Vi har bytt kylare (den läckte olja in i kylarvattnet) och värmepaketet (som var trasigt) och termostaten och expansionskärlet och locket till expansionskärlet och en del slangar. Efter att ha kört en halvtimme i 50-80 km/h, så sticker tempen iväg uppåt och öppnar man huven då så har det stänkt glykol från expansionskärlet, som är nästan tomt.
Testade lite mer idag, och slangarna till värmepaketet blir varma direkt. Övre kylarslangen blir varm fort, undre blir lite mindre varm efter ett tag. Elfläkten går igång vid ungefär 105 grader (mätt med OBDII), och stänger av strax under 100. Termostaten är på 92 grader.
Ser inga direkta tecken på att toppackningen har gått, men risken finns ju. Inget vatten i oljan, inget vatten i avgaserna. Inga synbara bubblor i expansionskärlet. Kan vattenpumpen funka halvdant eller lägga av efter ett tag? Porlar lite i värmepaketet då och då, så den är inte helt borta.
Kan det vara halvstopp i någon slang/kanal så det kyler för dåligt?