Motorsåg och handhållet

Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

20 inlägg 4762 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Persimongreger  
#747917 Försökte hitta andra trådar med detta problemet men jag hittade inga. Ber om ursäkt om det redan finns!

Har lite problem med min Stihl ms 170. Den dör vid gaspådrag om den har stått på tomgång ett tag. Innan dog den ut på tomgång också men jag bytte stift, bränsle och luftfilter. Så nu går den på tomgång.

Men vad kan felet vara? Bränsleslangen ser okej ut tycker jag. Kan det vara något med förgasaren? Isåfall hur rengör man den?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

PeterJS  
#747924 Hej jag gissar att det är bränsle relaterat som veck på bensinslangen, litet hål eller spricka kan även vara smuts i förgasaren eller fel i tankavluftningen även otät motor kan ge symtomen så det finns en del att felsöka men börja gärna med att ta bort ljuddämparen för att se om det är skador på kolv och cylindern om det är skadat är det inte så stor mening att fortsätta felsökningen tycker jag. Mvh. Peter

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Rotvältaren  
#747933 Du kan testa att ta ut L-skruven lite grann, ett kvarts varv i taget, och se om den piggnar till. Att ta av ljuddämparen och kolla att den inte sotat igen kan också vara en bra sak att göra.

Avatar Fallback

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

tallen100  
#747939 Troligen räcker en liten justering.
Om tomgången låter bra och den dör vid gaspådrag efter att ha stått på tomgång ett tag, så får den troligen lite för fet blandning på lågvarv, så prova att justera L skruven lite inåt.

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Persimongreger  
#747948 Tack för era tips! Ska prova

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Persimongreger  
#747969 Rengjort förgasaren och vridit på L men det hjälper inte…

Ljuddämparen är inte skadad eller igentäppt. Däremot ser cylinder väldigt sotig ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Vante  
#747987
1645312872_img_20210402_223807_3.jpg
1645312943_img_20210402_223439_8.jpg
Hej ett tips.
Det är ett litet filtret i förgasaren runt 8 mm för wallbro och 10x8 för Tillotson tät metall silnät ser ut som en plug för den o invigde skall se genom vid upp plockat filter från förgasaren är med i repsatser om man inte lyckats blåsa det rent
Senast redigerad av Vante sön 20 feb 2022, 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747994 Sitter under pumpmembranet och bör tas ur och rengöras. Kan man se igenom i motljus är det rent. Oftast är det inte rent fast det ser ut så om de fått lite ojämn kost i sig.

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Alex Strömberg  
#748075
Mange skrev:Sitter under pumpmembranet och bör tas ur och rengöras. Kan man se igenom i motljus är det rent. Oftast är det inte rent fast det ser ut så om de fått lite ojämn kost i sig.

Eller så låter man den sitta kvar och om bensin rinner igenom när nålen är borta eller i öppet läge så är den ren.
Ingen anledning att ta bort den.

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Vante  
#748095 Byter man ofta tankfilter bör den klara sig spärfiltret i förgasaren från bli täppt i gen märkt hur kräsna såg är på bra nål inställning starta och tomgången och belastning och stående och liggande såg men även koppling rätt fungerar så man inte kompensera med kjedje sträckning för stil kjedja och höjd tomgång för att gå motorn.

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748098
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:Sitter under pumpmembranet och bör tas ur och rengöras. Kan man se igenom i motljus är det rent. Oftast är det inte rent fast det ser ut så om de fått lite ojämn kost i sig.

Eller så låter man den sitta kvar och om bensin rinner igenom när nålen är borta eller i öppet läge så är den ren.
Ingen anledning att ta bort den.

Lägger man ner lite jobb o delar så varför inte?
Tar inte många sekunder att lyfta, rengöra o montera tillbaks och är ofta väl värt besväret efter vad jag sett, så jag har det nu som rutin.
Bränslenål lyfter jag inte om det ser bra ut och gör vad den ska på rätt sätt.

Det där med filterbyte är ofta nåt som glöms bort.
Jag brukar dela dem och se hur innerdelen ser ut efter byte...
De kan se rätt fina ut men va helt fulla av skit innuti. Purex filtren är ofta filter utanpå och innuti vikten.
Rätt bra filter faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Persimongreger  
#748345 När man justerar nålarna i förgasaren, vilket verktyg behöver man då? Och vart köper man det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Vante  
#748372 Skogsverktyg i Piteå har de verktygen och YouTube hur går till väga.
Sedan är med H och L på högvarv är de summan av bägge och på tomgång enbart L men ändrar man L mindre så får den mindre på högvarv kompenseras med lika mycket som minskad på L ökas H för samma bluder punkt Kant men är det membran nålen då skall den gaffel bryga gå gems med Kant men finns mer tätt koll på hur extra på tuben.

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

CG Frank  
#749182 Jag har också en MS170 som inte vill gå på tomgång, får starta den med öppet gaspådrag, den jobbar på vid halvgas och mera. L-skruven utskruvad 2 varv men sågen verkar inte reagera om jag skruvar L-skruven ut eller in. Ser ut på stift som som den får för mycket bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Gammal stihl ms 170 dör vid gaspådrag

Vante  
#749198 Låter inte rätt reagerar den inte på skruva L skruven hål bensin slang i tanken hög fart H fungerar ju vid 2/3 och fullt men samverka med L är den för mycket uppe så går sågen hårt tomgång kräver varv hålla sig i gång luft bensin blandning tar utrume blir kompslag går chockad till varm och den varierar liggande stående varv och vid mager vill den tveka varva upp och också variera liggande stånde många missar att Soma in samspelet H och L sedan skall alla filter vara rena rätt tändstift blir godtagbart men lite off optimalt svår startad och full gas effekt endast 1/3 full ax seg mager eller rusande tomgång kall såg fet L skruvs förhållande var inte lätt komma underfund med funktioner av förgasaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).