m³fub och räknat på 10 % efterlikvid så var Södras bud det bästa. Nu blev efterlikviden för 2020 som bekant endast 8 % och därmed hade närmsta konkurrent givit ett något bättre netto. Med ytterligare 4 % blev Södras bud det överlägset bästa.
Då var även massavedspriserna på topp så med premier och efterlikvid på 12 % så fick jag 465 kr/m³fub för massaveden.

Sen vill man alltid ha så mycket efterlikvid som möjligt när man har levererat virke men med nuvarande nivå skulle jag säga att Södra är prisledande även för timret vid avverkningar >2000 m³fub.[/quote]

Grattis! Ingen dålig överraskning.
Intressant att höra om prisnivåerna som nätt och jämnt prisledande. Det är just där som södra bör ligga så efterlikviden på 12% för 2020 var tydligen rätt vald.

Sedan är det ju riktigt tråkigt att marknadspriserna på virke i sig är så låga men vad skall man göra när utbudet av virke är så stort även vid dessa priserna. Det är svårt att köpa in mer virke än vad man gör av med i produktionen. Öka produktionen och efterfrågan på virke genom en ny fabrik som tillverkar skivor vore kanske inte så dumt.

Användarvisningsbild

Skogsteknikern  
#748914Ser att jag gjorde rätt i fjol också när jag sålde till ett sågverk. Man blir ju aldrig riktigt nöjd, men fick ju betydligt mycket mer för mitt virke än vad det blivit om jag levererat till Södra, även med den utdelning som nu skett.

r93  
#749299Jag hade en sågverksarbetare från södra hemma på middag igår med familj, varje anställd på sågen får 15000:- i bonus.

Så han var nöjd!

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).