Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

151 inlägg 29529 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG - Går ojämnt / stannar

Williamm  
Sonny Nilsson skrev:
Mange skrev:Inte var dag man blir kallad rookie! Men det slickar jag i mig. Jag är ju ung o vacker så det passar bra.
Hehe..

Du missuppfattade något. Jag syftade på mig själv som rookie (inom motorsåg) och den erfarna Huggmästaren är ju William! 😄

Smikrande.. Jag är bara 16år och fällt ett tjugotal träd allt som allt... Och långt ifrån huggarmästare än.
Men renoverat och meckat har jag gjort i två år, men det är Mange som lärt upp mig.

Husqvarna motorsågar

Larsi  
#735697Mange skrev att man skulle vicka sågen i sida
Det knepet var en nyhet
Vad gör att den startar lättare då?

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735699Är den lagom full tankad, inte överfull, så rör sig bränslet o tanken vilker med hjälp av tankluftning skapat ett pyttelitet övertryck.
Detta ger i sin tur lite tryck fram till bränslepump och bränslenål.

Vicka sida sida 4-5ggr brukar räcka. Spar några drag.
Gott trick om man ska kallstarta 20+ såg en dag.

Användarvisningsbild

Sonny Nilsson  
Williamm skrev:
Sonny Nilsson skrev:
Mange skrev:Inte var dag man blir kallad rookie! Men det slickar jag i mig. Jag är ju ung o vacker så det passar bra.
Hehe..

Du missuppfattade något. Jag syftade på mig själv som rookie (inom motorsåg) och den erfarna Huggmästaren är ju William! 😄

Smikrande.. Jag är bara 16år och fällt ett tjugotal träd allt som allt... Och långt ifrån huggarmästare än.
Men renoverat och meckat har jag gjort i två år, men det är Mange som lärt upp mig.

Haha! 😊 Jag misstänkte att det förhöll sig som du beskriver. Men det ända jag gjorde var att nämna dig som du själv titulerar dig i profilen, nämligen Huggarmästare…! 😅

Men det är rätt, man ska sikta högt och du är på god väg med support från Mange!

TS
Användarvisningsbild

Sonny Nilsson  
#735701Förresten. Personalen på stället där jag fick tag på reservdelar till tankluftningen rekommenderade mig att köra äldre motorsågar (som min 444:a t.ex.) på bränsle med 3% olja.

Tänkte höra med forumet om det är någon som tillämpar detta? Åsikter kring detta?

TS

tallen100  
#735702Huggarmästare på forumet blir man efter ett visst antal inlägg.
juniorhuggare, medelhuggare och huggarmästare, tror jag.
Förr syntes det hela tiden, utan att klicka på medlemsprofilen 🙃

Användarvisningsbild

Sonny Nilsson  
tallen100 skrev:Huggarmästare på forumet blir man efter ett visst antal inlägg.

Aha, det ligger till så här alltså. Då har ju t.o.m. jag en chans att bli Huggarmästare en vacker dag! 😅

TS
Användarvisningsbild

#735704Jag kör mina såg på Aspen, 2%.
Just 444 klarar det utmärkt om den ör korrekt justeradvoch inget trasigt eller knasigt.

Användarvisningsbild

totte  
Sonny Nilsson skrev:Förresten. Personalen på stället där jag fick tag på reservdelar till tankluftningen rekommenderade mig att köra äldre motorsågar (som min 444:a t.ex.) på bränsle med 3% olja.

Tänkte höra med forumet om det är någon som tillämpar detta? Åsikter kring detta?

Finns en otrolig mängd myter och åsikter om oljeinblandning. Det mesta baseras på vad som stått i manualer, på dekaler och tanklock genom tiderna. Varje tids rekommendationer baseras på den tidens oljekvalitet. Det är alltså inte motorernas konstruktion som kräver mer olja. Undantag finns, men det handlar då om enstaka saker från 50-tal och tidigare som har särskilda typer av kolvringar, maskiner vars enda plats idag är på museer och utställningar.

Alla normala sågar, och andra tvåtaktare, kan köras på den inblandning som rekommenderas för moderna tvåtaktsoljor av bästa kvalitet, vanligen 2%.

De sågar jag har är från tidigt 60-tal och framåt. Flertalet får rejäl hårdkörning då och då i vedhögen och på utställningar. Kör alla på Aspen med 2% olja.

Användarvisningsbild

hva555  
#735707Jag pratade Aspen och dom säger att det går bra att blanda i bra syntet om man vill ha fetare mix i något fall. Jag har kört 444 o andra tex efter kolvbyte på det sättet.

Användarvisningsbild

#735727Jag hade ett tag Aspens 2-t olja hemma och sålde då efterfrågan fanns. Några kunder som ville ha 4% i sina röjare och 3 i sina sågar.
De kör nu Aspen 2% och är lite gladare.

Jag har en 44 som fått 2% sedan 1989. Och gick rätt mycket fram till 2000 nånting.
Kolven ser fortfarande ny ut

Användarvisningsbild

Sonny Nilsson skrev:
tallen100 skrev:Huggarmästare på forumet blir man efter ett visst antal inlägg.

Aha, det ligger till så här alltså. Då har ju t.o.m. jag en chans att bli Huggarmästare en vacker dag! 😅

Japp. Men ung och vacker kan inte forumet hjälpa till med. Det får man va innan man kommer hit.
Som Skåning är man ju naturligt grann och ung är man från start så inte mycket o grunna på direkt.

Användarvisningsbild

Sonny Nilsson  
#740382Lite uppdatering av projektet så här mot slutet av året. Det senaste ordentliga sågpasset jag genomförde på tomten var slutet av november. Det var också en provkörning efter montering av backventilen i tankluftningen som jag tror var den senaste åtgärden jag rapporterade om. Backventilen åtgärdade inte problemet med att sågen vill stanna lite då och då. Men såklart ändå bättre att ha backventilen på plats. Vid den tidpunkten var alltså sågens funktion fortfarande ca. 75%-ig. Som jag nämnt tidigare så är jag redan mycket nöjd med detta. 444:an gör det jobbet som behövs göras på tomten, bara jag startar den igen efter den stannat. Mitt behov av att såga kommer också avtaga rätt snabbt med tiden och när byggnaden på tomten väl är uppförd så kommer behovet i princip vara obefintligt. Planerar alltså inte för ett värmesystem med vedeldad panna.

Det ligger dock i min natur att förbättra saker. Därför har jag under december gått mer på djupet med 444:an. Jag har jobbat med följande åtgärder:

Åtgärd 1: Byte av kolvringar.
Demonterade cylinder och kolv. På kolven kunde jag se tecken på att kolvringarna är något otäta på ett visst ställe. Tog av kolvringarna och förde in dessa separat var och en i cylinderloppet för att kontrollera passningen. Såg inte så dåligt ut men kunde se en liten liten glipa mellan ring och cylinder ute vid ändarna av ringarna. Bestämde mig för att byta kolvringar, om jag kunde hitta nya...

Tidiga sågar av 444:an (som min) har två st. kolvringar med tjocklek 0,63 mm medan senare sågar har endast en ring med tjocklek 1,5 mm. Letade febrilt på nätet utan att hitta ringarna jag behövde. Hos flera olika verkstäder/butiker (som är bra på äldre sågar) fick jag beskedet att 0,63 mm - ringarna inte går att beställa längre. Blev alltså tvungen att tänka lite utanför boxen och hörde av mig till en finmekanisk verkstad i Göteborg. De skulle både kunna tillverka nya ringar från grunden men också slipa nedbefintliga till rätt tjocklek. Gick på linjen att skicka 1,5 mm -ringar till Göteborg för nedslipning. När jag kontaktade en av verkstäderna för att beställa 1,5 mm - ringarna så pratade jag med en annan i personalen och när han började titta på det så kunde han se i systemet att 0,63 mm -ringarna de facto fanns att beställa. Verkade vara någon form av militärt lager i Husqvarna han kunde beställa ifrån. En vecka senare kunde jag hämta ringarna. Så till er som letar efter besvärliga reservdelar vill jag rekommendera att vara ihärdiga och inte bara leta på olika ställen utan också prata med olika personer på samma ställe! :)

Åtgärd 2: Byte av vevaxeltätningar.
Beställde packningar till båda sidor. På svänghjulssidan demonterades under svänghjulet först generatorn och sen en triangelformad täckbricka som håller både vevaxellagret och en o-ring. Förnyade även o-ringen då den gamla såg platt och sliten ut. För att byta vevaxellager på svänghjulssidan måste man demontera kilen på vevaxeln (den som styr in i svänghjulet). Jag kvaddade dennna kilen lätt när jag försökte knacka ut den halvmåneformade kilen med ett litet dorn. Vill därför rekommendera att greppa kilen med en tång istället och dra ut den. Var försiktig med vevaxeln bara. Deformationen jag åsamkade på kilen kunde jag fila bort meden fin fil. Vid återmontering pressade jag in kilen med en polygrip och lade in en tunn träbit mellan tången och vevaxeln för att inte skada denna.

Jag vill egentligen byta packning även på kopplingssidan. För att byta på denna sidan behöver man först demontera snäckhjulet (oljepumpsdrevet) för att komma åt. Iställett för att lägga tid på att bygga en avdragare så valde jag att avvakta med bytet på denna sidan och se resultatet från de övriga åtgärderna först.

Åtgärd 3: Byte av cylinderfotspackning och packningar runt mellanstycke.
Eftersom jag demonterade cylindernså tyckte jag det verkade vettigt att byta cylinderfotspackning. Större misstanke om otätheter fanns kring packningar på insugssidan runt mellanstycket eftersom packningarna här såg slitna ut. Bytte två stycken packningar, en på vardera sidan om mellanstycket.

Åtgärd 4: Rengöring av cylinder, kolv och svänghjul.
När jag ändå hade sågen nedplockad så ville jag passa på att rengöra ordentligt.

Cylindern riggaded jag på en kvadratisk brädbit och så plomberade jag öppningarna med tändstift samt tejp/packningar. Sen kunde jag fixera riggen i arbetsbordet med ett par tvingar. Sen gick jag över cylindern först med smärjelduk (kornstorlek 150) och sen med våtslippapper (kornstorlek 240 och 400). En liten träkil var till stor hjälp vid det här momentet. Med smärjelduk och slippapper vikt runt spetsen på kilen kunde jag komma åt bra inne mellan cylinderflänsarna och sätta tryck både nedåt och uppåt (se bild). Mycket tidskrävande moment. Men jag antar att en fattig motorsågsrenoverare (utan tillgång till blästerutrustning) måste kompensera med ihärdighet. :) Med bra musik och gott kaffe var det inte så dumt.

Kolvringsspåren renskrapades med de gamla ringarna. Spåren duschades i riktligt med WD-40. Kolvytan rengjordes med scotch bright fuktad med WD-40.

Svänghjulet rengjordes med WD-40 och tandborste.

Efter montering av sågen kändes det som kompressionen hade blivit något bättre. När jag höll sågen i endast startsnöret så sjönk sågen saktare än tidigare. Förväntningarna på provkörning höjdes.

För ett par dagar sedan provkörde jag sågen lite snabbt under en klar fin dag med några minusgrader i luften. Först och främst så startade den igen vilket var huvudsaken. Började om med justeringarna och fick den att gå ungefär som den gjort tidigare. Var ljuvligt att höra ljudet från den här besten till såg igen. :) Kanske jag bara inbillade mig men tyckte den lät bättre på något sätt. Jag hade inte jättemycket tid att hålla på med finjusteringar men dessvärre tror jag inte att åtgärderna har avhjälpt problemet med att den vill stanna lite då och då, eftesom jag inte lyckades trixa bort det med injustering.

Projektet får fortsätta helt enkelt. Jag har ju fortfarande bytet av vevaxeltätningen på kopplingssidan kvar. Och efter det tror jag det blir till att fokusera på förgasaren igen för vidare åtgärder och felsökning. Tiden får visa vägen!

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#740417Tack för ditt inlägg, det var skrivet med inlevelse och detaljrikedom och ett nöje att läsa!

Hepo  
#740426Hej riktig intresant att läsa, undra om alla husqvarna handlare har tillgång till militära lagret? då kanske dom har lagret på kopplings sidan om det är samma som 242 ser ut så är det utgånget hos husqvarna. men goglar man lagernumret så finns det men kostar 100 euro 1000 kronor.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).