fre 04 dec 2009, 02:13#73693
Ernst skrev:träis skrev:Tunga och hårda lövträd behöver ca 3 gånger längre tid för att torka än ex gran.Fukthalten i färskt virke är säkert högre i lövträd än i barrved.
Du har garderat dig med ett litet "säkert".
Jag vet väl inte så värst mycket mer, men färsk gran och tall har högre vattenhalt än färsk björk. Färsk björk är så vitt jag vet det enda träslag som går att elda färskt i en vedpanna. Barr går bara inte. Möjligt att man kan elda även färsk ek och bok, övrigt löv är tveksamt.
Frågan handlade visserligen inte om eldningsbarheten, men det säger en del om vattenhalten.
Håller med Ernst.
Och en annan sak e ju at en färsk björk och gran har vel ungefär samma vikt, men när båda har torkat så e ju vikten på björk mycket högre enn på gran. Har för mig at fukthalten i färskt virke e ca 55% .
Orsaken til den langa torktiden på björk och ek e vel at tettheten i virket e mycket högre enn i barrträd.
Inte säker, men tror det e så.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc