Verkstan

Kvalite på schackel

24 inlägg 4848 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvalite på schackel

ymer  
#739941 Gjorde en tur idag med nypålagda kedjor. Eftersom jag har nya däck så måste jag skarva på lite kedjan fram.
Behövde då ett antal schacklar. Jula var billigast med 19:90 inkl moms. Annan butik tar 35 + moms.

-Det som hände under dagen var att 3 chacklar "försvann" under pågående arbete! Har aldrig hänt förr, mer än vid nått enstaka tillfälle. Man kan ju heller inte se om dom sprängdes eller skruvades upp.
Julas märke är Kayoto och uppger 600 kg i brottstyrka på 8 mm. Dom för 35 + moms uppger 300 kg.

-Nån som gjort nån liknande erfarenhet? Finns det usla kvaliteer?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kvalite på schackel

Fixaren1  
#739942 Schackel har en obra benägenhet att vilja skruva upp sig. Blir lite bättre ifall man byter ut skruven mot en med 6-kantskalle. Själv har jag nyttjat schackel i kombination med slirskydd för sista gången.

Användarvisningsbild

Re: Kvalite på schackel

Fredrik320  
#739943 Mina schakel har ett hål i skruvhuvudet, jag säkrar alltid dem med en grov ståltråd. Har aldrig haft problem med att de skulle skruva upp sig på det sättet, nån gång kan ståltråden gå sönder då man kör över berg och sten och det nöter på dem och då måste man säkra pånytt.


Avatar Fallback

Re: Kvalite på schackel

ymer  
#739947
Fixaren1 skrev:Schackel har en obra benägenhet att vilja skruva upp sig. Blir lite bättre ifall man byter ut skruven mot en med 6-kantskalle. Själv har jag nyttjat schackel i kombination med slirskydd för sista gången.


Vad använder du istället för schackel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalite på schackel

ymer  
#739949
Fredrik320 skrev:Mina schakel har ett hål i skruvhuvudet, jag säkrar alltid dem med en grov ståltråd. Har aldrig haft problem med att de skulle skruva upp sig på det sättet, nån gång kan ståltråden gå sönder då man kör över berg och sten och det nöter på dem och då måste man säkra pånytt.

1640016628_img_20211220_180531.jpg


Jag ska nog prova och säkra dom som du gör. Sen byter jag ut en del mot dom för 35+moms.
På Jula var det en kund som skrev att gängen "saknades" på vissa schacklar!
Sen hör det saken att jag har ca 4 km asfaltväg till skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalite på schackel

Grålle52  
#739950 stiftkopplingar. inget annat funkar på kedjor. Dyra som fan, men har aldrig lyckats bli av med någon.

Användarvisningsbild

Re: Kvalite på schackel

Heavy_D  
#739951 Upplever både Julas och Biltemas schacklar som väldigt mjuka i materialet. Använder dom själv, men aldrig tappat någon. Har aldrig säkrat dom, men heller aldrig kört på väg med dom.

Användarvisningsbild

Re: Kvalite på schackel

Grålle52  
#739953 Såna alltså:

https://www.swedol.se/smidda-stiftkopplingar-inklusive-stiftpg-1001839.html

Användarvisningsbild

Re: Kvalite på schackel

JohannesG  
#739956 Vi har kört med schackel av handelskvalité på många kedjor genom åren när någon länk gett upp och kan inte säga säkert att det är schacklen som gett sig när de gått sönder igen, brukar snarare vara omöjligt att få isär dom om man skulle vilja då de är så hårt stukade. Och ofta sjunger kedjorna på sista versen när de behöver lagas. Har dock aldrig använt så klena schackel som 8mm. 10mm vet jag att vi använt mycket, kanske även 12mm någon gång. Dra åt skruven tills det börjar gå trögare plus något varv till.
Senast redigerad av JohannesG mån 20 dec 2021, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kvalite på schackel

ymer  
#739960 Jo det är nog 10 mm jag använt. Ska ner till Swedol i morgon och förstärka lagret. Kanske man slår till med en eller annan stiftkoppling. Traktorn väger 10 ton olastad.
Jag har inte tänkt åka på asfalt hela tiden. När jag drar igång på allvar så lämnar jag traktorn i skogen.
Ser det här som en provrunda först.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalite på schackel

anersimyra  
#739961 Riktigt billiga schakel är mjuka och gängan på skruven brukar vara pressad med usel passform. De gula schaklen med mutter och hål för låssprint som finns på b.l.a Swedol kan varmt rekommenderas..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Kvalite på schackel

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739962
Fredrik320 skrev:Mina schakel har ett hål i skruvhuvudet, jag säkrar alltid dem med en grov ståltråd. Har aldrig haft problem med att de skulle skruva upp sig på det sättet, nån gång kan ståltråden gå sönder då man kör över berg och sten och det nöter på dem och då måste man säkra pånytt.

1640016628_img_20211220_180531.jpg


Även jag säkrar på detta vis, funkar bra!!

Avatar Fallback

Re: Kvalite på schackel

Fixaren1  
#739984
ymer skrev:
Fixaren1 skrev:Schackel har en obra benägenhet att vilja skruva upp sig. Blir lite bättre ifall man byter ut skruven mot en med 6-kantskalle. Själv har jag nyttjat schackel i kombination med slirskydd för sista gången.


Vad använder du istället för schackel?

Stiftkoppling. Då går det att få isär också.

Avatar Fallback

Re: Kvalite på schackel

Piraboin  
#739994 dom här kopplingslänkarna kör vi med på skogsmaskinernas kedjor och jag har ej hört nåt om att någon har tappat dom i skogen eller på väg - pris mellan 4-9 € st beroende på storlek.. billigare i flerpack
1640062520_eik10249310_s_1_web.jpg
1640062520_eik10249310_s_1_web.jpg (33.59 KiB) Visad 410 gånger

Avatar Fallback

Re: Kvalite på schackel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739997 Hur får man isär dom, bara att peta med skruvmejsel, eller måste man banka hårt med något?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).