Skogsnyheter

Stihl ADVANCE ProCOM — hörselskydd med Mesh Intercom

5 inlägg 3360 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl ADVANCE ProCOM — hörselskydd med Mesh Intercom

Fredrik Reuter  
#735886 Hörselskydd för skogen är inte bara hörselskydd numera. Stihl släpper nu ADVANCE ProCOM som kan användas både fristående och på huggarhjälmen. De nya hörselskydden har FM-radio, mobilkoppling för samtal och blåtandsljud men också ett Mesh Intercom.

Idag är det vanligt att de som behöver hörselskydd i arbetet även använder dessa för att lyssna på musik, radio eller poddar men också för att prata i telefon med. Man skulle kanske kunna säga att det idag nästan ingår som “standard” med jobbet. Tyska Stihl har tidigare haft hörselskydd som klarat av detta men istället för att använda en tredjepart (Peltor) så tar de nu fram hörselskydd med sitt eget namn på.

Likt Peltor, Husqvarna, Sena med flera så erbjuder ADVANCE ProCOM allt det där som önskar sig såsom aktiv bullerreduktion vid samtal och den numer obligatoriska mobilkopplingen via blåtand samt FM-radio. Likt några men inte alla så väljer nu också Stihl att bygga in Mesh Intercom i sina hörlurar.

Mesh Intercom är ett eget system som skapar ett intercom-nätverk med upp till 16 hörselskydd. Inom en radie av ca 300 meter kan man då, utan samtalskostnad, föra samtal med arbetslaget. Systemet fungerar också med prioritering, något som gör att man ex. kan lyssna på Spotify men detta stängs av om någon pratar i intercom eller om telefonen ringer.

Applikationerna för intercom torde kunna vara flera i skogen. Dels inom ex. röjlaget men också mellan i vissa situationer mellan skördare och skotare. Kanske också vid så kallad manuellfällning av svåra träd och övergrovt där kommunikationen med maskinföraren är vital.

Varje enhet kopplad till en “Mesh” agerar antennförstärkare. Därför kan man teoretiskt vara längre ifrån varandra än 600 meter vid samtal. Stihl ADVANCE ProCOM har också avståndsvarning som talar om när max räckvidd börjar uppnås.

Stihl ADVANCE ProCOM kommer tillsammans med en app för mobilen. Via appen kan man sätta upp privata grupper för intercom, lägga in favoritprogrammen för FM-radio och givetvis justera inställningar såsom ljudnivå med mera.

Dämpningsklass är enligt SNR 31 och Bluetooth BLE 4.1 (räckvidd upp till 15 meter). Hörselskydden är IP-klassade enligt IP 64 och vikten är 400 gram. Priset är ca. 4.500 kr (enligt Stihl.de)

Hörselskydden har inbyggt Lithium Batteri som laddas via USB-C och batteriet ska räcka upp till 17 timmars användning. Säljstart är november 2021 och Skogsforum kommer testa hörselskydden när tillfälle ges.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stihl ADVANCE ProCOM — hörselskydd med Mesh Intercom

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741091 Priset är ganska tufft. Jag har Stihl Dynamic BT som jag använder fristående på sommaren och sätter inne i hjälmen på vintern (se annan tråd). Det fungerar ganska bra men hjälmen får inte vara för smal inuti. Telefoni fungerar men jag har inte prövat om snabbtelefonsappar fungerar. Det kunde vara bra då man vill prata med brorsan i skogen. Fast då måste han också skaffa en likadant hörselskydd.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ADVANCE ProCOM — hörselskydd med Mesh Intercom

OddHEriksson  
#741326 Tror jeg har prøvd det meste man får for penger. Men endte på Protos hjelm med Sena-intercom. Hadde flere Stihlhjelmer tidligere, men synes de blev sämre og sämre å gå med til slutt. Mulig man bare er blitt tynn i håret ;)
Endte uansett med Sena intercom, ettersom denne rett og slett var billig. Og bra. Eneste er at jeg synes Protos-øreklokkene kunne dempet lyd bedre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ADVANCE ProCOM — hörselskydd med Mesh Intercom

JensSkoog  
#741567 Undrar om det skulle gå att montera ADVANCE ProCOM på min Protos hjälm.
Gillar den hjälmen bättre än Stihlhjälmen, men hörselsskyddet är
inte mycket värd på den, som du säger @OddHEriksson.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ADVANCE ProCOM — hörselskydd med Mesh Intercom

OddHEriksson  
#741568 Dersom ProCOM settet har Peltor-fester, får man adapter til Protoshjelmen. Det kan da være at dette er det beste fra 2 verdener ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).