Traktorer och processorer

Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

26 inlägg 7116 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

edwinhane  
#744500 Ja, som framgår av rubriken skulle det vara intressant att höra hur ni beter er när ni prutar/förhandlar, främst hos maskinhandlare. Det "normala" brukar ju vara 10%, det känns allmänt vedertaget att handlarna drar av 10% på efterfrågat pris. Men hur gör ni efter det? Vilka argument använder ni? Jag tänker att pris är satt efter skick, ålder, marknadsvärde, osv osv, så 90% av begärt pris är vad handlaren faktiskt tycker/tror att de kan få av rätt kund. Har ni några användbara tips eller strategier?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

jannee  
#744504 Nu har jag bara köpt traktor med vagn EN gång.
Jag bjöd vad jag ansåg vara ett skäligt pris - för mig alltså.
Viktigast för mig var skicket + hur många timmar traktorn gått.
Nu tillkom "rätt" mycket mer i underhåll än vad jag förväntat eftersom prylarna inte använts på mer än 10 år.
Däck som såg bra ut, gott om mönster var inte i så gott skick, likasom slangar till kranen, bl.a.
Annars, oberoende av vad handlaren begär, bjud ett pris som är 10 % MINDRE än vad du kan ge, därefter kan ni börja förhandla :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Bert1  
#744512 Är det nära till service så brukar jag försöka få det med i affären på nåt vis för personligen tycker jag det känns som att det är lättare att få med grejer än försöka pruta samma pris och köpa själv

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Bax  
#744516 Jag har också bara köpt en gång. Rent allmänt är det nog lättare att snacka till sig runt-omkring-grejor. Gäller de flesta fordon.
Jag snackade till mig en skopa, service samt frakten hem till gården, vilket i mitt fall var 25mil.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744518 Svårt att säga generellt, beror ju på förutsättningarna:
1. Begärs rätt eller rimligt pris för traktorn?
2. Har du nåt inbyte att ta med i affären?
3. Har traktorn stått länge hos handlaren eller nyinkommen?
4. Attraktiv modell/utrustning eller svårsåld modell?

Jag har i två fall köpt traktorer som kommit ut med rätt pris och där har det varit ett fall av att ta kontakt direkt, komma överens och göra upp affären. Lyckades i bägge fallen få med transport hem i priset och lite avrundning av summan, runt 5%, köp utan inbyte.
En annan traktor köpte jag efter att den stått mer än sex månader hos handlaren, dåliga däck osv. Då fanns det mer att pruta, blev ca 20% ner från begärt pris då handlaren var sugen på att bli av med maskinen.

Slutsatsen handlar nog om att bättre att bedömma vad som är rätt pris för aktuell maskin än att låsa sig vid en viss procent i rabatt. Googlar man kan man hitta slutpriser från auktioner på ganska många olika traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Arvid0  
#744538 Björken har gjort en bra sammanställning.

Handlarna vill ha snabb omsättning på prylarna så en snabb kontant affär är alltid attraktiv. Säg att du köper maskinen för (ditt pris) och att du för över pengar och ni skriver papper direkt, annars åker du till (handlares namn) som har en liknande maskin men du vill hellre köpa denna (här är det dumt att ljuga utan kolla upp alternativ) .

Sedan är det bra att veta traktorn värde, är det rimligt eller finns det utrymme? Var beredd att svälja din stolthet och betala begärt pris om det är rätt/lågt.
Men den enda som kommer ångra att du inte prutar hårt är du. Omsätt pengarna i något reellt. 10% på en traktor för en halv mille är 50 000 kr, det kan du göra rätt mycket kul för så våga vara fräck.

Var inte desperat på just denna traktor utan våga pruta lite mer än du tänkt, det enda du kan få är ett nej och så får du höja budet.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

hlb  
#744542 Jag brukar se till att ha en broschyr från konkurrenten väl synlig i en plastkasse eller portföljen. Prylar med konkurrentens logga går också bra, Glasögontricket fungerar i praktiken så bra, att man nästan skäms. Kolla noga på säljarens kroppsspråk. När han börjar svettas, andas fortare eller tar fram kalkylatorn, är han nära sitt lägsta möjliga pris. Då lämnar man slutpriset och går över till att diskutera extra tillbehör, som ska följa med.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744611 Har haft någon arrogant prutgubbe på gården som jag aldrig mer vill se oavsett vad han säger sig vilja betala.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Bosse1  
#744623 Hissa upp och känn på hjullager både bak och fram, är det eller har varit frontlastare är lagren "slut".
Även framaxelns infästning!

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

hlb  
#744625
Skogsola skrev:Har haft någon arrogant prutgubbe på gården som jag aldrig mer vill se oavsett vad han säger sig vilja betala.


Att bli arg, när man förhandlar, är kanske den sämsta metoden. Bjud på lunch och fortsätt förhandla.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

hlb  
#744626 Själv är jag nog inte den bästa förhandlaren, då jag kan bli sur och det märks utåt. Som företagsledare har jag suttit bredvid ett riktigt proffs. Ändå hade han bara 7-årig folkskola som bakgrund. Då lärde jag mig mycket. I all ödmjukhet tännkte jag förmedla lite trix, som kunde komma SFO-medlemmar till nytta. Scrolla bara vidare om ni inte vill läsa.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

hlb  
#744627 Läs på spcifikationer och recensioner på nätet vad gäller varan.
Den som kommer förberedd till slagfältet överlever.
Missa inte nästa avsnitt i Smålänningens prutarskola.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

hlb  
#744628 Ha med en lagom stor skruvmejsel med plastskaft. Håll skruvmejseln mot örat och sedan mot olika lager i motorn. Se lagom bekymrad ut under operationen.
Nu pausar jag. Fyll gärna på med tips, även om du inte är smålänning.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Amatörhuggare 62  
#744630 Kan även använda skruvmejseln, mot spridarna. Å höra om,dom tickar illa.
Kräver att man,inte är helt tondöv. Å hade 1 a i musik 😉

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

valtra mega  
#744638 Tvivlar på att man får ner priset genom att använda en skruvmejsel att lyssna med ger mera en bosse bildoktor varning .
Men att pluta är en självklarhet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).