r93 skrev:Arvid0 skrev:leifa.k skrev:Att jag svarar vid denna tid på dygnet beror på att vi varit strömlösa i stugan i 21 timmar nu. frugan tröttnade på detta liv så jag skjutsade hem henne på kvällen, åkte tillbaka till stugan, 40 mil tor. Tog med mig ett litet elverk så kyl o frys + lite till funkar. Hur som helst, det blåste hårt i Småland, tom så hårt att EON sa att det var orkan på sina ställen. När vi klev upp på måndag morgon och gick ut på dasset så såg jag vad som hänt på grannfastigheterna, träd fallna. Många rotvältor. Tog atv:n, åkte 1/2 km, öppnade vägbomen och tog till vänster, hemåt. Mycket riktigt, en tall, 35cm. i brösthöjd låg över vägen. Vände om och hämtade traktorn istället. Sedan var den vägen öppen. Till höger om våran vägbom 2 1/2 km bort så finns det en äldre kvinna som är bofast, kollade om vägen till henne var fri, det var den ej. Var ungefär 10 rotvältor över vägen som jag fick kapa och släpa bort med traktorn. Hämtade några liter dricksvatten till`na, ho hade haft slut på vatten sedan kvällen innan. 3 dygn utan vatten, 3 veckor utan mat osv... Den värsta bröten tog jag tyvärr inte kort på. Stubben på bild som inte är så frisk tog jag med 20" svärd, minus de grova barkstöden. Fick göra ett instick i riktskäret o vifta runt lite så jag skulle rå runt. Det är detta jag menar med kortet, har man tagit måånga vinfällen, en del i spänn, en del grova varav en del varit halvrötna så det växer svamp på utsidan, en del krångliga träd, så blir iaf jag besviken när man blir fortsatt begränsad. Men, när det gäller dylikt på landsbygden så skiter man i det. Menar, det är ju också frågan om framkomlighet för tex räddningstjänsten. Skulle Svevia i detta fall skött detta så vet i gudarna när de skulle ha haft tid till det, de är som nätägarna överhopade med jobb! När jag postar detta så är klockan strax 01:30, börjar få upp värmen i stugan nu. Nu går vi och sover, gonatt.
Bra jobbat!
Som tidigare sagts så lär inget hända om du inte skadar dig. Om ingen bett dig finns det heller ingen uppdrag/arbetsgivare. Är ju som om du åker och hugger i valfri skog utan tillåtelse, ingen arbetsgivare.
Så om damen hade bett honom att ta bort träden så hon kunde få mat och vatten framkört då skulle han sagt nej då han begår lagbrott och riskerar att lagföras?
Undrar vad en ambulans hade tyckt om svaret, nä, jag har inte rätt papper för att såga av trädet, ni får vänta på behörig personal.
r93 skrev:Japp….. karantän vettu….
Nu är det ju inte eljobb som diskuteras, utan att röja undan fällda träd, vilket gick bra för landbygdsfolket förr i tiden utan att motorsågskörkort eller liknande krävdes.
Tråden handlar inte om elbehörighet, Jag tror behörighetskraven på elektriker har funnits bra mycket längre än motorsågskörkort.
Ska vi titta på eljobb så hade vi en gubbe byn som bytte säkringar i stolpen när åskan gick, nu får han inte det, så istället för att vänta på strömmen i tio minuter så får man vänta tio timmar ibland.
r93 skrev:I stort håller jag med dig, svårt att säga ett årtal på när utvecklingen skulle stoppats, men den går åt fel håll och då tycker jag den ska stoppats.
Mentaliteten går åt att ”gör du inget kan du inte göra fel.”
Albin sätter Sveriges problem på kartan.
https://www.gd.se/2022-01-09/slutkort-f ... olisanmald
En 15 åring som vill tjäna lite fickpengar….
r93 skrev:
Albin sätter Sveriges problem på kartan.
https://www.gd.se/2022-01-09/slutkort-f ... olisanmald
En 15 åring som vill tjäna lite fickpengar….
r93 skrev:Nä, jag ger mig, det är helt rimligt att polisanmäla en 15-åring för detta..
Lasses gräv har nog redan utländska chaufförer med köpta YKB.
Frågan är vad Albin ska göra med sina pengar?
Det kanske vi ska börja med? Betala 100% i skatt, sedan får man ansöka om pengar och redogöra vad dom ska användas till!
En ”suparesa” blir ju direkt avslag!
Adjö
Skogsola skrev:Olyckor bland professionella motorsågs arbetare måste vara nära noll jämfört med när allt manuellhöggs. Hobbybrukare kommer de inte åt ändå med dagens regelverk.