ATV och UTV i skogen

Hållbara släpskor till Lejab snöblad

3 inlägg 3149 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons

Hållbara släpskor till Lejab snöblad

akeragnar  
1641790021_2022-01-09_14.02.58.jpg

Vad använder ni för släpskor, jag har köpt originalskorna 4 gånger nu och jag tycker de slits ut snabbare än jag tömmer tanken. Finns det bättre varianter?

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hållbara släpskor till Lejab snöblad

Temlav  
#742804Nu kör jag iofs inte Lejabplog på min maskin, utan BRP's egna.

Men aldrig har jag bytt släpskor på den.
Då bor jag iofs långt uppe i norr, så det är snö i olika former som plogas. (på en blandning av asfalt och grusunderlag)
Efter ett par plogningar av slask i början av vintern, så blir det ju sedermera en is/snöhinna på backen, så det glider lite lättare.

Efter 4 år är det nu dags att byta plogskäret, då det slits rätt hårt av att då och då ploga 600 m av vår dåligt plogade byaväg...
Nu är då släpskorna förvisso justerade så att de precis bara tar i backen, då jag vill ha ner skäret så långt det går.

Du kan ju prova att lägga på ett lager med svets på kontaktpunkten på undersidan för att få ett hårdare material att nöta på.
Eller kanske t.o.m svetsa dit en "slitplatta" som får nötas bort, och sedan svetsa dit en ny?

Re: Hållbara släpskor till Lejab snöblad

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742808Vet inte om sånt blitt bättre men när jag körde för kommunen mellan -96 o -07 gick de lätt att köra slut på 2par på en 6timmars runda grusväg om de var första snön på tjälad/otjälad väg

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).