Skogsmiljö och Trädlära

"Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

135 inlägg 41754 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Nolltax AB  
#74501 Toppröj tallen....

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74519
Nolltax AB skrev:Toppröj tallen....

Behövs inte, det gör älgen 😈
Sedan till myten om att älgar inte äter självsådd tall, det är just en myt :!:
Välkomna till södra sverige så får ni se.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Nolltax AB  
#74521 Toppröj tallen, den skjuter skott som smakar gott. Beståndet måste ju likväl röjas... Älgen prioriterar toppröjt.

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74609
Röjkvist skrev:
Nolltax AB skrev:Toppröj tallen....

Behövs inte, det gör älgen 😈
Sedan till myten om att älgar inte äter självsådd tall, det är just en myt :!:
Välkomna till södra sverige så får ni se.

Det är inte en myt. De erfarenheter jag och grannarna har stöds av t.ex. rapporter från SVS. Ett exempel ur http://www.skogsvardsstyrelsen.se/forla ... bilder.pdf :

"Naturligt föryngrade plantor betas som regel i mindre omfattning än planterade
(Bergström & Bergquist 1997). En förklaring till detta kan vara en direkt effekt av
tillväxthastigheten och plantornas näringsvärde. När man planterar under skärm
tycks inte skärmen ha någon betydelse för betesfrekvensen (Bergquist m.fl. 2001).
Inte heller markberedning eller beståndsstorlek har någon avgörande betydelse
(Bergquist m.fl. 2001).
Om den naturliga föryngringen lyckas och man får ett stamrikt bestånd innebär
detta i sig en mindre risk. När plantorna står tätt minskar betet genom att de skyddar
varandra så att älgar och rådjur inte kommer åt att beta på alla. Det finns dock
försöksdata som visar att skadorna ökar i alltför stamrika bestånd (mer än 8-
10.000 stammar/ha)."

Troligtvis orsakas ju betesskadorna av en kombination av växtlighet och klimat. Om det finns tillräcklgt med löv att beta tar ju älgen detta i första hand och om det blir en hård vinter (som vi har mer sällan här i söder numera) och samtidigt ett tallbestånd är i betesvänlig höjd så går ju älgen på tallen också.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74697
flisshejk skrev:Ska du betala jägrnas nöje undrar Rolf Segerstdt. Länka in på http://www.svenskjakt.se och läs om sågverksägaren som sågar skog som växte upp under älgexplosionen på 70 och 80-talet, ganska intresant artickel, som visar att de teorier storskogsbruket och framförallt skogsstyrelsen har om förlorade skogsintekter är inget annat än teorier.


Visst skulle man bli glad om han har rätt. Tyvärr känns artikeln vriden och osannolik. 0,4-0,7% skador i ett "hårt betat" tallområde? Vore intressant att veta hur många timmerstockar/ha man får.

En 1:a gallring i ett älgskadat bestånd borde,enl min uppfattning,ge mestadels massa och energived.Av det fåtal stockar som går till sågen borde man inte kunna dra några slutsatser av hur mycket älgen kostat markägaren.

Jag hoppas jag har fel..

/Nisse

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74698
Nolltax AB skrev:Toppröj tallen....


...så trivs den bra i ditt bestånd.Kanske den stannar där hela vintern och struntar i min tallplantering?
Toppröj mera!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

flisshejk  
#74740 Det skulle vara intresant att hör av er markägare som i detta forum diskuterar älgskador för det första hur många som även är jägare och för det andra om ni någonsin har försökt på era marker att skapa mat till älgen. Det är naturligtvis olika på markernanas beskaffenhet och växtlighet hur älgen trivs och söker föda men om man som markägare antingen själv eller tillåter att jägarna får göra vissa viltvårdsåtgärder så kan man skapa mycket mat till älgen. Vi har ett vvo på drygt 4000 ha, där vi under 70-taletsom mest sköt 39 älgar 1979 och 80 dvs. drygt 9 älgar /1000 ha vilket innebar att det borde funnits ca 18/1000 ha före jakten. Inom det område på ca 3-400 ha där mina marker låg såg vi 25 älgar och vi sköt tolv stycken, rimligtvis borde det funnits älgskador inom detta område men så var inte fallet varför? Det går ca 6 km skogsbilvägar genom mina marker där finns en hel del nedlagda myrodlingar med stor potensial för att skapa mat för viltet, detfinns även ett par större myrar inom området, jag började med att röja vägkantena och det gjorde jag ungefär vart tredje år med en buskröjare, sedan röjde jag dikena på de nedlagda odlingarna och bakkanterna på vägdikena redan andra året fanns det ny mat där. Jag ändrade under den tiden också mitt skogsbrukande, då jag långt före att det var lagligt slutade att plantröja och lät det komma upp allt som ville, för att vid 5-6 meter gå in i beståndet för att gallringsröja. Jag är fullständigt övertygad om att dessa åtgärder har haft en avgörande betydelse för att det inte har funnits älgskador på tallen på mina marker. Men det har åtgått några manstimmar

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Nolltax AB  
#74758 Ett bestånd med ungtall.
Surt sa älgen men tuggar i sig inför vintern likväl.
Hugg toppen av en ungtall, den skjuter skott hejvilt men utan det sura ungskyddet.
Smaskens sa älgen....

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Nolltax AB  
#74759 Och, nej. Jag har enbart grov skog.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74762 Forskning visar inget klart samband mellan viltskador och att skapa mat i beståndet.

Kan flisshejken förklara vad det spelar för roll om markägaren är jägare eller ej? Älgen bryr sig nog inte.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74774 mina erfarenheter , (icke jägare) ...är att "mangans" påstående gentemot "flisshejk" ... inte fungerar i verkligheten
och det vet jag ..älgen betar hellre den savande slyn ..även vintertid .. än att ge sig på plantorna ..

och det är där , mitt tålamod som skördarförare kommer in i bilden ..puh! .. men oröjt ger mer i "massavältan" B-)

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74800 Först kommer råddjuren när plantan är under 50cm. Därefter kommer älgen.
Jag har på försök satt upp viltstängsel på en del av ett hygge.
Utanför staketet består tallen av buskar eller avbetade pinnar ca 1m långa.
Innanför stängslet är tallarna ca 2m långa nu.
Nästa hygge kommer att stängslas in helt sedan älgafan och hans kompisar stå utanför och sukta 😡

Användarvisningsbild

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74802 Du får gärna komma upp och hämta några björnar och vargar från oss :grin: Här är det rent på kalv och då jag har en Björn som hänger runt på mitt skifte mest hela tiden har jag helt rent på älg på min mark. Ser inga på vintern heller så det är väl vargen som skrämmer iväg dem eller nåt.

Som vanligt, inget ont som inte har nåt gott med sig.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

flisshejk  
#74955 Mangan skrev forskning visar inget klart samband mellan viltskador och skapad mat i bestånd. Du förstår Mangan jag har praktiserat detta i mer än trettio år och har gjort uppföljningar under vintern när älgarna har uppehållit sig runt och på mina marker på det sättet har jag kunnat följa vilken mat älgen väljer under vintern, och det är inte tall om det finns salix arter och vide, rönnen är även begärlig men den finns hos oss bara utefter havsstranden, nog har vi något enstaka bestånd med tall inom vårt VVO som har skogskador, men trotts den relativt stora vinterstam som vi har är skadorna ändå marginella, man skall också komma ihåg att om vi överhuvudtaget skall ha några älgar så kommer alltid någon att drabbas av skador. Jag har inte gjort det här för att framhävda mig själv utan jag har gjort det för att jag även är jägare och självklart vill ha många älgar, det var åckså min utgångspunkt när jag började experimentera med lite olika metoder för att skapa, älgmat
Det finns inget forsknings projekt som pågott under 30 år, jag behöver inte ha forskningsutbildning för att se vad som händer på mina marker. Anledningen av varför jag undrade vilka som är jägare, var att det är så många på detta forum som klagar på älgskador, min erfarenhet är att framförallt den mindre skogsägaren som även jagar är mer tolerant för älgskador än den som inte jagar trotts att den lilla markägeren procentuellt kan få betydligt större skador än den större markägaren, därför reagerade jag att ingen pratar för älgen.

Avatar Fallback

Re: "Ska du betala jägarnas nöje?" Rolf Segerstedt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74957 Jag läste nyligt en undersökning om hur skapat älgfoder påverkar skadebilden. Har tyvärr glömt en del detaljer,men den visade att betesskadorna ökade inom en viss radie runt foderplatsen. Teorin var att gott om foder lockade till sig en större älgtäthet.
En storskalig satsning på alternativ till tall borde absolut minska älgskadorna,givet samma storlek på vinterstammen.Många jaktlag försöker uppmuntra viltvård,men det krävs nog rejäla tag om det skall påverka skadebilden.
Min uppfattning är att intresserade älgjägare tycker alla betesskador är marginella..

Det är inte lätt att ställa sig upp och kritisera jaktlaget i sin hemby.Särskilt om man är en liten markägare som inte har någon större del av sin försörjning beroende av skogen.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).