Traktorer och processorer

Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

26 inlägg 7118 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744642 Kommer nån köpare hit och börjar prata om hur många saker som är fel på objektet och hur mkt de kommer kosta att fixa eller hur mkt bättre/billigare nån annan maskin på blocket är så minskar direkt min vilja att sänka priset utan då får de hellre åka vidare. Min erfarenhet är att de som börjar så blir man aldrig av med sen, oavsett om de köper eller inte.

Visar man därmed en positiv attityd, att man har pengar redo och vill göra en enkel affär utan tjafs så ökar min vilja att sänka priset för att affären ska bli av. Inte sällan har de bästa/enklaste affärerna varit till folk bosatta utanför landets gränser.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744796 Jag annonserade ut en baklastare till rimligt pris, det kom en och provkörde, hittade inga fel men skulle ändå pruta.
Det slutade med att jag blev sur, satte in en ny annons med högre pris och fick den såld utan prut till en annan kille.
Så prova?

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Robertberg  
#744849 Ett exempel på dåligt sätt att pruta.

En kollegas bror skulle sälja sin L200. Sätter ut en annons med priset 75 000:-.

En herre hör av sig och är intresserad. Han åker till Kalmar med tåg, då blir hemresan smidig iom att han vill ha bilen.
Provkör och är nöjd. Affären ska göras upp.

- Jag har bara 65 000 med mig säger tågresenären.
-Jaha, hur tänker du då? Jag ska ha 75 000 för bilen.
-Ja men nu har jag bara 65' med mig, och jag har ju åkt ändå från Göteborg med tåget.
-Du har inte längre hem än vad du hade hit, Hej då!

Snopet.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

tallen100  
#744850 😅Det gick ju som på räls, fast ändå inte.. 🤔

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

brassel  
#746762 Bra rader skrivna redan.
Men viktigt innan teknikaliteter (ev skruvmejsel mm) så är som sagt avstämning av personkemi.
Brukar alltid vilja ha alternativ inför skarp förhandling.
En fras som kan användas är:
-Kan du tänka dig ett lägre pris?
Om ja, begär det av denne i första hand.
Om nej, köp eller nyttja alternativen.

Ang personkemi är två grejer ev tänkvärda:
-Känn dig själv/Måtta i allt.
(Delphi tempel)
-Om du känner dig själv och din motståndare, är utgången av hundratals kamper givna.
Om du känner dig själv men inte din motståndare, får du ett nederlag för varje seger.
Känner du varken dig själv eller din motståndare, är du alltid förlorare; förr eller senare.
(tolkning av den sk Sun Zi)

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Seb macahan  
#746818 I affärer i allmänhet. Jag har två läromästare, min far och en vän.
Var trevlig, klanka inte ner utan påttala eventuella brister men lägg gärna till "det är ju inte nya grejer". Ha pengar med dig. Folk blir otroligt säljsugna när de ser en bunta tusenlappar. Mycket mer effektivt än banköverföring. Kanske inte alltid funkar.
Försök hitta en väg genom affären där båda parter känner en win win situation. Hur, är upp till dig, men att vara trevlig och hövlig och se affären ut bådas vinkel brukar underlätta. Och det absolut viktigaste, var inte för köpsugen och undvik o köpa när du måste.
På något vis speglar hela vårt kroppsspråk vårat inre och måste ha är världens sämsta prutmån. Vill nog ha, men behöver fundera lite är en mycket bättre prutmån.
Och våga prova. Jag köpte en splitt ny skogsvagn (demo) för halva priset.
Första gången jag nämnde mitt bud skrattade handlaren och meddelande att det var under hans inköpspris. 4-5månader senare ringde jag och erbjöd samma bud dagen ut, annars skulle jag beställa en annan vagn (betydligt sämre specad) av annan leverantör. Efter 10min ringde de tillbaka. Ta vagnen, pengar ska vara på vårt konto senast i morgon. Ok bjuder ni på frakten då? Du var en jävel, ja ja. fick jag till svar 😁
Min livs bästa affär på maskiner och sparade nästan 200k. Så det kan gå med lite tur.
Men framförallt, det ska vara roligt att köpa och sälja det vinner båda parter på.
Lägg aldrig bud på måndagar, tidiga mornar. Då är folk vresiga o sura. Vänta till efter lunch. Torsdagar och fredagar är folk på bra humör särskilt efter lunch, då hägrar helgen och allt vad det innebär. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

hlb  
#746829 Seb är fortfarande en av de klokaste jag känner. Instämmer totalt. Roligt stt han fått fart på pekfingret igen.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Seb macahan  
#746871
hlb skrev:Seb är fortfarande en av de klokaste jag känner. Instämmer totalt. Roligt stt han fått fart på pekfingret igen.


Tackar för det hlb 😀 😀 Troligtvis känner du inte så mycket folk 🤣

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

hlb  
#746878 Jo det kan du tro. De flesta kloka, men en del skitstövlar också.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

sundelius  
#746934
hlb skrev:Seb är fortfarande en av de klokaste jag känner. Instämmer totalt. Roligt stt han fått fart på pekfingret igen.

Helt enig på allt men att det enda som ska locka kofösaren in i värmen här är en prut tråd ( var tvungen att särskriva det ordet 🤣 ) tycker jag är konstigt
Försök hänga här mer Seb, du är saknad

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Seb macahan  
#746938
sundelius skrev:
hlb skrev:Seb är fortfarande en av de klokaste jag känner. Instämmer totalt. Roligt stt han fått fart på pekfingret igen.

Helt enig på allt men att det enda som ska locka kofösaren in i värmen här är en prut tråd ( var tvungen att särskriva det ordet 🤣 ) tycker jag är konstigt
Försök hänga här mer Seb, du är saknad


Nja, det råkade nog bara falla sig så. jag har faktiskt skrivit lite här då och då, men visst det har inte varit så ofta sista tiden.
Im back!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).