Arbetskläder för skogen

Handskar. Sågskyddsklass?

66 inlägg 54237 visningar 15 följer Svara, dela mm...  

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737767Det är just sådana som jag skulle vilja ha men varifrån får man dem ?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

#737769Jag har funderat på att köpa ett par tumhandskar (posahandskar som vi kallar dem) och ett par fingerhandskar. Sedan använder man höger fingerhandske och vänster posahandske. Fast man borde hitta en vänsterhänt som kunde använda de som blir över ...

Det är just den modellen jag vill ha men Hestra hör inte till de billigaste så de borde hålla länge. Kanske jag måste köpa ett par och testa hur länge de håller ...

Priset är ju helt OK men de är en aning korta så man får snö in i ärmen. Jag köpte ett par långa armehandskar från Röda stjärnan som annars var bra men de var förskräckligt styva. Kanske man kunde mjuka upp lädret med nån smörja ?

1638721685_lrg0003236_husqvarna-comfort-chainsaw-mitten-style-glove-5056416.jpeg
Husqvarna Comfort Saw LH Protection Chainsaw Mitten Style Glove kan kjøpes i England.
Genuine Husqvarna comfort mittens with saw protection.
Da burde vel Husqvarna kunne ta dem til Sverige?

https://northseaworkwear.com/psp18gl-husqvarna-comfort-chainsaw-mitten-style-glove-5056416.html

Finnes i storlek 12 3XL.

#737780Du kan mjuka upp lädret med: https://www.granngarden.se/laderbalsam-effax-500-ml eller andra laderbalsam. Inte motorolja!

Användarvisningsbild

anersimyra  
Torparn66 skrev:Sådana här med ett par hemstickade yllevantar inuti.
1638720045_0dbfa7ef701c0c1342097ffa32bd162ce5acd007_648_250008_l_(1).jpg
Då kunde det vara under-20 också. Fattar inte varför dom bara finns att köpa "over there". När det gäller fingerhandskar från Husqvarna så säljs classic, endast som storlek 10. När den storleken passade så var man för ung för att köra motorsåg.
Måste gå att importera till Sverige för någon näringsidkare.
Exakt!! När man sen blev rejält uppvärmd så kunde man dra på sig ett mindre par och stoppa de större under blusen.. :-bd

#737802Just nu blir man inte så uppvärmd - vi har -17 grader.

fri  
Nisse Husberg skrev:Just nu blir man inte så uppvärmd - vi har -17 grader.

Med lagom mycket och lagom styvt arbete håller man lätt sej varm. I norra Östergötland (kanske 10 mil från ditt Arboga ställe) var det ca - 15° på förmiddagen, Huskvarnans värmda handtag är sköna såhär års

#737985Det finns inte många träd vid vårt hus i Arboga så jag sysslar med skogsbruk här österut. Klimatet är inlandsklimat med heta somrar och kalla vintrar. Kanske lite som Norrlands inland.

Användarvisningsbild

Fredrik320  
fri skrev:I norra Östergötland (kanske 10 mil från ditt Arboga ställe) var det ca - 15° på förmiddagen, Huskvarnans värmda handtag är sköna såhär års

Samma temperatur här idag, körde en halv tank med den mindre sågen men händerna började värka av kylan. Inga problem efter att ha bytt till 261an med värmehandtag gick det bra att hugga på för fullt i 4h trots att det även blåste kallt på en öppen plats och var -15c.

fri  
#737999Nysågar minsann, jag körde en uråldrig 238g på etanol i klen vedgallring och höll mej varm hela dunken

Användarvisningsbild

Vildmark  
#749078finns det några handskar som håller för slitage? jag har förbrukat närmare 20 par handskar mellan okt-feb... Testat stihl, tegera, diverse andra märken. Hål på pekfinger är det vanligaste felen..men även att de spricker vid tummen eller blir utslitna i handflatan.. Kör röjsåg/motorsåg/bär virke/klyver och staplar ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).