Traktorer och processorer

Grön Niab, hydraulisk toppstång?

15 inlägg 3140 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Robertberg  
#743047 När vi köpte vår 5-15b var inte original hydraulisk toppstång med.
Har därför kört med Valtrans vanliga toppstång, men den är lite för tjock i godset så man måste ha en 19 mm dubbe istället för 22 mm, för att den ska passa på Niab-sidan. Det känns inte helt bra. Dels med en tunnare dubbe än tänkt, och dels för att man inte kan ha toppstången i översta hålet på Niaben.

Ni som har hydraulisk toppstång, använder man teleskopet eller kan man lika gärna vara utan?
Funderar på om man ska köpa en original hydraulisk, nån annan hydraulisk eller en utan hydraulik men som passar ordentligt.

Nån med original toppstång som kan mäta godset i den? Bifogar bild på vad jag menar.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Svenf  
#743050 Jag använder en hydraulisk toppstång från Ellös. Tycker det är bra att kunna justera Niaben så den står rätt om marken lutar. Kan även flytta fram tyngden mot traktorn något vid körning i terrängen.

Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

mikael_s  
#743170 Hydraulisk toppstång är ”ett måste”, använder den hela tiden eftersom det oftast är ojämnt där men står. Har ett Byberg som passar perfekt (kat2 på Niab sidan). Jag har ingen pilotventil men skulle valt till det om jag köpte idag, eftersom traktorns ventil verkar släppa lite med tiden så att Niaben hänger i säkerhetskedjan när det har stått stilla några dagar.

Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Robertberg  
#743609 Har kollat på toppstänger hos Oie nu, en sånhär med backventil blir det nog.
https://www.olssonparts.com/se/sv/utrus ... 619/Q20097

Ska försöka verifiera att den passar på Niaben bara.

Inbyggnadsmått 530 mm och 295 mm utskjut känns vettigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Svenf  
#743735 En sådan är det jag har, jag valde en kortare till min Valmet 505. Jag utgick från att ha justermån åt båda håll när allt står plant, men det beror ju på vilken traktor det är. Funkar bra i Niabens A-ram.

Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Robertberg  
#743851 Vad bra, då ska det passa!

Mätte på vår toppstång idag, den var 74 cm lång i sitt kortaste läge var 74 cm ytterkant till ytterkant, och 67 cm när man mätte cc i tapparna.

480 heter din @Svenf, hur mäter de den siffran? CC?
Jag ska försöka köpa en som stämmer väl överens med den vi har idag. Den jag länkade till innan är nog för kort till vår 6300, men hittar ingen info om hur de mäter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Svenf  
#743874 Har inte min toppstång kopplad nu men har varit ute och mätt. Inbyggnadsmåttet är cc dubbhålen när stången är indragen, plussar man på slaglängden bör det då bli måttet när stången är fullt ute. Jag använde orginal toppstång och ställde upp det plant, mätte då cc avståndet och försäkte hitta en längd så jag fick justermån åt båda håll. Jag har kula kat2 på stången, fångsthake får kanske inte plats i Niabfästet.

Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Robertberg  
#743899 Perfekt! Då har jag lite mer kött på benen.

Tack för att du tog dig tiden att mäta ^:)^

Nej fångsthake passar inte, en sådan tar ännu mer plats än en fast kula.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Robertberg  
#744874 Nu har vi fått hem toppstången, 580 mm cc öglor och 345 mm utskjut.

Har inte mätt, men den är ca 20 mm tjock i godset runt öglan, jämfört med Valtras 35 mm.

Själva toppstången var inte så stor, kraftig och tung som jag inbillat mig, och det var positivt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Robertberg  
#747296 Sådär, detta blir bra 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Sti L  
#747319 Jeg kjørte første året med hyd. men bytte til mekanisk. Pumpen tar i syl. ved helt nedsenkt armer og syl. slipper litt ut over tid.

Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Robertberg  
#747392
Sti L skrev:Jeg kjørte første året med hyd. men bytte til mekanisk. Pumpen tar i syl. ved helt nedsenkt armer og syl. slipper litt ut over tid.


Att cylindern åker ut med tiden kan du väl bota genom att fälla ner stödbenen vid längre parkering?
Den pilotstyrda backventilen löser också det problemet, men om det är traktorns ventilpaket som läcker så hjälper kanske inte den backventilen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Bert1  
#747420 Är väl just då en sån pilotstyrd backventil är till nytta

Användarvisningsbild

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

JohannesG  
#747493 En pilotstyrd backventil ser till att cylindern stannar i det läge man ställt den i oavsett belastning så länge cylinderns tätningar är i bra skick. Backventilen är en av de tätaste typerna av ventiler som finns att tillgå till skillnad från slidventiler som läcker en hel del över tid.

Avatar Fallback

Re: Grön Niab, hydraulisk toppstång?

Robertberg  
#747651 Ja såklart! Annars hade den backventilen inte gjort någon nytta. På rundbalsgripen sitter en likadan ventil, och det är ju ett eventuellt läckande ventilpaket på lastaren som man vill skydda sig mot.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).