SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 34, 2014.

55 inlĂ€gg 19999 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#714959
1622658130_img_20210602_193223.jpg
😀 Hej! Jag köpte en Terri. Den kom i eftermittdagen.
Jag har redan lÀnge tÀnkt köpa en smÄmaskin eller bygga om en liten traktor sÄ nÀr denna dök upp nÀtet bestÀmmde jag köpa den. Maskinen var i Tyskland hos en smÄföretagare, jag köpte den Àntligt bilderna och diskution vid e-post, sÄ det var, och fortfarande Àr, spÀnnande hurdant Àr den i vÀrkligheten. Ska jag bygga den om en kombimaskin vet jag inte Ànnu, men det kan vi diskutera hÀr och dela olika Äsikter. VÀlkommen!
Terrin har/Ă€r;
34, den inte har c som kombi.
Perkins common rail 60 hk.
Danfoss med minispakar.
Moheda K45.
Inte mycket kan jag berĂ€tta om den förran jag har börjat köra med den. Jag lyckades nĂ€stan vĂ€lta den nĂ€r jag försökte lĂ€ra mig köra den. đŸ€Ł Och hyttvĂ€rme fungerar bra mĂ€rkte jag ocksĂ„.



   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

Kobbelgaard  
#714985 Grattis till en jĂ€ttefin maskin! 🙂 Ska bli spĂ€nnande och följa

AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

Williamm  
#714986 Desamma!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#715053 😀 Tack, tack!
Jag har tallvirke liggandes i mosset sÄ Terrin fÄr som första uppdrag bevisa sina bra bÀrigheten.
Men först mĂ„ste jag sĂ€tta sista plantorna. Även i dag och i morgon lite vĂ„rbruk.
😉 Lyck att jag inte har mer jordbruk, hann Ă€ven idag sĂ€tta 1000 st förran min bror kom med sĂ„maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34, 2014.

ÅsaNisse  
#715059 Kolla noga var tuvorna Àr om du ska stiga ur i mossen, annars blir du blöt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#718066 😀 Hej !
Är nĂ€stan en mĂ„nad sen jag fick Terrin hem och nu har jag Ă€ntligen skotat första fyra last virke ur mosset. Ingen ac finns i hytten, sĂ„ det var tidigt pĂ„ morgonen jag började.

Terrin uppfylde alla förvÀntningar i skogskörning.
En av positiva överraskningar var kran, den Àr kraftigare Àn jag trodde, och bra anpassat för vagndelen.

Trevlig maskin.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#718158
1625241516_img_20210702_080901.jpg
Se pÄ vad som finns under hytten.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#722172 Nu har jag nĂ„got att rapportera. 😀
Efter en lÄng paus för extremt hög brandrisk har jag skotat mer virke och bekantat mig nÀrmare med Terrin.
MisstÀnkte kavitationsfel för irriterande ljud vid körning men det var tryckackumulator (syns pÄ videon ovan) som resonerade mellan ram och hyttram. SÄ de boda - pumpen och membran - fungerar som de ska och ljusproblemet snabbfixade jag vid trave med en bit med fogplast.
Det som verkligen Ă€r en problem som krĂ€ver nĂ„got Ă€r venttilationen. đŸ„” Hytten blir vĂ€ldigt fort j..t varmt! KylarflĂ€kten blĂ„ser som galen och allt motorvĂ€rme gĂ„r direkt under hytten och sisst inne för att hyttfiltern sitter vĂ€ldigt lĂ„g. Jag satt en flĂ€ckt som blĂ„ser luft nerĂ„t vid taklucka och lyckades fĂ„ hytten lite svalare. Satt Ă€ven en bit av den almĂ€nna hyttfixmaterial, fĂ„gplast, som ljudisolering mot avgasrör. Luckan öppnas framĂ„t sĂ„ den rikter ljudet direkt in, annars Ă€r hytten vĂ€lisolerad och ljudnivĂ„n Ă€r ganska lĂ„g.
Jag kontaktade till importören för Perkins och frÄgade om det möjligen finns kylarflÀkter med spegelvÀnda blad som kunde jag vÀnda flödet framÄt med. Inte hittade de sÄnt som passar sÄ det fÄr nog bli elfÀckt framför kylaren för nÀsta sommaren.
Terrin har forfarande fungerat bra och jag har lĂ€rt mig Ă€ven köra utan att motorn plötsligt stannar đŸ€Ł ..
Jag sökte vad som kunde vara felet, relÀ som byter mellan tomgÄng och arbetsvarvtal eller kontaktfel misstÀnkte jag mest men det Àr vÀl enkelt sÄ att en liten motor med svag vridmoment blir ganska lÀtt överbelastad vid körning och styrning och stannar i ett ögonblick. Men som sagt ingen fel med motorn.

Tallbark Àr fullt med insekter sÄ det ser inte lovande ut vad det blir för talltoppar i nÀsta Är.
😉 Med Terri undviker jag hoppas att detta var sista gĂ„ng jag har virke liggandes över sommaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34, 2014.

charger  
#722210 Hej hannuröj det kanske skulle passa fint med en kranhÀngd stegmatare pÄ den maskinen,framöver.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#722269 😀 Ja, det absolut Ă€r ett alternativ.
Jag har ju en Arbro stegmatare pÄ Ursus sÄ det gÄr bra att koppla den pÄ Terrin och prova.
Jag misstĂ€nker nog kranfĂ€ste pĂ„ bakvagnen Ă€r lite klen. đŸ€” VĂ€ger 300 kg Arbron plus stammen plus belastning som orsakas vid kvistning sĂ„ det Ă€r betydlig hĂ„rdare för maskinen Ă€n lastning av virke.
Aggregatet fÄr inte vara för liten heller. Stammvolymen och Äldern varierar mycket och det oftast finns Àldre tallar med dÄlig kvalite som ska bort.
NÄgra mina bekantar har redan frÄgat mig gallra sina motsvarande mossar sÄ det verkligen finns efterfrÄga för mindre gallringsmaskiner.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#726634 😀 PĂ„ morgonen startade och stannade motorn mĂ„nga gĂ„nger.
TillrÀktligt mÄnga gÄnger att jag lyckades hitta felet. Jag böjde kabelbunten och sen startade motorn inte alls sÄ jag hittade en trasig jordkabel.
Har misstÀnkt kablar hela tiden med, men symptomen verkade ha nÄgot att göra med brÀnsleförbrukning och motor belastning sÄ jag hade tanken att vid nÀsta tillfÀllen testa spridarna och sprutningstrycket och lÀsa felkoderna, finns vÀl Àven feldiagnostik nÄgonstans under instrumentpanelen.
Att motorn som Àr monterad pÄ gummidÀmparen kan vid belastning göra en rörelse som böjer tillfÀlligt kablar var nÄgot jag inte hade tÀnkt. Med en snabbfixat jordkabel till brÀnslefilterfoten körde jag den hÀr dagen utan problemer.

Ett par barkborretrÀd, vindfÀllor och en asp som jag hade fÀlld med Arbro som högstubb och annat sÄnt blev stÀdat ur skogen.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#733985 đŸ˜„ Jo, sisst jag skrev jag har hittat elfelet, men det var tyvĂ€rr tillfĂ€lligt..
Maskinen Àr hemma i verkstan och jag har kollat/rensat/renoverat kablar och kontakter.
Inte mycket annat Àr kvar Àn kretsen som styr motorkontroll, sÄ nu mÄste jag hitta nÄgon som kan lÀsa can bus med datorn.
Min kopplingsschema skiller lite om maskinens elsystem, men jag kontektade tillverkaren och fick lite tippsar för felsökning. DubbelrelÀn, som jag först misstÀnkte som felet, styr kallstartlÀge sÄ den Àr nu bortkopplat.
Utan motorkontroll startar motorn och varvar pĂ„ fullgas, sĂ„ det kan vĂ€l rĂ€cknas som halva vinsten.. 😉

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#734707 😀 Det var kretskortet i motorkontroll som felet. Jag har bestĂ€llt en ny box.

I dag har jag gjort ett och annat smÄfixi hytten och förebyggande service för elsystemet.

Jag tömde kylaren och demonterade vÀrmekranan. Den mÄste bytas. MotorvÀrmare Àr ett mÄste, men vilken, har ja inte bestÀmmt Ànnu. Precis just nu Àr jag inte sugen pÄ mer elektronik(!) sÄ det kanske blir en idiotsÀker gasolvÀrmare.

En av navmotorerna lÀcker olja. Började demontera den men hjulen hade fastnat pÄ navet sÄ pass mycket att jag vÄgade inte anvÀnda mer kraft och slag. SÄ den fÄr bada lite i 5-56.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#735449 😀 Navmotorn Ă€r nu pĂ„ golvet.
Axelpakning som bör bytas Àr nÀstsista del pÄ vÀnster sida pÄ bilden, sÄ hela motorn ska rivas i molekyler. Börja skruva av bultcirkeln vid spÀnnband.
NĂ„gon som gjort? Är det klockast lĂ„ta hydraulikverkstan göra packningsbytet? Black Bruin BBC2 navmotor.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Terri 34, 2014.

HannuRöj  
#735509 Jag öppnade mig konto och bestÀllde en tÀtningssats frÄn tillverkare.
😀 Detta Ă€r sĂ€kert inte sista nav som lĂ€cker sĂ„ jag tĂ€nkte det Ă€r klockigas lĂ€ra mig renovera.
SprĂ€ngskiss kommer med reparationssats, men vad jag fick höra det inte Ă€r svĂ„rt sĂ€tta navmotorn ihop. Även motytan Ă€r bytbar, om den Ă€r sliten.
Navhuset pÄ boggin var halvfullt med fint jord sÄ det har vÀl skadat packningen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).