Sågtimmer

57% högre pris för grantimmer i Finland

124 inlägg 37148 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

plax  
#742927 Några färska siffror på grantimmer i Finland (österbotten)
Gjorde leveranskontrakt igår för vinterns avverkning.
Prisklass:
H2- 46€
H3- 51€
H4- 56€
H5- 61€

H5 priset gäller toppdiameter 24-36cm, längd 46-55dm

H4 det egentliga priset: toppdiameter 22-24cm 43-55dm + huvudmått 49 och 55 av klenare stock >16cm

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742938 625kr då för bäst betalda diam och längd.
825 kr för samma granstock på mitt leveransvirkes kontrakt. 30 cm 49 dm

575 kr för 22cm
745kr på mitt kontrakt.22 cm 49 dm

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Torbjörn Johnsen  
#742939 Ja, fast de finska priserna är m3fpb-priser som måste räknas om till m3fub för att det ska bli jämförbart😬

   TS
Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742940 Jo jag kom på det. Får räkna om på lunchen

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

valtra mega  
#742942 Vad är klass h2 och h3 ?
Verkligheten här i finland är ju att ingen har råd att hugga stock själv rotpriset på stock är mycket högre än leveranspris
Vid gallring där det endast kommer lite stock är priset ungefär detsamma så då förlorar man bara arbetskostnaden

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

adahlm  
#742944 Har själv kastat allt leveransvirke i brännvedshögen de senaste fem åren, blir lättare med huggningen med bara två sortiment - björk- o barrved

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

valtra mega  
#742947
Tåndemåla skrev:625kr då för bäst betalda diam och längd.
825 kr för samma granstock på mitt leveransvirkes kontrakt. 30 cm 49 dm

575 kr för 22cm
745kr på mitt kontrakt.22 cm 49 dm

Vad får du för en 16 cm

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742953 Om man går på plax siffror har man i alla fall här i södra Sverige bättre betalt.
Nu har jag visserligen inte priser för i år, men i december fick jag följande priser.
Leveransvirke:
Timmer 18cm-45cm? längd 3,10-5,5 900kr/fub vilket borde ge på bark 900 * 0,88=792kr
Pallkubb 12cm-? längd 2,55 510kr/fub 510*,88=449

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Fredrik320  
#742956
valtra mega skrev:Verkligheten här i finland är ju att ingen har råd att hugga stock själv rotpriset på stock är mycket högre än leveranspris


Det beror på hur man ser på saken. Allting handlar inte om pengar. Först och främst, ligga på soffloket och få pengar att spendera på annan hobby, eller hålla på med sin hobby och tjäna pengar på samma gång! Jag behöver inte spendera pengarna på nån annan hobby när jag får hålla på för fullt i egen skog :) Jag hugger de ställen där det är mjukt då det är tjäle så det blir inga djupta spår i skogen. Dessitom blir det inga höga stubbar, det går att köra med traktorn vart som helst efter att själv ha huggit.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

plax  
#742973
valtra mega skrev:Vad är klass h2 och h3 ?

H2 priset betalas för 16-22cm längd 46dm
H3 priset betalas för 16-22cm längd 43 och 52dm.

Verkligheten här i finland är ju att ingen har råd att hugga stock själv rotpriset på stock är mycket högre än leveranspris


Så är det men en avverkning i skärgården blir nog bättre som leverans. (Bygga isväg får gå på nöjeskontot)

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Fredrik Reuter  
#742976 Tänk också på regionsskillnader! Valtra Mega skrev om priser i Österbotten och borde kanske först och främst jämföras med ex. priser i Umeåregionen.

Vänder man på exemplet ovan så är det lika långt till Jakobstad som till Munchen om man håller till i södra Sverige. Snittpriserna på grantimmer i Munchen varierar nu mellan 1200 - 1400 kr m3fub. Och då kan nämnas att det är annorlunda m3fub mot vår egen så skicka på en 7 % på det.

https://www.sueddeutsche.de/muenchen/eb ... -1.5417798

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Torbjörn Johnsen  
#742977 Rotköpspris för granstock som medelpris för HELA Finland var i november 64,9 Euro per m3fpb. Det motsvarar då 785 kr/m3fub netto för granstock som säljs vid rotköp. Alltså nettopriset när avverkningen och uttransporten är betald. Så här skrev Naturresursinstitutet i sitt nyhetsbrev 22 december om de finska virkespriserna i november:

Virkeshandeln i privatskogarna, 11/2021

- I november betalades för granntimmer i medeltal 64,9 euro per kubikmeter vid rotförsäljning. Priset förbli densamma som i oktober. Priset på talltimmer minskade en procent till 60,3 euro per kubikmeter. Den reala prisnivån för timmer var tre procent lägre än det genomsnittliga rotpriset i fjol.

- Rotpriset på granmassaved var 19,6 euro, på tallmassaved 17,3 euro och på björkmassaved 17,0 euro per kubikmeter. Från oktober minskade priset för tallmassaved fyra procent och priserna för gran och björk två procent. Den reala prisnivån för massaved var 12 procent mindre än förra året.

- Leveranspriset för tallmassaved var 32,2 euro, för granmassaved 33,4 euro och för björkmassaved 32,5 euro per kubikmeter. Priset för björkmassaved steg en procent i jämförelse med föregående månaden men priserna för de andra förblev oförändrad. Den genomsnittliga prisnivån för allt leveransmassaved var 11 procent mindre än i fjol.

- Virkeshandeln avtog fortfarande i november. Volymen minskade 14 procent från året innan och var 17 procent mindre än under de föregående tre åren i genomsnitt.
- Volymen för det industrivirke som köpts under januari–november ökade ändå med 33 procent jämfört med motsvarande period året innan och var 16 procent större än under de föregående tre åren i genomsnitt. Jämfört med de tre föregående åren ökade handeln med timmer med 31 procent och handeln med massaved med tre procent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742988
Fredrik Reuter skrev:Tänk också på regionsskillnader! Valtra Mega skrev om priser i Österbotten och borde kanske först och främst jämföras med ex. priser i Umeåregionen.

Vänder man på exemplet ovan så är det lika långt till Jakobstad som till Munchen om man håller till i södra Sverige. Snittpriserna på grantimmer i Munchen varierar nu mellan 1200 - 1400 kr m3fub. Och då kan nämnas att det är annorlunda m3fub mot vår egen så skicka på en 7 % på det.

https://www.sueddeutsche.de/muenchen/eb ... -1.5417798

Och går man lika långt väster ut så hamnar man i Nordsjön och där är priset 0kr så med statistik går det att visa på vad man vill. Jag var på väg att åka ner och hjälpa till efter lothar 1999 och fick då redan på att vi skulle få betalt om markägaren hittade en köpare. Vilket inte var självklart när 120 milj kubik blåst ner. Fastigheterna var på 3-20 ha och skogen skulle upparbetas i helstam för man hade inte köpare och med detta ingen aptering.
Man får nog räkna hela denna region som en spottmarknad. Det huggs när man har behov och vissa år blir det mer andra år ingenting.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

valtra mega  
#742991 Har inte ifrågasatt att hugga själv men verkligheten är att man betalar för att hugga stock i slutavverkning .
Jag gallrar allt själv i slutavverknigar huggs alla massaträd bort har köpt egen huggare för 5 år sedan nu håller jag på med slutavverkning på ca 400 m3 där det kommer endast några % stock borde skett för 60 år sedan men jag köpte skiftet för 2 år sedan

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808319 Litet nya priser från den 2. juni 2023:

Jag fick 89 euro per kubik för granstock (södra Finland) i år. Gransvarvstock (58 dm och minst 28 cm toppdiameter) gav 95 euro per kubik. Och som sagt så mäts det PÅ bark här. Med dagens kurs 11,7 kr. per euro blir det 1040 kr. respektive 1111 kr. per kubik.

Men det är litet vanskligt att jämföra eftersom valutakurserna går upp och ned hela tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).