Motorsåg och handhållet

Ingen handtagsvärme men ändå varma händer

20 inlägg 3930 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ingen handtagsvärme men ändå varma händer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736010
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Kan denna ersätta min 550 xpg? Eller är det nästa generations batterisåg som behövs?

(Föredrar HVA på mina sågar, men men...)

Vad vi troligen inte får i batterisågarna än på några år så är det värme i handtagen..🥶


Det säljs ju en hel del bensindrivna proffssågar utan värme i handtaget så något större problem kan det ju inte vara.

F.ö. finns det ju många vattentäta handskmodeller idag, så avsaknaden av handtagsvärme är ju ingen jätteförlust, tycker jag.

Se bara till att hålla händerna torra och handlederna väl isolerade, så slipper du frysa om händerna! 👍

Edit: justerade Tottes hittepårubrik, då ämnet är relevant för alla motorsågar och röjsågar utan handtagsvärme.
/Niklas


Senast redigerad av Niking fre 26 nov 2021, 22:47, redigerad totalt 4 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736011 Är helt individuellt hur pass frusen eller vibrationskadad man är i händerna. Skulle aldrig köpa en såg för helårsbruk utan värme.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736012
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Kan denna ersätta min 550 xpg? Eller är det nästa generations batterisåg som behövs?

(Föredrar HVA på mina sågar, men men...)

Vad vi troligen inte får i batterisågarna än på några år så är det värme i handtagen..🥶


Sant! Gick ganska bra att gallra utan senaste, men är det kallt eller blött så är det guld värt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736013 Jag har själv fryst en del i mina dagar, men ovanstående knep gör att jag inte fryser längre.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736014 Tråden skulle inte handla om el gentemot bensinsågar tyckte moderaten. Nu blir det ju närmast fånigt när det påstås att det är bara att skaffa bättre vantar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736016 Nu gällde ju frågan om hur lösa problemet med avsaknad av handtagsvärme, då den batterisåg, som tråden handlar om, inte har handtagsvärme, men ska ändå vara tillräckligt stark för att duga som bassåg året om.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 23 nov 2021, 19:49, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736017 Jag köper en den dagen den har handtagsvärme och klarar en dag på två batterier.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

tallen100  
#736018 Vill man ha värme i handtagen så är väl det enda vettiga att köpa/använda en såg som har den finessen. 😎

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736020 Eller så löser man problemet med frusna händer på ett annat sätt (work around).
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

RE: STIHL MSA 300

anersimyra  
#736033 Man kan ju även shopa från Widfors.. :-bd https://www.widforss.se/avignon-varmefi ... bank-svart

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736034 Man kan göra upp en eld vid arbetsplatsen till att gå och värma händerna vid ibland.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736035
anersimyra skrev:Man kan ju även shopa från Widfors.. :-bd https://www.widforss.se/avignon-varmefi ... bank-svart


Hur pass slitstarka är dessa handskar?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#736040
Niking skrev:
anersimyra skrev:Man kan ju även shopa från Widfors.. :-bd https://www.widforss.se/avignon-varmefi ... bank-svart


Hur pass slitstarka är dessa handskar?
/Niklas

De är tänkta att användas under ett par skalhandskar och det borde fungera utmärkt under ett par vattentäta sådana.

Avatar Fallback

Re: Ingen handtagsvärme men ändå varma händer

Hema  
#762177 Man kan ju spänna kedjan lite extra o sänka smörjningen. Då kan man värma händerna på svärdet vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Ingen handtagsvärme men ändå varma händer

anersimyra  
#762182
Hema skrev:Man kan ju spänna kedjan lite extra o sänka smörjningen. Då kan man värma händerna på svärdet vid behov.

Då är det både snabbare och effektivare att lägga nävarna över ljuddämparen..😃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).