fre 10 dec 2021, 16:20#738443
Ja det är mycket juridik inom sjötransport som är annorlunda jämfört med iland. Är snart 25 år sedan som jag pluggade detta så det är ju inte helt färskt.
Vid större haverier blir det ofta gemensamt haveri. Detta på grund av att flera olika godsägaren gods blir skadat för att rädda fartyg eller last. Den fördelning som då blir skall i efterhand utredas av en gemensamt utsedd person.
Detta är något som normalt sett görs upp mellan fartygsägarens försäkringsbolag och lastägarnas försäkringsbolag.
När besättningen övergivit ett fartyg och någon annan bärgar detta blir det normalt sett bärgarlön. Bärgar lönen blir på värdet av fartyget och lasten i det skick det befinner sig i efter bärgningen. Normalt sett 50 % om jag minns rätt. Finns en massa klausuler osv i detta så det är inte enkelt.... Om man tex kopplar bogserbåt för bärgning kan denne begära bärgarlön om inget annat bestämts. Om fartyget är övergivet kan vem som helst koppla,Men man tar då också över ansvaret för fartyget, miljö osv.Kan med andra ord bli väldigt kostsamt om man ej klarar av det.
Normalt sett kopplas det ju inte förrän en överenskommelse gjorts och då friskriver sig bärgaren från ansvar för tex utsläpp osv.
Om man ej lyckas med bärgning får man normalt sett inget om man inte gjort det för att förhindra skador på miljö osv. Då kan man ofta få ersättning för sina utgifter iallafall. Kan naturligvis vara någon detalj som är fel här,men i grova drag kan man väl säga att det är så här det funkar.
Mvh
Jörgen