Motorsåg och handhållet

X-cut med Oregon slipning

27 inlägg 5833 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#747798 Goddagens
Har handslipat +20 år.. och nu införskaffat en Oregon 410-230
Försöker hitta info om inställningar för Husqvarna X-cut SP33G..

Det verkar som att 4.5 skivan är det som är "rätt", men den ser stor ut om man lägger den på en fabriksslipad kedja..
sedan ser "infallsvinkeln" på 80gr klart för brant ut (som står på kedjelådan)..
Kommer den vilja ha lutning på kedjan?

Det borde ju finnas en hög som har löst alla dessa problemen ;) så det är därför jag testar här hos er ;)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#747844 okej..
Med visuell justering är mitt "oprövade" recept följande..

3,2 slipskiva
53° infallsvinkel
10° kedjelutning

Som sagt var.. aldrig rört en elektrisk slip tidigare.. så jag är extremt öppen för om jag har fel!!!!
Kedjan är en SP33G X-CUT 581 64 31-64

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Mossebo  
#747849 Jag har slipat lite med slip ibland. Det finns inga genvägar, även med en slip så krävs tålamod och erfarenhet. Samma som att fila för hand. Däremot tycker jag att resultatet blir helt ok. Iallafall till att kapa med. Att kvista med får jag bättre resultat med filen. Slipen passar perfekt till såget som jag bara fäller före hypron med.
Likaså tycker jag att det tar några slipningar utav kedjan för att få det riktigt bra. Och går man sedan på kedjan med en fil efteråt så krävs det riktigt många filningar innan det börjar bli vasst igen. Så mitt tips är att inte blanda filning/slipning för mycke. Däremot ryttarna är ju smidigt i slipen.
Tyvärr inget svar på din fråga. Kedjorna jag slipar är vanliga oregon standard och går efter deras tabell på dessa. Fast tar inte riktigt lika hårt på ryttarna som de önskar. ( 0,325 kedja)

Det jag kanske har kommit fram till är att djupet man slipar på har stor betydelse. Rundningen i botten på tanden bör hamna ganska lagom :)

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#747857 Super tack för återkoppling!!
Jo, jag har alltid kört med handfilning.. båge i skog och i bänk.. beroende på hur mycket som behöver justeras ;)
Hade en verkstad där jag och många skogsbolag lämnade in kedjorna för ny "grundslipning", riktigt tidsbesparande och få korrekta vinklar och "nya" tänder..
Dock har kvaliteten i den verkstaden drastiskt försämrats med blånade tänder som inte håller många snitt..

Så, därför skaffades slipmaskinen.. så jag har ett tiotal kedjor som behöver få en "justering"..

Dock vore det värdefullt att få någons inställningar, så man har något "verkligt" att utgå från..

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Rotvältaren  
#747935 Du har en lite mer avancerad kedjeslip, själv kör jag med mycket enklare maskin som inte kan ställas in som din men generellt används 3.2 mm skiva för 0.325 kedja och 4.5 mm för 3/8.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#748132 Så, nu har jag "grundslipat" en hög kedjor, och konstaterat att mina estimeranden stämde nära 100%

MBC eller Diamant skiva är dock nödvändigt för att få ett bra fullgott slutresultat..
En sak jag stör mig på är det att ena sidan tänder slipas in och den andra sidan slipas ut..
och även om man gör med nära noll i värmeutveckling, så blir det alltid minimalt "skägg" (på ut slipningen) och min slip har inte höger/vänster snurr på slipen.. (får kanske göra den modifieringen..)

Så, min plan är nog att göra 95% av "grundslipningen" med de normala stenarna.. och den sista 20dels mm med diamant / MBC / eller en billig aluminiumoxid skiva..

Jag har förstått att detta är ett stort " NO NO" och att "ingen" gör detta..
Men jag kör med bilningsyxa där det behövs och elhyvel där det är motiverat.. (möjligen med konvext stål) ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

anersimyra  
#748136
Klastorpet skrev:Så, nu har jag "grundslipat" en hög kedjor, och konstaterat att mina estimeranden stämde nära 100%

MBC eller Diamant skiva är dock nödvändigt för att få ett bra fullgott slutresultat..
En sak jag stör mig på är det att ena sidan tänder slipas in och den andra sidan slipas ut..
och även om man gör med nära noll i värmeutveckling, så blir det alltid minimalt "skägg" (på ut slipningen) och min slip har inte höger/vänster snurr på slipen.. (får kanske göra den modifieringen..)

Så, min plan är nog att göra 95% av "grundslipningen" med de normala stenarna.. och den sista 20dels mm med diamant / MBC / eller en billig aluminiumoxid skiva..

Jag har förstått att detta är ett stort " NO NO" och att "ingen" gör detta..
Men jag kör med bilningsyxa där det behövs och elhyvel där det är motiverat.. (möjligen med konvext stål) ;)

På youtube finns en film där en snubbe med hjälp av en skruvdragare tvingar igång slipen åt motsatt håll och det har fungerat fint för honom i många år..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Mossebo  
#748154 Jag tror inte skägget spelar så stor roll. Så fort man börjar såga så försvinner det. Å sedan är båda tänderna lika vassa. Känner man på eggen med fingret efter att skägget försvunnit så upplever jag tanden minst lika vass som när man använt fil. Men som jag skrev ovan. Kapning funkar mycke bra. Men vid kvistning upplever jag inte samma bett son vid handfilat.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Mossebo  
#748156
1644676958_dsc_0725.jpg
1644676958_dsc_0723.jpg
1644676958_dsc_0724.jpg

En sådan här liten fixtur har jag byggt för att kunna mäta höjden på ryttarna 😀

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#748169 Lyxigt ;)
Jag kör med Oregons plastbit...

Oregon slipen.. den modellen jag har, är långt ifrån 100% "stabil"..
Vinklarna blir rätt.. och bibehålls, men mothållsklacken får man hålla ett likvärdigt mothåll så att tandlängden blir exakt.. finns ett spel på en tiondels mm i hållararmen..
och just höjden på ryttarna är ju just beroende på nedfällningsstoppet.. och där är det lätt att råka trycka med "fri hand" vilket innebär några +/- tiondelar..

Märkt fördelen med en noggrant "avbrynad" slipsten.. då blir det åtminstone "bra"
Trodde den funktionen bara var för riktning av sliten/skadad sten, men man känner en stor skillnad på stenen att den blir mindre "grov"..
Så slipytan blir mycket bättre, och självklart en klart bättre egg

   TS
Avatar Fallback

Re: X-cut med Oregon slipning

Hepo  
#748288 Hej vissa som inte får till filningen vill ha en slip men det blir inte bättre för man måste veta hur tanden ska se ut kan man inte se å förstå vinklar så blir det inte bättre med slip man ska kunna ställa in den också. Har själv en oregon slip men där är stötvinkeln fast så jag får ingen bra egg. så jag filar i stället.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#748355 Jo, stötvinkeln är ju milt sagt avgörande för att få "rätt" vinkel på eggen.. ;)
Jag har god kunskap av handslipning, och får bra resultat.. dock så avskyr jag en fil som inte avverkar och har bra bett.. så då om man ska ta bort en mm på alla tänder på kedjan så blir det orimligt många filar.. och orimlig tid..
Sedan köper jag om många tycker jag ställer för höga krav (på filarna) och är möjligen "bekväm"

Men nu har jag slipat 15kedjor till ett normalt godkänt resultat..
med den medföljande slipskivan, så får man/jag inte den sista 100% knivskarpa eggen så tanden skär..
Får se om jag inte "polerar" med ett par drag med handfil på dem..
Sedan ligger ju en Markusson CBN skiva på önskelistan..

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748427 Dressar man trissan rätt är det lättare att få till rätt form och resultat.

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

anersimyra  
#748473 Har vi någon här som har en uppfattning om det är någon större fördel med den automatiska anspänningen som återfinns på Maxx slipen eller kan man lika gärna investera i den billigare Jack modellen? Fungerar det i övrigt att slipa kedjor utan att först rengöra och avfetta dem om man kör med antingen en GB diamantskiva eller med den dyrare Marcusson CBM? En Maxx är kanske att föredra då jag har fått en förfrågan från ett tiotal arbetskamrater som har högvis med kedjor liggande och som i övrigt inte är några hejare på att fila så slipuppdragen kan framgent bli tämligen omfattande..🤑🙂

Användarvisningsbild

Re: X-cut med Oregon slipning

Klastorpet  
#748480 Mina kedjor var inte minitiöst rengjorda vid slipning..
Det som kan ställa till det oavsett "förankning" är ju om inte tänderna/länkarna löper helt fritt..
Kärvar tanden vid en länk, så kanske den inte hamnar 100% i botten på spåret, och då blir det ju inte en rak slipning, oavsett hur den hålls på plats..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).