Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32223 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Robur Clivus  
#737927
D Brown skrev:Norge verkar ju hålla igång större delen av norra Europa, det är nog bäst att hålla sig sams med dem 🙄


Ja, de har byggt mycket nya utlandsförbindelser de senaste åren. Hade jag varit norrman hade jag varit heligt förbannad över denna utveckling, de verkar fastnat i sitt oljetänk även på elen, lite "råvarornas förbannelse". De vet att det kommer en framtid utan olja, hade förmodligen varit smartare att inte bygga dessa utlandsförbindelser utan istället lockat dit energikrävande verksamheter och låtit förädlingsvinsterna ske inom landets gränser, nu får de betydligt höjda elpriser, är ett högkostnadsland vilket inte kommer locka så mycket nyindustralisering, visst tjänar de pengar på elexporten men men.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

hfab  
#737934
Robur Clivus skrev:
Jag önskar det fanns vedpanna med inbyggd elgenerator på marknaden (Känner iallafall inte till någon seriös variant), detta i kombo med solceller och batteripack hade varit en vinnare på landet!

Är detta en seriös variant?
http://sunnytek.se/fixarsidan-for-den-s ... -stirling/

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

hlb  
#737936 Klarar stirlingmotorerna numera långa driftstider? I början var u-båts tillverkarna i Malmö nöjda om tätningarna höll tills båten kommit ut ur hamnen. ( Vet inte om det är en skröna, men ingen rök utan eld.)

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

hlb  
#737942 Vid tre tillfällen i kväll (Aktuellt 18.00 och 19.30 samt lokalnytt ) har SVT rapporterat att Karlshamnsverket är igång men levererar till Polen. Jag hade hela tiden Svenska Kraftnäts "Kontrollrummet" på skärmen och kunde se att Sverige importerade från Polen, vid sändningen 18.00 så mycket som 534 MW. Uppenbarligen ljuger någon av de statliga kanalerna. Det är väl ingen djärv gissning att det är propagandakanalen SVT. 😀

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

daniel.fredrixon  
#737945 https://bioenergitidningen.se/biokraft/ ... an-traflis

Kanske vore nått om man har någonstans att gömma 60kw värme.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

fri  
#737946
hlb skrev:Vid tre tillfällen i kväll (Aktuellt 18.00 och 19.30 samt lokalnytt ) har SVT rapporterat att Karlshamnsverket är igång men levererar till Polen. Jag hade hela tiden Svenska Kraftnäts "Kontrollrummet" på skärmen och kunde se att Sverige importerade från Polen, vid sändningen 18.00 så mycket som 534 MW. Uppenbarligen ljuger någon av de statliga kanalerna. Det är väl ingen djärv gissning att det är propagandakanalen SVT. 😀

De (SVT) är ju fortfarande rätt bra på barnprogram, men varför man som vuxen och tänkande skulle kolla på nyheter på kanal för och med aktivister/miljöpartister förstår jag inte? Uppdrag granskning har ju oxå blivit P(olitiskt)K(orrekt) och har oxå tappat intresset från min sida.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#737947
hlb skrev:Vid tre tillfällen i kväll (Aktuellt 18.00 och 19.30 samt lokalnytt ) har SVT rapporterat att Karlshamnsverket är igång men levererar till Polen. Jag hade hela tiden Svenska Kraftnäts "Kontrollrummet" på skärmen och kunde se att Sverige importerade från Polen, vid sändningen 18.00 så mycket som 534 MW. Uppenbarligen ljuger någon av de statliga kanalerna. Det är väl ingen djärv gissning att det är propagandakanalen SVT. 😀

Dom har skrivit på svenska kraftnät så det är nog bara att SVT har rapporterat därifrån. Dom skriver ”vissa” timmar. Just nu exporterar vi i alla fall. Men egentligen spelar det ju mindre roll för brist har det varit både i Polen och Sverige.
https://www.svk.se/press-och-nyheter/ny ... tta-polen/

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Suneland  
#737952
daniel.fredrixon skrev:https://bioenergitidningen.se/biokraft/hargassner-visar-smaskalig-elproduktion-fran-traflis

Kanske vore nått om man har någonstans att gömma 60kw värme.


Ja det största bekymret är just det, vad ska man göra med all värme på sommaren? man kan bara värma poolen så mycket innan det blir obehagligt varmt.. 🤣

Det finns några alternativ på marknaden för några år sedan sneglade jag på https://www.energy-xprt.com/products/spanner-model-hka-10-biomass-chp-unit-589383

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Robur Clivus  
#737958
hlb skrev:Vid tre tillfällen i kväll (Aktuellt 18.00 och 19.30 samt lokalnytt ) har SVT rapporterat att Karlshamnsverket är igång men levererar till Polen. Jag hade hela tiden Svenska Kraftnäts "Kontrollrummet" på skärmen och kunde se att Sverige importerade från Polen, vid sändningen 18.00 så mycket som 534 MW. Uppenbarligen ljuger någon av de statliga kanalerna. Det är väl ingen djärv gissning att det är propagandakanalen SVT. 😀


Svenska kraftnäts officiella twitterkonto svarar på ungefär samma fråga här: https://twitter.com/svenskakraftnat/sta ... 2821799942

"Vi har minskat importen/ökar importen med 300 MW. Om det t.ex. varit utfall med 600 MW import till Sverige blev resultatet efter stöttning 300 MW import istället vilket betyder att vi förbättrat Polens effektbalans med 300 MW." 🤣

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

r93  
#737961
Robur Clivus skrev:
hlb skrev:Vid tre tillfällen i kväll (Aktuellt 18.00 och 19.30 samt lokalnytt ) har SVT rapporterat att Karlshamnsverket är igång men levererar till Polen. Jag hade hela tiden Svenska Kraftnäts "Kontrollrummet" på skärmen och kunde se att Sverige importerade från Polen, vid sändningen 18.00 så mycket som 534 MW. Uppenbarligen ljuger någon av de statliga kanalerna. Det är väl ingen djärv gissning att det är propagandakanalen SVT. 😀


Svenska kraftnäts officiella twitterkonto svarar på ungefär samma fråga här: https://twitter.com/svenskakraftnat/sta ... 2821799942

"Vi har minskat importen/ökar importen med 300 MW. Om det t.ex. varit utfall med 600 MW import till Sverige blev resultatet efter stöttning 300 MW import istället vilket betyder att vi förbättrat Polens effektbalans med 300 MW." 🤣


Du skrev vad jag hade tänkt skriva!

Imorgon spräcker finnarna 10:- kWh, när gör vi det i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#737964 Vi hade ju pris redan 2010 på 14 kr kWh så det är högsta här.
Ska rätta mig lite. 17 december 2009 var priset 14 kr kWh en enstaka timme.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738002
Robur Clivus skrev:
D Brown skrev:Norge verkar ju hålla igång större delen av norra Europa, det är nog bäst att hålla sig sams med dem 🙄


Ja, de har byggt mycket nya utlandsförbindelser de senaste åren. Hade jag varit norrman hade jag varit heligt förbannad över denna utveckling, de verkar fastnat i sitt oljetänk även på elen, lite "råvarornas förbannelse". De vet att det kommer en framtid utan olja, hade förmodligen varit smartare att inte bygga dessa utlandsförbindelser utan istället lockat dit energikrävande verksamheter och låtit förädlingsvinsterna ske inom landets gränser, nu får de betydligt höjda elpriser, är ett högkostnadsland vilket inte kommer locka så mycket nyindustralisering, visst tjänar de pengar på elexporten men men.


Nån gång tidigare i år när det blåst mycket och strömmen nästan vart gratis så har jag sett att Norge istället importerat.
Det är väl både marknadsmässigt och energibalansmässigt smart, så kan de dra på turbinerna när strömmen kostar 6 kr istället.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Elis76  
#738019 Eftersom elproducenterna inte vill tömma ur sina vattenmagasin i onödan om det inte behövs, t.ex. när det går att producera mycket vindenergi när energibehovet är lågt, så drar man ner på vattenkraftsproduktionen i förekommande fall. På motsvarande sätt modererar man kärnreaktorerna med hjälp av HC-pumpar och styrstavar för att hushålla med kärnbränslet.

Allt detta är en integrerad process där man producerar el på de ställen där man får ut högst verkningsgrad till en låg kostnad.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#738026 Det är väldigt väldigt bra med den situation som nu uppkommit.
Nu kanske det uppdagas vilka hjärntvättade personer som är ansvariga för att vi har den situation som vi i dag har.
För tillfället IMPORTERAR Sverige el.
Och den berömda vindkraften går på sparlåga trots att behovet nu är stort.
Framtidens energikälla vindkraft - tro på den du.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Elis76  
#738028 Vi får de politiker vi förtjänar

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jPQ27q/vi-far-de-politiker-vi-fortjanar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).