Skogsnyheter

Båt med virke i full brand utanför Gbg

69 inlägg 16299 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Bosse1  
#741593 Blir det virkes realisation? Börjar mögla snart förstås.

https://sverigesradio.se/artikel/har-ar ... rt-det-ska

Elmia
Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Brorsan  
#741632 1. Flisa upp det och elda i närmsta värmeverk, men det förstör ju marknaden.
2. Gräv ner det i närmsta kärr som kolsänka.

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Torbjörn Johnsen  
#741659 Om jag inte hörde fel på nyheterna i kväll så har båten lämnat Göteborg och ska gå till Lysekil för att lasta av?

   TS
Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

jannee  
Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Bosse1  
#741663

OK. Nu har det blivit timmer igen, "Enligt P4 Väst är det 30 000 kubikmeter timmer"
Men inte inplastat timmer denna gång.

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

fri  
#741794
Brorsan skrev:1. Flisa upp det och elda i närmsta värmeverk, men det förstör ju marknaden.
2. Gräv ner det i närmsta kärr som kolsänka.

Vet du inte att det anses jätteskadligt att gräva i kärr numera, behöver nog tillsättas en utredning om miljöeffekterna av sågat virke innan man får göra nått alls...

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Bosse1  
#741804 Bara trycka ned en och en,måste bli massor av gröna jobb ju.

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

jannee  
#741808 Bara att plasta om paketen och skicka ned det, de har ändå ingen aning om hur virket ska se ut.
Havsvattnet utanför Vinga är ändå inte saltare än det i Medelhavet - vatten som vatten.

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Torbjörn Johnsen  
#754469 Nu i dagarna lastas en del av det brandskadade virket som lossades i Lysekil. På kajarna i Lysekils hamn ligger fortfarande mängder med virkespaket som ser mer eller mindre intakta ut och de har inte börjat lossas ännu. Däremot kör man nu bort ett parti av mer skadat virke som lagts undan på en separat plats. Det handlar framför allt om trasiga och kollapsade virkespaket men även en del med synliga brännskador. Det lastas på lastbilar av blandad nationalitet men de flesta verkar komma från Lettland, Slovenien, Slovakien, Rumänien. Mest dragbil med semitrailer. Två hjullastare och en truck öser på och lastar snabbt bil efter bil.

Jag hade nog gissat att en del av det här virket skulle hamna i värmeverk men det verkar vara lönsamt att framta långt och ta vara på det på något sätt. Det säger lite om dagens trävarupriser och att fraktkostnaderna ändå måste vara hanterbara i sammanhanget.
Det mesta av båtlasten som lossades tidigare i år i Lysekils hamn ligger kvar. Totalt lossades ca 30 000 m3sv här. De här partierna ser rätt OK ut.
Det sämre virket lastas nu på bil och fraktas iväg. De flesta paket verkar vara köpta av samma utländska kund vars namn sprayats på många av paketen. De flesta bilarna är utlandsreggade dragbilar med semitrailer men just det här ser ut att vara en svensk bil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754474 Det där kommer nog hamna som prima vara på något bygge i centraleuropa... 😉

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Bosse1  
#787724 Virke överbord,Härnösand.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... gat-timmer

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787729 Undrar om de kommer ta om hand om virket som flutit iland, eller om lokalbefolkningen kan ta det. Hårdvaluta i dagens läge.

Avatar Fallback

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

Bosse1  
#787731 ja, städningen gör sig nog själv.

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

JensSkoog  
#787735 Drömläget när jag var pojk hemma på ön. :mrgreen:
Skepp som tappade sågat virke eller timmerflottar som gick isär.
Det blev ved i spisen och materialer till olika byggnationer.
Man fick bara vara snabb innan dom kom och sökte.

Användarvisningsbild

Re: Båt med virke i full brand utanför Gbg

HannuRöj  
#787739
JensSkoog skrev:Drömläget när jag var pojk hemma på ön. :mrgreen:
Skepp som tappade sågat virke eller timmerflottar som gick isär.
Det blev ved i spisen och materialer till olika byggnationer.
Man fick bara vara snabb innan dom kom och sökte.

😁Gratistimmer lyfte min far från ån också. Vi bor ju vid en å och lokala sågverket hade manuelt sorteringslinje i ån. Då och då någon timmer kom under bomen. Oftast om det råkade bli hård regn och vattennivån ökade plötsligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).