Avverkning (slutavverkning)

Virkespriser 2022

263 inlägg 104719 visningar 30 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2022

Elis76  
gurka skrev:
Problemet kan väl möjligen vara att virkesleveranserna handlas mellan parter som alla har målsättningen att maximera vinsterna i industriledet och det underlättar säkert samarbetet mellan företagen.
Men hur kan det tänkas påverka råvarupriset?

Visst är det så.

Norra har t.ex. ett specialerbjudande till medlemmar i fyra Norrbottenskommuner för klentimmer till möbelindustrin. Erbjudandet ligger högre än gällande prislista och är inte publikt. Man får tillgång till det endast via sin skogsinspektor.

Sågverket som i detta fall sågar åt möbelindustrin vill givetvis även de göra vinst, det måste man beakta. I slutändan är det dock slutkonsumenten som sätter prisbilden. Det räcker med att gå till sig själv. 😉

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

gurka  
Elis76 skrev:Sågverket som i detta fall sågar åt möbelindustrin vill givetvis även de göra vinst, det måste man beakta. I slutändan är det dock slutkonsumenten som sätter prisbilden. Det räcker med att gå till sig själv. 😉

Slutkonsumentpriserna på sågad råvara verkar ha gått upp mer än råvarupriset till skogsägarna. Vad kan det bero på?

Användarvisningsbild

joran  
#747287Hej!
2010 i samband med ett fastighetsköp sålde jag en slutavverkning på 2800 m3fub.
Fyra bolag fick lägga anbud och Sveaskog var högst ( Norra Skog låg lägst)
800 m3fub talltimmer
900 m3fub grantimmer
1100 m3fub massaved
Fick då för 12 år sedan 514kr m3fub netto efter alla kostnader.
Västerbottens inland.
Tveksamt att jag får ett högre pris idag.

Användarvisningsbild

Elis76  
#747289Här en tråd om virkespriserna 2010.

Barrmassaveden betalades tydligen med >350:-/fub.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=29&t=8483

Sörlänningen  
gurka skrev:
Elis76 skrev:Sågverket som i detta fall sågar åt möbelindustrin vill givetvis även de göra vinst, det måste man beakta. I slutändan är det dock slutkonsumenten som sätter prisbilden. Det räcker med att gå till sig själv. 😉

Slutkonsumentpriserna på sågad råvara verkar ha gått upp mer än råvarupriset till skogsägarna. Vad kan det bero på?

Alltså verkar och verkar, priset för slutkonseument har ju tre- till femdubblats, medan råvarupriserna just i Sverige knappt har rört sig. Det är ju det hela tråden handlar om.

gurka  
Sörlänningen skrev:Alltså verkar och verkar, priset för slutkonseument har ju tre- till femdubblats, medan råvarupriserna just i Sverige knappt har rört sig. Det är ju det hela tråden handlar om.

Ja, eller varför skogsägareföreningar har större förståelse för behovet av vinster i industrin men mindre förståelse för behovet av vinster i skogsbruket.

Användarvisningsbild

Elis76  
#747294Alla som varit med tillräckligt länge vet att man behöver överblicka en konjunkturcykel snarare än att agera kortsiktigt för att sätta priset på en råvara. Skogsägarrörelsen har varit på fallrepet många gånger, och det har alla äldre medlemmar i färskt minne

Men visst, virkespriserna är allt för låga och har inte ens följt kostnadsutvecklingen. Motsvarande gäller för kilopriset på mjölk.

Jag tror de som har större fastigheter och hugger över 10.000 m3fub får hyfsat bra betalt för rejäla timmerposter. Här uppe i BD-län betalas >+130 åriga avverkningar med tätvuxen fura bra.

Användarvisningsbild

svampbob  
#747681Hur utvärderar ni anbuden på en slutavverkning? Jag har nyligen slutaverkat 2500 fub. Anbuden jag fick innan vara alla olika avseende priser, sortiment och mätsätt. Jag valde mellan de som bjöd allt i fub.

det svåra var att skatta den kommande fördelningen mellan sortimenten. Jag körde excel och gissade fördelningen och kom till ett beslut. Nu med mätbeskedet så gick det att rätt utvärdera anbuden. Det visade sig då att jag hade valt fel och tappat ett par procent på totalen. Jag hade trott att alternativet som betalade för klentimmer skulle vara bäst men det visade sig att det hade varit ett bättre alternativ att lägga klentimret i massan och valt anbudet med ett högre massavedspris.
Jag hade också räknat bort mig lite på fördelningen mellan gran och tall timmer.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747682Vill du berätta vad du fick?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747713Det går att köra prislistor mot en stamdatabas som är lik skogen som planeras för avverkning. Vet dock inte hur många som sysslar med det. Lennart Bertilsson gör det i viss mån men det borde finnas någon mer i landet?

Användarvisningsbild

svampbob  
busholle skrev:Det går att köra prislistor mot en stamdatabas som är lik skogen som planeras för avverkning. Vet dock inte hur många som sysslar med det. Lennart Bertilsson gör det i viss mån men det borde finnas någon mer i landet?

Ja det var något sådant som jag tänkte mig. Jag får jobba med att bygga min egen och efter några iterationer så borde den bli hyfsat rättvisande.

alias  
svampbob skrev:Hur utvärderar ni anbuden på en slutavverkning? Jag har nyligen slutaverkat 2500 fub. Anbuden jag fick innan vara alla olika avseende priser, sortiment och mätsätt. Jag valde mellan de som bjöd allt i fub.

det svåra var att skatta den kommande fördelningen mellan sortimenten. Jag körde excel och gissade fördelningen och kom till ett beslut. Nu med mätbeskedet så gick det att rätt utvärdera anbuden. Det visade sig då att jag hade valt fel och tappat ett par procent på totalen. Jag hade trott att alternativet som betalade för klentimmer skulle vara bäst men det visade sig att det hade varit ett bättre alternativ att lägga klentimret i massan och valt anbudet med ett högre massavedspris.
Jag hade också räknat bort mig lite på fördelningen mellan gran och tall timmer.

Det är inte lätt att jämföra, varken i förväg eller i efterhand.

Det "facit" du nu har utifrån inmätningen säger ju att så här blev det när den här entreprenören skötte avverkningen, du får ju tyvärr aldrig veta om det faktiskt hade blivit ett högre netto med en annan köpare och entreprenör.

Analys av prislistor gentemot en stamdatabank ger väl en indikation på vad det optimala utfallet sannolikt kan bli, sen kan verkligheten (röta, dålig aptering, dålig sortering m.m.) försämra utfallet.

I slutavverkning tycker jag att det oftast är normaltimmerpriset som fäller avgörandet (tillsammans med minimidiameter och längdönskemål på timret).

MVH
Alias
Senast redigerad av alias ons 09 feb 2022, 18:32, redigerad totalt 1 gång.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
svampbob skrev:
busholle skrev:Det går att köra prislistor mot en stamdatabas som är lik skogen som planeras för avverkning. Vet dock inte hur många som sysslar med det. Lennart Bertilsson gör det i viss mån men det borde finnas någon mer i landet?

Ja det var något sådant som jag tänkte mig. Jag får jobba med att bygga min egen och efter några iterationer så borde den bli hyfsat rättvisande.

Jo är du riktigt vass på programmering kan det nog gå. Den behöver ta hänsyn till avsmalning, trädlängd och stamform för alla ekonomiskt viktiga trädslag i beståndet och väga det mot diameterklasser, längdkorrigering och stockvolym i prislistan.

Bosse1  
#747752Vet inte, kanske han finns här. Kalkylprylar.

http://slojd-data.se/presentation1.htm

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#747768Brukar uppskatta /gissa själv vad man har på skogen .. en ren timmerpost är det ju ganska lätt att veta hur det blir.
Men är det lite gott å blandat blir det helt klart knepigare att räkna ut , vilket bud som kanske ger bäst .
Sen ju fler sortiment som kan finnas med på anbuden , gör det inte lättare.

Sålde 2018 en post, jämförde med dem jag sålde till och de som var 2’a
Den jag sålde till hade ett högre netto för timmer/massa/löv .
Bud nr två, hade även med stolp och klentimmer, med riktigt bra bud på dessa Sortiment och garanterade en viss procent på dessa.
Men bud nr 1 gav en betydande summa bättre iaf !
Och självklart får de ge bud i fub på alla sortiment

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).