Traktorn i skogen

Traktor till hästgård för max (ca) 200K

61 inlägg 21513 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Traktor till hästgård för max (ca) 200K

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
$matches[2]

En vettig storlek på traktor är kring 45-65 hk, allt blir så kraftigt och stort över det
och en sån här klassiker är ungefär rätt bra att ha som referens.
Jag skulle förstås rekommendera att kika på en splånkans ny New Holland T4 men då
drar ju priset iväg till det dubbla mot vad du specade.
https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... hximd.html
1638821441_new-holland-t4-65s-ac-quicke-x,3db9c549.jpg

Lantmännen Maskin

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737997Ser man till andrahandsvärdena och den låga räntan är det nog lika bra att handla nytt eller nästan nytt. Historiskt har man fått tillbaka pengarna 10 år senare om man inte kört så många timmar och tar hand om maskinen. Förhoppningsvis slipper man dyra reparationer och småkrångel som det gärna blir på en 35 år gammal 705'a. Satsa gärna på en modell utan alltför mkt avancerad teknik om du inte behöver.

tallen100  
Slurfi skrev:
$matches[2]

En vettig storlek på traktor är kring 45-65 hk, allt blir så kraftigt och stort över det
och en sån här klassiker är ungefär rätt bra att ha som referens.
Jag skulle förstås rekommendera att kika på en splånkans ny New Holland T4 men då
drar ju priset iväg till det dubbla mot vad du specade.
https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... hximd.html
1638821441_new-holland-t4-65s-ac-quicke-x,3db9c549.jpg

Blev chockad när jag fick se en röd traktor 😮 😮
Sen bläddrade jag ner och blev lugn igen 😎

jannee  
#738039Kvaliteten på traktorer har inte direkt ökat med åren.
Själva traktorn, motorn, växellådan och hydraulsystemet är oftast bra även på nya men sedan kommer allt nytt påhäng (bekvämligheter) som inte sällan krånglar.
Elektroniken lever inte sällan sitt egna liv.
Passa dig väldigt noga för en traktor med AD blue, den kan blir riktigt dyr
Köp gärna en ny för stora pengar, kostnaden för reparationer blir också stora pengar och de kommer lika säkert som ett brev på posten - kanske, kanske inte.
En gammal modell som gärna inte gått så många timmer är oftast det mest ekonomiska köpet, dessutom är inte delarna så väldans dyra som på en nyare modell.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738041Oftast blir en större traktor billigare...
Dom 4-hjulsdrivna 75 hästars blir oftast dyra ok en 120 hästars kan bli klumpigare men är värd att kolla på...men som vanligt koll serviceboken

Elmhult  
#738144Eller köp en ny kinatraktor eller en Branson (Korea) för lite mer pengar. Helt ny och med garanti.
"Experter" dissar säkert detta med hänvisning till "Ingen egen erfarenhet men det vet ju alla". Och "Det har jag hört". Samt "Han hade en sån och den vara bara problem".🌳

jannee  
#738149Kinatraktor är mer eller mindre att köpa grisen i säcken.
När något, troligtvis allt går sönder, hur ska du då laga den, reservdelar?
För några år sedan var det en verkstad som tog hem fyrhjulingar från Kina, väldigt billiga men många var rena skrotet efter några månader.
Sanningen är oftast den att du får för vad du betalar.

Elmhult  
#738158Jag glömde lägga till några påståenden men du fixade det Jannee 😉 🤣

jannee  
#738168Min personliga erfarenhet av Kina(skit) är dubbelbottnad.
Med lastbilen körde jag några vintrar med Double Coin (kinesiskt däck), nog de bästa vinterdäck jag haft, bra grepp och bra livslängd.
Å andra sidan inhandla jag en 300 watts ledramp till p-bilen för 5 år sedan.
Lyste hyfsat bra de två första åren för att sedan mattas av rejält, reflektorerna ser ut att bli matta (gulnar).

Avslutat-06  
björken skrev:Ser man till andrahandsvärdena och den låga räntan är det nog lika bra att handla nytt eller nästan nytt. Historiskt har man fått tillbaka pengarna 10 år senare om man inte kört så många timmar och tar hand om maskinen. Förhoppningsvis slipper man dyra reparationer och småkrångel som det gärna blir på en 35 år gammal 705'a. Satsa gärna på en modell utan alltför mkt avancerad teknik om du inte behöver.

Håller med i det resonemanget fullt ut om man tittar historiskt, dock så tycker jag man behöver väga in elektrifieringstrenden vid ett sådant inköpsbeslut idag. Det första segmentet som kommer elektrifieras med förmodad batteriteknik inom lantbruk är just denna kategori traktorer. Vi har redan Fendt E100 Vario: https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario ,som är på gång de närmsta åren, även Rigitrac ske 50 https://www.agriland.ie/farming-news/fu ... a-reality/ . Ett batteripaket på 100 kWh har en ca kostnad på dryga 120 000 sek för fordonsindustrin idag så det kommer förmodligen gå ganska snabbt i denna omställning just när det gäller detta segment av traktorer, vilket kommer påverka framtida andrahandsvärden enormt mot hur det varit historiskt. Går också i traktorbytartankar men just denna aspekt gör det svårt iallafall för oss.

Användarvisningsbild

M.Renmark  
#738690Tack för alla svar,gott folk.
Inte lätt detta har jag lärt mig.
Har dock fått korn på en Ford,3930,4wd ,årsmodell -94,dryga 1550 tim.
Men är tveksam till motorn som är ,(endast?) 51 hästars,3 cylindrig.
Lyftkapaciteten är på 1950 kg (menas nog när den är ny)

Hur skulle en sån klara sig tro?

TS

tallen100  
#738702Låter väl som en vettig gårdstraktor, 51 hästar räcker på en traktor i den storleken.

axwell  
M.Renmark skrev:Lyftkapaciteten är på 1950 kg (menas nog när den är ny)

Det är väl inte så lite, antar att det gäller undre lyftarmarna 25" ut från infästningen ?!

jannee  
#738747Traktorn väger så pass lite att om du skulle försöka lyfta mer så reser den bara på sig.
Är priset rätt så är det ingen dålig traktor, 51 hk då drar den en treskärig plog, men det är på gränsen.
Nu finns det personer som säger emot, men de plogar då bara grunt.

Användarvisningsbild

M.Renmark  
jannee skrev:Traktorn väger så pass lite att om du skulle försöka lyfta mer så reser den bara på sig.
Är priset rätt så är det ingen dålig traktor, 51 hk då drar den en treskärig plog, men det är på gränsen.
Nu finns det personer som säger emot, men de plogar då bara grunt.

Ett företag som säljer det, 211K ink moms..

TS
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).