mån 07 feb 2022, 16:50#747472Någon som har bra idéer hur man enklast konstruerar toppsåg till en Kara f 2000.
Sågverk (mindre)
Toppsåg för grovt timmer.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 07 feb 2022, 18:36#747489
Logosol har en toppsåg. Jag tycker den ser enklare ut att få till jämfört med en klinga. Bifogar en bild som kanske kan ge lite idéer.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
gamla drängen1964 skrev:Någon som har bra idéer hur man enklast konstruerar toppsåg till en Kara f 2000.
Logosol har en toppsåg. Jag tycker den ser enklare ut att få till jämfört med en klinga. Bifogar en bild som kanske kan ge lite idéer.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tis 08 feb 2022, 14:23#747604Hemma byggd toppsåg
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
tis 08 feb 2022, 15:57#747615Ser intressant ut, hur stor motor har du? Hissar du upp den när den ej används. Är du nöjd med resultatet vid riktigt grova stockar?
TS
tis 08 feb 2022, 20:01#747658Har en 4,5kw elmotor. Och Polly w rem. 3/8 svärd och kedja. Nöjd med resultatet. Tar en 100cm stock utan problem. Men man får köra sakta. Har planer på bygga en till klinga över istället
ons 09 feb 2022, 23:05#747811Jag går i samma tankar. Bygde en klingsåg till en bamsesåg en gång, har kvar alla ritningar till den så tänkte använda samma konstruktion i stora drag. 7,5kw motor o 500mm klinga med rensskär har jag tänkt mig. Hydraulisk höjning/sänkning. Blir till en kara master hos mig så borde gå att samarbeta fram en bra modell här nu... 👍
500mm klinga kan bli lite liten, måst mäta diametern på 7,5kw motorflänsen. Motorsågskedja har bra sågdjup, men hur löser ni smörjningen enkelt? Kanske en billig elmotorsåg kan vara donator? Sågkedja kräver säkert mer vässning också. Åtminstone om jag tänker tillbaka på bamsesågarna.
500mm klinga kan bli lite liten, måst mäta diametern på 7,5kw motorflänsen. Motorsågskedja har bra sågdjup, men hur löser ni smörjningen enkelt? Kanske en billig elmotorsåg kan vara donator? Sågkedja kräver säkert mer vässning också. Åtminstone om jag tänker tillbaka på bamsesågarna.
tor 10 feb 2022, 00:18#747815
Oljepumpen på en billig elmotorsåg har nog för låg kapacitet. På mitt elsågverk sitter det en likadan oljepump som i en Jonsered 2095.
dejvi skrev: Motorsågskedja har bra sågdjup, men hur löser ni smörjningen enkelt? Kanske en billig elmotorsåg kan vara donator? Sågkedja kräver säkert mer vässning också. Åtminstone om jag tänker tillbaka på bamsesågarna.
Oljepumpen på en billig elmotorsåg har nog för låg kapacitet. På mitt elsågverk sitter det en likadan oljepump som i en Jonsered 2095.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).