ons 16 feb 2022, 11:47#748684Nu kom även Södras bokslut för 2021 och föga förvånande redovisar även Södra ett rekordresultat för fjolåret. Omsättningen ökade med mer än sju miljarder till 27 miljarder och vinsten (EBITDA-nivå) landade på 25 procent. Det placerar Södra på tredjeplats i vinstligan efter SCA (48,4%) och Setra (27,2%).
Södras trävarudel har haft en vinstmarginal om 30,2% och massaverkssamheten har gett en vinst på 27,4%. Södra föreskår att 2 239 miljoner kronor av resultatet delas ut till mdlemmarna. 890 miljoner i form av efterlikvid för leveranser både 2020 och 2021, 765 miljoner som ränta på insatskapital och 581 miljoner som insatsemmissioner. Efterlikviden för leveranser 2021 ser ut att motsvara ca 58 kr per m3fub.
För trävaruverksamheten minskade lönsamheten under det fjärde kvartalet jämfört med hur det såg ut under Q3 vilket motsvarar utvecklingen som andra skogsföretag redovisat. Vinstmarginalen för sågverken var dock fortfarande god och låg under Q4 på en nivå av 23,4%.
Betalningsförmågan för timmer och massaved är fortsatt god hos både Södra och andra skogsindustriföretag vilket gör att vi kan förvänta oss prishöjningar på både massaved och timmer under 2022. Hetast av alla virkessortiment just nu verkar björkmassaveden vara och vi kommer troligtvis se ett läge där just björk (även bok) kommer att bli det bäst betalda massavedssortimentet.
Södra redovisar ett medlemstapp på ca 1000 medlemmar under 2021 men detta härleds till att man inte haft full koll på redovisat medlemsantal tidigare.
Det kommer mer analys av Södras bokslut så småningom i den här tråden och inom kort även en sammanställning över alla skogsindustriernas bokslutsrapporter.
Här hittar ni Södras bokslutsrapport för 2021.
Skogsnyheter
Södra redovisar rekordresultat för 2021
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in ons 16 feb 2022, 12:17#748686En intressant nymodighet här är att de rekommenderar utdelning både på levererat virke från 2020 (4%) och 2021 (12%). Jag tror att det är första gången de ger utdelning två år bakåt (?). 12% på virke från 2021 är dessutom en viss höjning från tidigare år.
Jag tror att det är ett steg i rätt riktning, sett till helheten. Utdelningen efter förra rekordåret, 2018, blev väldigt positivt för personer med gamla medlemskap och stora överinsatser (som jag). Det här är i alla fall en bättre balans. Sedan kan man argumentera att borde vara ännu mer åt det hållet (eller inte, varje åsikt är möjlig).
Jag tror att det är ett steg i rätt riktning, sett till helheten. Utdelningen efter förra rekordåret, 2018, blev väldigt positivt för personer med gamla medlemskap och stora överinsatser (som jag). Det här är i alla fall en bättre balans. Sedan kan man argumentera att borde vara ännu mer åt det hållet (eller inte, varje åsikt är möjlig).
ons 16 feb 2022, 12:42#748689
Jag tror att vi säger samma sak, fast ur helt olika perspektiv. Jag tjänar nästan pinsamt bra på avkastning på insatser. Vad jag menade var att liggande förslag jämfört med förra toppåret åtminstone är något bättre för personer i din situation än vad det var då. Med betoning på något. Men man kan verkligen argumentera för att det vore vara mer. Kanske 1.1 miljard i virkeslikvid ett år som detta. Avkastningen på avverkning 2020 tycker jag är intressant som koncept. Men kanske borde man ha lagt de pengarna på utdelning för avverkning 2021?
Men det är klart att det är ett problem ett år som 2021 att de köper billigt av medlemmar och sedan ger en rätt stor del av vinsten till vissa gamla medlemmar. Det kunde balanseras bättre.
Sjögård 4 skrev:Förstår Sörlänningen. Men ur mitt perspektiv, som förhållandevis liten skogsägare och medlem i Södra sedan 2014 får jag ut ganska lite av hög utdelning på kapital. En utdelning som betalades delvis med det dåliga pris jag fick för mitt virke (tyvärr en större avverkning just 2021). Självkritisk måste man vara, insatserna får stanna i Södra för att växa men den "enkla" vägen att leverera virke via inspektorn ser ju inte lika lockande ut längre. Andra medlemmar bör däremot fortsätta leverera billig råvara så mina pengar växer, tack
Jag är inte bitter 🤣
Jag tror att vi säger samma sak, fast ur helt olika perspektiv. Jag tjänar nästan pinsamt bra på avkastning på insatser. Vad jag menade var att liggande förslag jämfört med förra toppåret åtminstone är något bättre för personer i din situation än vad det var då. Med betoning på något. Men man kan verkligen argumentera för att det vore vara mer. Kanske 1.1 miljard i virkeslikvid ett år som detta. Avkastningen på avverkning 2020 tycker jag är intressant som koncept. Men kanske borde man ha lagt de pengarna på utdelning för avverkning 2021?
Men det är klart att det är ett problem ett år som 2021 att de köper billigt av medlemmar och sedan ger en rätt stor del av vinsten till vissa gamla medlemmar. Det kunde balanseras bättre.
ons 16 feb 2022, 12:46#748690jag hade ju skapat en tråt redan åt dig torbjörn
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
ons 16 feb 2022, 12:56#748691
Otack är världens lön.. 😀
Camaro1969 skrev:jag hade ju skapat en tråt redan åt dig torbjörn
ons 16 feb 2022, 13:13#748693Hoppsan får man säga. Sitter för en gång skull i rätt stol med en för mig stor avverkning inmätt dec 2020 och jan 2021.Dessutom med mycket insatskapital efter 20 års leveranser till Södra.
Hade gärna sett lägre vinst genom ett högre timmerpris under senare delen av 2021.
Det hade gynnat nya medlemmars vilja att leverera framåt och det ser ut att behövas.
Men stämman bestämmer.. 😉
Hade gärna sett lägre vinst genom ett högre timmerpris under senare delen av 2021.
Det hade gynnat nya medlemmars vilja att leverera framåt och det ser ut att behövas.
ons 16 feb 2022, 13:18#748694
Man borde ju kunna ha högre pris för medlemmar också. Det kan ju andra kooperativ ha, så det kan ju inte vara omöjligt.
Sjögården skrev:Hoppsan får man säga. Sitter för en gång skull i rätt stol med en för mig stor avverkning inmätt dec 2020 och jan 2021.Dessutom med mycket insatskapital efter 20 års leveranser till Södra.
Man borde ju kunna ha högre pris för medlemmar också. Det kan ju andra kooperativ ha, så det kan ju inte vara omöjligt.
ons 16 feb 2022, 13:34#748697
min med
tallen100 skrev:Camaro1969 skrev:jag hade ju skapat en tråt redan åt dig torbjörn
min med
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
ons 16 feb 2022, 13:36#748698För att ansluta till vad jag skrev i en annan tråd härom veckan.
Vad har företagsledningen tänkt att göra med de dryga 3 miljarderna som stannar i bolaget? Har Södra så stort investeringsbehov när soliditeten är så hög som den är? Är en enorm kassa bara en fördel för Södra?
Vad har företagsledningen tänkt att göra med de dryga 3 miljarderna som stannar i bolaget? Har Södra så stort investeringsbehov när soliditeten är så hög som den är? Är en enorm kassa bara en fördel för Södra?
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
ons 16 feb 2022, 14:02#748699
Mycket tyder väl på att de kommer åka på miljardböter för kartellverksamhet. Det kräver pengar.
busholle skrev:För att ansluta till vad jag skrev i en annan tråd härom veckan.
Mycket tyder väl på att de kommer åka på miljardböter för kartellverksamhet. Det kräver pengar.
ons 16 feb 2022, 14:04#748700
Visst. Skillnaden med högre pris för medlemmar vore ju helt enkelt att få en del av betalningen lite tidigare och få den på papper och utlovad tidigare. Så det blir ju en väldigt liten ekonomisk skillnad. Jag tänkte mig att man kunde ta ungefär hälften av den medlemspremium man tror sig kunna ge inbakad i ett medlemspris och sedan ger man resten som likvid.
Men visst, det kanske är onödigt krångel. Jag tänker högt här, det kan mycket väl vara bättre som det är.
RS skrev:Är det inte därför som man delar upp betalningen i grundpris och efterlikvid, det är väl bara medlemmar som får efterlikvid?
Visst. Skillnaden med högre pris för medlemmar vore ju helt enkelt att få en del av betalningen lite tidigare och få den på papper och utlovad tidigare. Så det blir ju en väldigt liten ekonomisk skillnad. Jag tänkte mig att man kunde ta ungefär hälften av den medlemspremium man tror sig kunna ge inbakad i ett medlemspris och sedan ger man resten som likvid.
Men visst, det kanske är onödigt krångel. Jag tänker högt här, det kan mycket väl vara bättre som det är.
ons 16 feb 2022, 14:07#748701
Jag tolkar det som att det efter utskiftning i juni kommer finnas ca 14 miljarder i ”kollektivt” eget kapital. 11 sen tidigare och nu 3 ytterligare.
En del används för att jämna ut utdelningar och efterlikvider i dåliga tider. Exv 2020. Men helt klart en rejäl ”kassa”.
Eget kapital uppgick den 31 december 2021 till 21 088 MSEK (16 759) varav inbetalt och emitterat insatskapital svarade för 5 103 MSEK (4 891). Balansomslutningen ökade till
33 429 MSEK (29 253). Soliditeten per den 31 december 2021 uppgick till 63 procent (57)
busholle skrev:För att ansluta till vad jag skrev i en annan tråd härom veckan.
Jag tolkar det som att det efter utskiftning i juni kommer finnas ca 14 miljarder i ”kollektivt” eget kapital. 11 sen tidigare och nu 3 ytterligare.
En del används för att jämna ut utdelningar och efterlikvider i dåliga tider. Exv 2020. Men helt klart en rejäl ”kassa”.
Eget kapital uppgick den 31 december 2021 till 21 088 MSEK (16 759) varav inbetalt och emitterat insatskapital svarade för 5 103 MSEK (4 891). Balansomslutningen ökade till
33 429 MSEK (29 253). Soliditeten per den 31 december 2021 uppgick till 63 procent (57)
ons 16 feb 2022, 15:07#748708[quote="PetterJ"][quote="busholle"]För att ansluta till vad jag skrev i en annan tråd härom veckan.
Vad har företagsledningen tänkt att göra med de dryga 3 miljarderna som stannar i bolaget? Har Södra så stort investeringsbehov när soliditeten är så hög som den är? Är en enorm kassa bara en fördel för Södra?[/quote]
33 429 MSEK (29 253). Soliditeten per den 31 december 2021 uppgick till 63 procent (57)[/quote]
Intressant val av kapitalstruktur, som södras ledning har gjort, inga dåliga siffror med P/B på 0,24
Om vi skulle börsnotera södra så skulle vi rimligen kunna sälja det för runt 1,5 gånger det egna kapitalet och dela ut 6 gånger insatskapitalet till varje medlem.
Man kan ju tycka att det inte direkt skulle äventyra företagets överlevnad med en rimlig utdelning. Även om utdelningen vore tre gånger så stor som förslaget så skulle soliditeten fortfarande hamna en bra bit över 50%.
Men å andra sidan så sägs det ju att det inte är nyttigt för skogsägare att få stora inkomster så det är kanske lika bra att vi låter bli och gör som vi brukar göra istället.
Vad har företagsledningen tänkt att göra med de dryga 3 miljarderna som stannar i bolaget? Har Södra så stort investeringsbehov när soliditeten är så hög som den är? Är en enorm kassa bara en fördel för Södra?[/quote]
33 429 MSEK (29 253). Soliditeten per den 31 december 2021 uppgick till 63 procent (57)[/quote]
Intressant val av kapitalstruktur, som södras ledning har gjort, inga dåliga siffror med P/B på 0,24
Om vi skulle börsnotera södra så skulle vi rimligen kunna sälja det för runt 1,5 gånger det egna kapitalet och dela ut 6 gånger insatskapitalet till varje medlem.
Man kan ju tycka att det inte direkt skulle äventyra företagets överlevnad med en rimlig utdelning. Även om utdelningen vore tre gånger så stor som förslaget så skulle soliditeten fortfarande hamna en bra bit över 50%.
Men å andra sidan så sägs det ju att det inte är nyttigt för skogsägare att få stora inkomster så det är kanske lika bra att vi låter bli och gör som vi brukar göra istället.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).