Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

725 inlägg 190028 visningar 66 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

tallifjant  
#747424Fina högar du har liggandes där!
Man blev ju inte mindre sugen på en 25a när en sen denna på Klaravik till salu. Är det de små eller stora däcken på den?

Kranman
Användarvisningsbild

Vedproducent  
tallifjant skrev:Fina högar du har liggandes där!
Man blev ju inte mindre sugen på en 25a när en sen denna på Klaravik till salu. Är det de små eller stora däcken på den?

Maskinen på Klaravik har dom stora hjulen. Det har jag på min också.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#747896Lovade lite spännande saker denna veckan så i dag kom den. Nyleverans av Kranman och Magnus som kom med maskinen. Sen genomgång av maskin och lite provkörning i skogen med Magnus. Det blev en 620 pro plus med lite extrautrustning.
Har letat upp lite fin gallring som får bli övningsobjekt så här i början.

TS

80-90  
#747901Vad gjorde att du köpte en kranman å inte en alstor??

Användarvisningsbild

Erre  
#747910Inget slår kranhängt.
Ska bli kul att se vad en sån som du kan prestera med denna. Du har ju inte precis legat på latsidan med din P25a.
Lär inte bli mindre vältor i framtiden.

Tummen upp. 👍

Användarvisningsbild

Vedproducent  
80-90 skrev:Vad gjorde att du köpte en kranman å inte en alstor??

Det är fina maskiner båda. Men jag vill köra mycket 2:a gallringar också. Där är kranens styrka och aggregat klart mycket bättre. Lyfter 700 kg på fullt utlägg vilket är nästan dubbelt mot Alstorn. Min terräng är förhållandevis snäll så jag tror jag klarar mig bra. Har en bärgningsvinsch monterad om det skulle krångla till sig. Hytten i Kranman är väldigt tyst och trevlig. Sen är den lokalproducerad här i Bullaren och det finns ingen som gjort mer för bygden här än Åke på Kranman och nu får han ju också god hjälp av sina två duktiga pojkar Magnus och Björn.
Alstorn har sin plats i 1:a gallringar och besvärlig terräng. Så det får bli det jag kommenterar om det. Ibland måste man välja och detta blev mitt beslut.

TS

80-90  
Vedproducent skrev:
80-90 skrev:Vad gjorde att du köpte en kranman å inte en alstor??

Det är fina maskiner båda. Men jag vill köra mycket 2:a gallringar också. Där är kranens styrka och aggregat klart mycket bättre. Lyfter 700 kg på fullt utlägg vilket är nästan dubbelt mot Alstorn. Min terräng är förhållandevis snäll så jag tror jag klarar mig bra. Har en bärgningsvinsch monterad om det skulle krångla till sig. Hytten i Kranman är väldigt tyst och trevlig. Sen är den lokalproducerad här i Bullaren och det finns ingen som gjort mer för bygden här än Åke på Kranman och nu får han ju också god hjälp av sina två duktiga pojkar Magnus och Björn.
Alstorn har sin plats i 1:a gallringar och besvärlig terräng. Så det får bli det jag kommenterar om det. Ibland måste man välja och detta blev mitt beslut.

Ja det verkar som du har gjort helt rätt då . Lycka till å bara ös ut bilder till alla oss avundsjuka 👍

Re: Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747953Du har gjort så mycket som P25- inspiratör så Kranman borde ha gett dig provision. Har du den kvar eller blev den bortbytt?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#747974Ja det kan vara så. P:25an kommer finnas kvar också. Tycker för mycket om den för att sälja den och jag tror som Kranman dom sjunker lite i värde i början men sen står dom stabilt. Nej det kommer mer om P:25an väldigt snart tror jag. En känd forummedlem har anmält sig med gratis arbetskraft en halvdag för att provköra ordentligt. Så vi ska se på dag där inom kort.

TS

Blivande snickare  
#748084Aha! Då lär vi snart få se ännu en intressant maskinkombination! 😀

Lite film av skördaren sen är ju obligatoriskt, men det förstod du nog redan ;)

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#748518Nu är det svårt att slita sig från skogen. Om det inte vore för att jag måste hämta pojken kl 17 så hade det blivit sena dagar. Jag tycker det går fantastiskt bra. Mycket lättare att komma in i det än jag trodde. 2:a gallring i den grovleken är perfekt för maskinen. Det är många Alstorlass som ligger redan. Nu har jag valt detta området speciellt för att det ska vara enkelt i början för det är ett fint område. Sen är det inte dom bästa boniteterna jag har men lättgallrat.
Regnet har öst ner hela dagen så det blir fler bilder en annan dag.

TS
Användarvisningsbild

hlb  
#748524Att gallra tycker jag du är väldigt bra på.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#748559Ett exempel från dagen på service som finns hos Kranman. Magnus på Kranman fick inte med sig dom extra sågkedjorna och instruktionsboken till aggregatet vid leveransen. Dom kom han med i dag runt 17 tiden ut i skogen. Så märker vi att batteriet är urladdat. Kört med ljus, fläkt och torkare hela dagen. Det ska inte vara några problem och Magnus öppnar huven. Då surrar dieselvärmaren och det är den som dragit ur strömmen. Sen kommer det ett sms från Magnus kl 21. Jag har varit ute i skogen i kväll och monterat ett nytt fulladdat batteri så ska vi undersöka vad som hänt. Så nu har vi brutit huvudströmbrytaren till värmaren så länge och bara att köra.

TS
Användarvisningsbild

JerryH  
#748569Härligt!

Så, då behöver jag ju inte ens försöka komma ihåg att ta några bilder till min tråd, då sköter du 620 här med ju! =P

Användarvisningsbild

Vedproducent  
JerryH skrev:Härligt!

Så, då behöver jag ju inte ens försöka komma ihåg att ta några bilder till min tråd, då sköter du 620 här med ju! =P

Nej vi vill se dina bilder också. Det är som en påminnelse bara att du glömt ta bilder😀

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).