Öppna kategorin

Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

29 inlägg 5922 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#690356
jannee skrev:På den "gamla goda" tiden ställde Sydkraft mer än gärna upp med bistånd att fälla problemträd i kraftledningars omedelbara närhet. Räckte med ett telefonsamtal någon dag innan hjälp behövdes.
Numera är det nästan stört omöjligt att få ut någon gubbe.
Dessutom en byråkrati av guds moder.


Sonen jobbar ju inom detta. Har varit med en del på mina friveckor. jannee, idag är det som så att grabbarna i skogen tex hinner inte med, det är så eftersatt! Ett tips. Ser ni en kraftledning som går över ett gärde tex, så gå fram och titta på stolparna, speciellt de som bär upp kraftledningen där det vinklar av, de får inte klättra upp i de stolparna ens, sen är det många kraftlednings stolpar även på raksträckorna som har klättringsförbud.. Vi har fått detta fenomen pga åtdragningar i deras verksamhet sedan några decennier tillbaka.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#690364 Inget svar att det var bra/snyggt/säkert/dumt gjort. En del förmaningar, en del information. Har en del björkar på andra sidan ledningen som jag förmodligen får ta ned själv, med stort nöje.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

Brorsan  
#690369 Vi skulle ta ner några aspar som lutade över vägen och skanovas ledningar för en vägförenings räkning.
Vi tog kontakt med skanova för att få ledningarna nerlagda inför arbetet men det var så besvärligt med
flera vinklar på linjen att det blev billigare för skanova att ta dit en kranbil med gripsåg och ta ner dom själva.
Vägföreningen kom billigt undan med endast bortforsling och några timmar konsultjobb för oss.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

alias  
#690372
leifa.k skrev:Inget svar att det var bra/snyggt/säkert/dumt gjort. En del förmaningar, en del information. Har en del björkar på andra sidan ledningen som jag förmodligen får ta ned själv, med stort nöje.


Det finns en anledning till att ledningsägarna ställer vissa krav på de entreprenörer som avverkar utmed kraftledningarna - utöver att man är mån om att undvika driftstörningar och åverkan på sin anläggning så är man även rädd om människoliv.

Nu har jag inte ägnat mig åt dessa frågor på ca 5 år, men då vill minnas att ledningsägarna krävde motorsågskörkort nivå A,B,C och gällande ESA-röj:06 utbildning (tror den är ersatt av ESA-röj:15 numera).

ESA-röj innehåller en del matnyttigt om bl.a. återinkopplingsautomatik på elnätet och kontakt med nätägarens driftcentral för att få denna inaktiverad.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

nilsszzon  
#690901
leifa.k skrev:
jannee skrev:På den "gamla goda" tiden ställde Sydkraft mer än gärna upp med bistånd att fälla problemträd i kraftledningars omedelbara närhet. Räckte med ett telefonsamtal någon dag innan hjälp behövdes.
Numera är det nästan stört omöjligt att få ut någon gubbe.
Dessutom en byråkrati av guds moder.


Sonen jobbar ju inom detta. Har varit med en del på mina friveckor. jannee, idag är det som så att grabbarna i skogen tex hinner inte med, det är så eftersatt! Ett tips. Ser ni en kraftledning som går över ett gärde tex, så gå fram och titta på stolparna, speciellt de som bär upp kraftledningen där det vinklar av, de får inte klättra upp i de stolparna ens, sen är det många kraftlednings stolpar även på raksträckorna som har klättringsförbud.. Vi har fått detta fenomen pga åtdragningar i deras verksamhet sedan några decennier tillbaka.


ja det stämmer , besiktningsmännen dömer ut väldigt många stolpar och ålägger dessa med klättringsförbud om de är i vinkel så tycker man de borde prioritera dessa, men på rakspann så är det nog rätt lågt prio på utbyte då där inte är ngn kraft i sidled.

montörerna tycker nog detta är toppen då det innebär mer jobb i korgen på en traktorgrävare och slippa trä på sig klätterskorna.

du har nog träffat på ett väldigt trött gäng tyvärr, oftast finns där flera olika sätt att laga ett "fel" och ännu fler sätt att "få ihop det" men att få hjälp av tredje man eller markägare har jag aldrig varit med om när det gäller anläggningen.
man kan göra så mkt med utrustningen som finns ( borde finnas i en driftbil)

nu jobbar inte jag i denna bransch längre men jag ser idag som markägare hur kraftbolagen vill utöka sina ledningsgator "osynligt" det är ngt att ha lite koll på. precis som leifa.k menar med åtstramningar i verksamheten så minskar ju risken för fel på deras anläggning ytterligare ju längre bort de hugger ner träden. och de kan utföra linjeröjning / heli röjning med ännu större mellanrum ( tror de kör var 5 eller 7e år nu hos mig ) dvs lägre kostnader för dem och mer intrång på ens egna mark.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#691924 Tack för alla svar, uppskattar att jag inte blivit "halshuggen" för att jag går lite mot normen. Lägger upp en bild på ett liknande träd inom några dagar, på en gren som är grov som på en trettioårig tall ? som hänger över gärdesgården och vägen vi färdas på till och från stugan. En motsvarande gren ut mot gärdet har knäckts och hänger ned på marken. Vi saktar in varje gång vi skall passera... fasen, vill ju inte ha den grenen i biltaket. Vi får se hur det fortlöper.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

leifa.k  
#712822 Det var samma typ av träd som jag hade mellan uthuslängan o kraftledningen. Hade mina planer och förslag för den, men markägaren hade en skördare o skotare i närheten för en månad sedan så skördaren tog grenen. Det löste sig bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

jannee  
#746240 En fråga?
Ett träd på vår fastighet ligger över en kraftledning (kabel) och blockerar vägen ( ej vår) effektivt.
En fastighetsägare är i.o.m.d. instängd.
Ska jag försöka ta bort trädet och riskera skada/ta av kabeln eller vänta på att ledningsägaren löser problemet.
Den instängde fastighetsägaren påstår att det är MIN skyldighet att ta ansvar för mina träd och vad de ställer till med.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746241 Nej för helvete. Ta inte i något.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

isteskog  
#746244
jannee skrev:En fråga?
Ett träd på vår fastighet ligger över en kraftledning (kabel) och blockerar vägen ( ej vår) effektivt.
En fastighetsägare är i.o.m.d. instängd.
Ska jag försöka ta bort trädet och riskera skada/ta av kabeln eller vänta på att ledningsägaren löser problemet.
Den instängde fastighetsägaren påstår att det är MIN skyldighet att ta ansvar för mina träd och vad de ställer till med.

Låt bli! Ledningsägarens ansvar! 😮

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

jannee  
#746247 Stort TACK, :-bd jag började bli "lite" orolig.
Då får EON lösa problemet

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

nilsszzon  
#746285 det är inte din skyldighet , det beror lite på hur van du är med såg och hur kraftigt träd / hur det ligger. är det kronan och grenar kan man i regel spjälka stammen lite försiktigt och sen dra ner trädet. har du stångsåg är det ännu enklare / bättre / säkrare. det är inte ditt jobb så att säga men om din granne "måste" ut eller du ser att det går så är det bara att köra. kabeln är tålig som tusan ibland balanserar man stora stammar på kablarna när man ska välta över dem

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746286 Ligger där en kabel ska man hålla sig borta. Vore det bara en väg så vore det en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Träd mellan uthuslänga o kraftledning.

nilsszzon  
#746287 ingen fara med att ta bort grenar , mindre träd från luftledning om man är försiktig och trädet ligger "enkelt"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).