Motorsåg och handhållet
Helrenovering av HQ 240SG
TS

fre 29 feb 2008, 16:43#21474orkar du och har möjlighet så kan du ju ge den en dosa med framkallnings medel för att säkerställa att de tinte är några sprickor i den. om man orkar vill säga...
till värme i handtatgen kan jag rekommendera bilteams lagning av el-uppvärmda fönster, tror den heter Circuite-closer eller något sådant. rikgtig bra funkade på min såg.
till värme i handtatgen kan jag rekommendera bilteams lagning av el-uppvärmda fönster, tror den heter Circuite-closer eller något sådant. rikgtig bra funkade på min såg.
Allt under 100cc och kortare än 28'' är fjolligt.
fre 29 feb 2008, 16:53#21475
Sprickor i vad?
gossebear skrev:orkar du och har möjlighet så kan du ju ge den en dosa med framkallnings medel för att säkerställa att de tinte är några sprickor i den. om man orkar vill säga...
Sprickor i vad?
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
fre 29 feb 2008, 21:06#21506Jag antar Gossebear menar i cylindern, men alltså nu måste jag säga som Sverker; "Nu pratar du sånt där tekniskt mumbojumbo som konsumenten inte förstår!"
Framkallningsmedel? För att laga sprickor med? Hur då? Och vad för slags framkallningsmedel? Vad det gäller handtagsvärmen så ska jag mäta upp de där ledningsbanorna sen. Men själva generatorn är jag lite lur på om den funkar. Skulle vilja byta ut sladdarna för de ser verkligen inte roliga ut men det ser inte ut att låta sig göras så lätt. Går kanske att skarva dem, men min erfarenhet av sånt är att det sällan blir riktigt bra.
TS
lör 01 mar 2008, 15:00#21583Sladdar går hyfsat fint att skarva om man först löder och sedan kränger en krympslang över. Krympslangen gör att lödfogen får en bra vibrationsavlastning samt ett bra korrosionsskydd. Jag har kört i mer än 5 år med en fixad sladd till bakre handtaget på en 242:a på detta sätt. Metoden fungerar dock inte om lödningen måste göras på ett ställe där sladden ofta böjs.
lör 01 mar 2008, 17:43#21596Skala ca 2cm på var sida om brott/klipp. trä på krympslang, för ihop ändarna så de går i varandra gärna 2cm om det går. Krymp slangen o sen är det klart! Som nytt o till o med starkare!
Brukar ha 2 krymp slangar en som ersätter plasten som nu är borta o en över alltihop som överlappar ett par cm åt vart håll.
Brukar ha 2 krymp slangar en som ersätter plasten som nu är borta o en över alltihop som överlappar ett par cm åt vart håll.
Såg samlare av grövre kaliber....
mån 03 mar 2008, 13:36#21774
phu.. usch sverker.. blä....
Jo jag menade i sprickor i cylinder, kolv, kmetall delar. det är förkbaskat overkill o väskan kostar nog mer än en ny cylinder gör.. bara o mman vill göra det overkill....
Manges tipps på skravning är den bästa, blir ett dubbelt slitage lager. Annars är det inte svårt att byta kablarna har dragit om det mesta i 346 och 3120 . det enda svår var i Partner 371 för där satt allt på minsta minimala utrymme. Jag använde vanlig 12 v bil kablar. gott råd, välj olika färg på kablarna... och skriv på insidan av kåpan vad som är vad. det underlättar....
Trädkramaren skrev:Jag antar Gossebear menar i cylindern, men alltså nu måste jag säga som Sverker; "Nu pratar du sånt där tekniskt mumbojumbo som konsumenten inte förstår!"Framkallningsmedel? För att laga sprickor med? Hur då? Och vad för slags framkallningsmedel? Vad det gäller handtagsvärmen så ska jag mäta upp de där ledningsbanorna sen. Men själva generatorn är jag lite lur på om den funkar. Skulle vilja byta ut sladdarna för de ser verkligen inte roliga ut men det ser inte ut att låta sig göras så lätt. Går kanske att skarva dem, men min erfarenhet av sånt är att det sällan blir riktigt bra.
phu.. usch sverker.. blä....
Jo jag menade i sprickor i cylinder, kolv, kmetall delar. det är förkbaskat overkill o väskan kostar nog mer än en ny cylinder gör.. bara o mman vill göra det overkill....
Manges tipps på skravning är den bästa, blir ett dubbelt slitage lager. Annars är det inte svårt att byta kablarna har dragit om det mesta i 346 och 3120 . det enda svår var i Partner 371 för där satt allt på minsta minimala utrymme. Jag använde vanlig 12 v bil kablar. gott råd, välj olika färg på kablarna... och skriv på insidan av kåpan vad som är vad. det underlättar....
Allt under 100cc och kortare än 28'' är fjolligt.
Re: Helrenovering av HQ 240SG
mån 07 dec 2009, 22:42#74109Okej.
Vad hände med detta projekt då?
Rapporteringen avtog.....
Vad hände med detta projekt då?
Rapporteringen avtog.....
Den siste på Jorden som svälter ihjäl är skogsägaren
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).