Skogsnyheter

Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

66 inlägg 28964 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

skogshare  
#745067Vart tar ansvaret för hållbarheten och långsiktigheten i vårt skogsbruk vägen?

Användarvisningsbild

Elis76  
#745073Varje enskild skogsägare bär sitt eget ansvar att anlita entreprenörer med svenskutbildad arbetskraft om man tycker det är viktigt att vidmakthålla kompetensen inom yrket.

Användarvisningsbild

Rohdin  
#745213Varför blir det ramma skri om detta nu ?

Maskinförarna i fråga (som "snabb" utbildas) har i 2-5år kört markberedare i Värmland(iallafall dom flesta av dom så vitt jag hört) 🤔. Entreprenören har haft markberedning inom företaget en längre tid.
Att priserna pressas varje år är ju inget nytt fenomen (och entreprör byter/tvingas byta vem dom kör åt)

Men ställer mig frågande varför det blir ramaskri nu inte över skogsvård, markberedning osv.

Och vart går gränsen för "lokal" entreprenör. Är det ok att ett företag från Dalarna län kör i angränsande län? Angränsande kommun? Är det okej att entreprenören söder ifrån jobbar norrut osv ? 🤔

hfab  
#745235Den som inte hört alla ramaskri över skogsvård och markberedning har förmodligen inte lyssnat.
Alternativt är vederbörande inte torr bakom öronen ännu och hör således endast bolagens och medias skvalpande brus

Användarvisningsbild

Rohdin  
hfab skrev:Den som inte hört alla ramaskri över skogsvård och markberedning har förmodligen inte lyssnat.
Alternativt är vederbörande inte torr bakom öronen ännu och hör således endast bolagens och medias skvalpande brus

Jag har iallafall helt missat att GS-facket osv gjort samma anmälningar/ skogsmaskinentreprenör gör nu mot FSC (vad gäller skogsvård och markberedning) klart det har varit negativa åsikter emot det men har inte sett anmälan emot certifiering osv tidigare. Men länka gärna till tidigare artiklar där detta skett.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#746104Då behövs det snart inga naturbruksgymnasier med inriktning skog på agendan med 3 årig utbildning om det nu bara krävs 10 veckors utbildning enligt delar av skogsnäringen.
Sen får man höra att det saknas personal(svensk) inom svensk skogsnäring,tror f-n det. O det lär väl inte bli bättre om några år när många skogsentreprenör kommit upp i pension ålder

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).