Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32240 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eltillgång Sverige

Sture Andersson  
#737871 Kollar ni på kontrollrummet ,just nu förbrukar vi över 25000 MW ,köper över 2000MW från Norge.
Ändå är det inte så speciellt kallt .
Får nog invenstera i någon generator ,så jag kan köra vedpannan om dom kopplar bort elen ,framme i vinter .
Skulle vara intresant veta vad dom kommer kopplar bort först vid elbrist. Det finns säkert en plan för detta,men den är nog hemlig ,men i mitt tycke borde den var offentlig så man kan förbereda sig.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737874 Det finns en plan. Privatbostäder är i vart fall först på listan till att kopplas av.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Elis76  
#737875 Det finns färdiga effektbortkopplingsavtal med storförbrukare om frekvensen i elnätet skulle börja sjunka under förutbestämda värden.

Storförbrukare meddelar även in förändringar av sitt effektbehov i förväg.

http://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

svampbob  
#737894 Ansvarig minister har uttalat sig.

https://twitter.com/i/status/1467794575737696257

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Robur Clivus  
#737905
svampbob skrev:Ansvarig minister har uttalat sig.

https://twitter.com/i/status/1467794575737696257


Hela intervjun finns på https://sverigesradio.se/artikel/nya-en ... orsorjning

Måste ändå ge cred till reportern som intervjuar, ganska bra påläst om elsystemet. Svaren från ministern får väl var och en bedöma själv.

Känns som vedproduktion kan bli det mest lönsamma för oss skogsägare framöver!

Jag önskar det fanns vedpanna med inbyggd elgenerator på marknaden (Känner iallafall inte till någon seriös variant), detta i kombo med solceller och batteripack hade varit en vinnare på landet!

Gissar att den nuvarande situation kommer leda till ganska stora förluster för elhandlare som tillhandahåller avtal med fastpris, vilket i förlängningen kommer tvinga många att sluta med avtalsformen eller lägga på ordentliga marginaler vilket oavsett kommer bli kännbart för alla konsumenter.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Elis76  
#737908 Problemen uppstår antagligen under den fattigaste månaden på hela året - Januari 2022, när December månads elräkning skall betalas av gemene man.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

JörgenO  
#737909
Robur Clivus skrev:Gissar att den nuvarande situation kommer leda till ganska stora förluster för elhandlare som tillhandahåller avtal med fastpris, vilket i förlängningen kommer tvinga många att sluta med avtalsformen eller lägga på ordentliga marginaler vilket oavsett kommer bli kännbart för alla konsumenter.


Tror du verkligen det?
Jag är inte särskilt insatt i just elmarknaden men jag har svårt att tänka mig att de som erbjuder fasta priser har något intresse av att spekulera i elprisets rörelse, då skulle det ju bli Enron för hela slanten.

Jag tror att de matchar sina egna köp med hur kundernas avtal ser ut. Precis som banker matchar durationen i sin låneportfölj (om jag tar ett femårigt lån så ger banken ut en 5årig bostadsobligation).

Jag betonar att jag inte vet så jag tål att bli rättad och åthutad :-). Men ändå... att ta sådana risker med företagets verksamhet kan man väl inte göra? Kanske på marginalen som spekulation ibland men att inte alls hedga sina fasta kontrakt synes mig väldigt otroligt.

PS: Fast pris = Terminspris 😀
Senast redigerad av JörgenO mån 06 dec 2021, 16:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#737912 Ja dom handlar ju in priset antingen till rörligt pris eller via terminspris. Fasta priser kan jag inte se annat än att elen handlas in till terminspriser i alla fall till största delen. Då vet dom ju sin kostnad och så lägger dom på sin marginal.
https://elpriser24.se/prognos/

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Lillesves  
#737915
Sture Andersson skrev:Skulle vara intresant veta vad dom kommer kopplar bort först vid elbrist. Det finns säkert en plan för detta,men den är nog hemlig ,men i mitt tycke borde den var offentlig så man kan förbereda sig.

I excel-dokumentet Statistik per elområde och timme, 2021 (.xls)
https://www.svk.se/siteassets/1.om-kraftsystemet/kraftsystemdata/statistik/elomrade-och-timme/timvarden-2021-01-10.xls
finns det kolumner med Avkopplingsbar last. Men det ser ut som man bara har några tiotal MW att spela på, i SE4 i princip ingenting.

Avkopplingsbar last
Enligt systemansvarsförordningen ska balansansvariga rapportera till Svenska kraftnät
hur stor del av den förbrukning som ingår i respektive företags balansansvar som är
avkopplingsbar.
Med avkopplingsbar last menas objekt som kan styras och kopplas bort helt, som
exempelvis elpannor, värmepumpar eller motsvarande. Genom att koppla bort dem kan
man anpassa förbrukningen till rådande marknadssituation (påverkat av elpriset) eller
minska effektuttaget i elsystemet. Normal allmän förbrukning betraktas inte som
avkopplingsbar last även om givetvis förbrukningsmönstret också påverkar
effektsituationen.
Källa: https://elmarknadshandboken.se/Dokumentation/Texter/NEMHB.pdf

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#737917 Och så var det med samarbetet med ett av våra västra grannland...



Konflikt Sverige och Norge efter att efterfrågan på el ökat under den senaste tidens energikris.

Sverige har blockerat Norge från att använda det svenska nätet för att flytta energi från olika producenter i regionen, något som Norge svarat på genom att kapa elektriciteten till Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

svampbob  
#737919
JörgenO skrev:
Robur Clivus skrev:Gissar att den nuvarande situation kommer leda till ganska stora förluster för elhandlare som tillhandahåller avtal med fastpris, vilket i förlängningen kommer tvinga många att sluta med avtalsformen eller lägga på ordentliga marginaler vilket oavsett kommer bli kännbart för alla konsumenter.


Tror du verkligen det?
Jag är inte särskilt insatt i just elmarknaden men jag har svårt att tänka mig att de som erbjuder fasta priser har något intresse av att spekulera i elprisets rörelse, då skulle det ju bli Enron för hela slanten.

Jag tror att de matchar sina egna köp med hur kundernas avtal ser ut. Precis som banker matchar durationen i sin låneportfölj (om jag tar ett femårigt lån så ger banken ut en 5årig bostadsobligation).

Jag betonar att jag inte vet så jag tål att bli rättad och åthutad :-). Men ändå... att ta sådana risker med företagets verksamhet kan man väl inte göra? Kanske på marginalen som spekulation ibland men att inte alls hedga sina fasta kontrakt synes mig väldigt otroligt.

PS: Fast pris = Terminspris 😀


Jag har inte heller koll på den svenska elmarknaden men vet att i Storbritannien har väldigt många elleverantör gått i konkurs de senaste månaderna och att ett par miljoner kunder nu står utan leverantör.
Jag gissar att det är leverantör som har erbjudit fast pris och sedan försökt spekulera på spotmarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

svampbob  
#737920 Här kommer lite info.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Elis76  
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Robur Clivus  
#737923
JörgenO skrev:
Robur Clivus skrev:Gissar att den nuvarande situation kommer leda till ganska stora förluster för elhandlare som tillhandahåller avtal med fastpris, vilket i förlängningen kommer tvinga många att sluta med avtalsformen eller lägga på ordentliga marginaler vilket oavsett kommer bli kännbart för alla konsumenter.


Tror du verkligen det?
Jag är inte särskilt insatt i just elmarknaden men jag har svårt att tänka mig att de som erbjuder fasta priser har något intresse av att spekulera i elprisets rörelse, då skulle det ju bli Enron för hela slanten.

Jag tror att de matchar sina egna köp med hur kundernas avtal ser ut. Precis som banker matchar durationen i sin låneportfölj (om jag tar ett femårigt lån så ger banken ut en 5årig bostadsobligation).

Jag betonar att jag inte vet så jag tål att bli rättad och åthutad :-). Men ändå... att ta sådana risker med företagets verksamhet kan man väl inte göra? Kanske på marginalen som spekulation ibland men att inte alls hedga sina fasta kontrakt synes mig väldigt otroligt.

PS: Fast pris = Terminspris 😀


Går tyvärr inte att jämföra elhandel med låneportfölj hos banker på samma sätt.
Som jag förstått det (Jobbar ej inom elhandel): Elhandlaren försöker självklart terminssäkra ett sådant avtal så långt möjligt, problemet är att någon måste alltid bära risk vid prissäkring. Vi tar dig som kund i detta förenklade exemplet: du tecknar ett treårigt fast avtal med en elhandlare på 50 öre/kwh, detta försöker elhandlaren prissäkra så långt möjligt, dock vet elhandlaren lika lite om hur vädret kommer vara om tex två månader eller två år som någon annan. Därför försöker elhandlare prissäkra volym utifrån din förväntade förbrukning vid ett normalår. Elen behöver produceras och konsumeras inom samma tidsenhet till skillnad från många andra varor. Om vi som det här året får väldigt kall start på December, så förbrukar du som elkund med fast pris betydligt mer el än de säkrat för den här perioden enligt din teoretiska normalförbrukning, elhandlaren får köpa in denna överstigande elförbrukning från spotmarknaden, det nya är att marginalerna börjar vara så små i elsystemet vilket ger att volatiliteten på spotmarknaden ökat markant, de måste förmodligen just nu köpa in el för 5,37 kr/kwh i SE3 kl 17 idag och sälja till dig som kund för 50 öre/kwh. Elhandelsföretag har ingen egen produktion utan är bara en mellanhand med väldigt låga vinstmarginaler.

Det har redan börjat:
https://sverigesradio.se/artikel/falken ... ta-elavtal

Vi kommer nog se liknande utveckling i Sverige som i Storbritannien med konkurser.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737925 Norge verkar ju hålla igång större delen av norra Europa, det är nog bäst att hålla sig sams med dem 🙄

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).