Traktorer och processorer

Hjuldistanser till traktor?

20 inlägg 7951 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjuldistanser till traktor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745613 Långa hjulbultar och spacers verkar ha blivit vanligare på traktorer numera. Så pass vanligt att det bör betraktas som en beprövad lösning.
Personligen hade jag nog föredragit spacers före fälgar med tallrikarna utåt men då ska det vara väl inpassade spacers med kant för fälgens centrumhål. Har du kranen på vagnen eller direkt på traktorn? Om kranen sitter på traktorn så hade jag definitivt velat ha helsvetsade fälgar bak.
En axel påverkas inte vidare om spårvidden ändras med spacers eller fälgtallrikar. Har man däremot ställbara fälgar så verkar en del ha ont av stor belastning vid de bredare spårvidderna.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjuldistanser till traktor?

Cat554  
#745801 Det blir eksakt samma. OH

Användarvisningsbild

Re: Hjuldistanser till traktor?

JohannesG  
#745808 Det låter ju bra att belastningen blir den samma, låter mest logiskt också. 👍

Då finns ju två alternativ, antingen distans med längre skruvar, eller en distans som skruvas med original skruvar och sedan skruvas fälgen med nya i distansen. Det senare förutsätter att breddningen är större än original hjulskruv, vilket lär bli för mycket.
Funderar på om det finns en risk att fälgen kan vrida sig på navet med långa skruv. Konan på muttern är ju till för att förhindra detta, men tappar det effekt på längre skruv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjuldistanser till traktor?

Cat554  
#745813 Er det så säkert at en bultlängd på varve hjul blir för mycket? Om man vender plattan i en skruvad fälg kan man lett få 10-15 cm. Og för bulterna blir det mindre belastning med å holde spaceren, og så nye bultar mot fälgen. Hur bred er bredden utv.-utv. på hjulen i dag? OH

Användarvisningsbild

Re: Hjuldistanser till traktor?

JohannesG  
#745821 Det kan nog vara gränsfall. Har 420 däck nu och funderar på att gå upp till 480. Kedjor går nu men får absolut inte hänga någon lös länk på insidan. Traktorn är ca 215cm bred nu, så totalbredden är jag inte alls orolig över.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).