SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs Echo

76 inlägg 27099 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Fredrik Reuter  
#735196 Jag ska dubbelkolla siffrorna, något fel har nog smugit sig in men jag vet inte vart ännu.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Fredrik Reuter  
#735197
Hepo skrev:Hej intressant läsning men är inte Husqvarna: SP21G MINI en 325?


Så är det säkert. Allt blir lite speciellt eftersom det var ett tag sedan vi gjorde testet. Vi bytte drivhjul på någon av sågarna och det var med största sannolikhet Husqvarnan. Torbjörn kan nog vidimera detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Fredrik Reuter  
#735198
JerryH skrev:Hmm...
Är ju inte så konstigt att det "strulade" med laddningen dock.. Lithiumbatterier får inte vara för varma för att inte cellerna ska skadas och fläkten i laddaren/batteriet är ju anpassad för att kyla laddningsvärmen inte för att kyla ner ett varmkört batteri som snabbladdas.

Annars 👍 !

Sen låter det ju mycket med 14k om man inte har laddare o batteri redan, men en "tankning" är ju betydligt billigare än för en bensinare.


Ja, fast strul i den bemärkelsen var det inte. Vi pressade på ganska hårt för att se hur de betedde sig och de gånger de var för varma så räknade vi inte nedkylningstiden. Bara själva laddningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

axwell  
#735201
Fredrik Reuter skrev:Ja, fast strul i den bemärkelsen var det inte. Vi pressade på ganska hårt för att se hur de betedde sig och de gånger de var för varma så räknade vi inte nedkylningstiden. Bara själva laddningen.


Ärligt att ni kommenterade den egenskapen som ju den här typen har som energikälla.
En faktor som inte bör komma som en överraskning, det här kan i många fall påverka utnyttjandetiden negativt.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735236 Var det någon som blev varm i körning?
Tar man ut full belastning finns det risk de går lite varmt o stänger av. Både batteri och motor.

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

brassel  
#735239 Batterimässigt verkar för mig Husqvarnas batterier ev hålla sämre än Stihl.
Köpte två Stihl 300batteri vår 2017 (till MSA200 och liten gräsklippare)
De håller ännu, men tappat en del kapacitet (kör för stunden lite med dem i en MSA220 och gräsklipparn).
Ett Husqvarna 200batteri köptes vår 19 (till en 535), den dog definitivt nu sensommarn 21.
Ett annat Hq300batteri från ca hösten 19 är ganska gorillatejpat och tappat, bedömer jag, en hel del kapacitet.
Ett tredje Hq300batteri från vår 20 (kört mest med en 540) dog pangbom vår21; fick dock ett nytt då på garantin.
Till Hqbatteriernas försvar så användes de en hel del i ganska ruff stormupparbetning mer än Stihl-batterierna har gjort.
Nöjd ändå med Husqvarnas batterigrejer jag haft.
Dock är strategin nu mer att ha dem i tidig röjning (slog till på deras klingsåg med...).

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

jannee  
#735357 Inte för inte man är djävulens advokat :smile:
Nu gällde det visserligen ENDAST batterisågstest men intressant vore, för mig i alla fall, om man blandat in en 241 CM.
Hur hade denna såg klarat sig i tid och hur mycket hade denna såg fått gjort innan tanken varit tom.
Testa batterisågar gentemot varandra säger inte allt, måste ändå jämföras mot bensindrivna diton - ELLER?
Eftersom Niking anser att batterisågarna är guds gåva till skogsarbetarna vill jag även ha en jämförelsetest.
Vilken är effektivast när det gäller kontinuerligt arbete, klassar verkligen batterisågen ut motsvarande bensindriven?
Är det verkligen korrekt att om man sågar trissor av en 27 cm i dia björkmassa varar batteriet endast 3 min?
Har jag räknat fel?
53 trissor a 3,475 sek/trissa, blir inte det då 184,175 sek = styvt 3 minuter.
Rätta mig gärna

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Torbjörn Johnsen  
#735366 Huvudskälet för att välja batterisåg är nog aldrig eller sällan dess prestanda i förhållande till motsvarande bensinsåg. Skälen för att välja batteri kan vara många andra. Men ju närmre batterisågarnas kapacitet kommer bensinsågarnas desto färre argument för bensinsåg.

Sen finns det ju många olika sätt att använda en motorsåg på varav kapa trissor inte hör till det vanligaste.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

anersimyra  
#735369 Kolla mitt inlägg här ovan, där ser vi att ett 300Bli ger en drifttid på sågen som är nära den dubbla gentemot en motsvarande bensinsåg. Bevisligen är det så då det behövde fyllas på sågkedjeolja efter de tre granarna..🙂

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

jannee  
#735377 Har fortfarande inte fått svar på hur lång driftstid en batteridriven såg har innan batterihelvetet är slut.
Jag räknar i snitt på 45 min mellan tankningarna när jag avverkar.
Då ingår fällning, kvistning och aptering.
Självklart går sågmotorn HELA tiden, självklart också en viss del på tomgång vilken en batterisåg aldrig gör.
M.a.o gör jag av med i runda slängar 5 tankar på en förmiddag, frågan för mig är hur många batterier hade jag behövt?
Svara inte med hur många träd batteriet räcker till. Jag kan göra av med 1 1/2 tank på en ordentlig pattagran, medans jag hinner massor av träd vid gallring.
Däremot gör jag av med en tank på mindre än en 1/2 timme när jag kubbar grova massavedsbitar, sådana som inte vedmaskinen klarar av.
Men inte f*n tankar jag efter 5 minuter inte.

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

tallen100  
#735378 Det lär du nog inte få nåt svar på 🤣

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

anersimyra  
#735381 Om man ” rusröjer ” med röjsågen så räcker det stora batteriet i 30-45 minuter. Om man ” rusröjer ” det lite grövre med motorsågen så räcker det stora batteriet i 40-50 minuter. Vid gallring i klena två till trebitsbestånd där man tillagar träddelar så räcker det stora batteriet i en dryg timma vilket gör att man får fylla olja innan batteriet är slut. Skulle man kubba ved så torde det stora batteriet räcka i max 20-25 minuter.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

JörgenO  
#735383
jannee skrev:Har fortfarande inte fått svar på hur lång driftstid en batteridriven såg har innan batterihelvetet är slut.
Jag räknar i snitt på 45 min mellan tankningarna när jag avverkar.
Då ingår fällning, kvistning och aptering.
Självklart går sågmotorn HELA tiden, självklart också en viss del på tomgång vilken en batterisåg aldrig gör.
M.a.o gör jag av med i runda slängar 5 tankar på en förmiddag, frågan för mig är hur många batterier hade jag behövt?
Svara inte med hur många träd batteriet räcker till. Jag kan göra av med 1 1/2 tank på en ordentlig pattagran, medans jag hinner massor av träd vid gallring.
Däremot gör jag av med en tank på mindre än en 1/2 timme när jag kubbar grova massavedsbitar, sådana som inte vedmaskinen klarar av.
Men inte f*n tankar jag efter 5 minuter inte.


En idé är ju att du köper en batterisåg o testar själv. Och av den händelse någon överhuvudtaget är intresserad av utfallet på detta snårigt komplicerade testscenario så kan du ju skriva o berätta. 👍

Avatar Fallback

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

jannee  
#735388 Jag i min enfald trodde jag var inne på ett skogsforum och INTE ett trädgårdsforum.
Ber så hemskt mycket om ursäkt, tog visst fel, ställde visst fel frågor. :oops:




Kan någon vänlig själ förklara vad menas med kaptider kontra kapkapacitet.
Förstår inte vad ni menar och får ihop med denna information.
Aners påstår att batteriet varar runt 25 minuter men det går inte alls ihop med er information.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågstest - Husqvarna 540i XP vs Stihl MSA 220 vs

Ove Lindberg  
#735390 Jörgen0
Du är välkommen att utföra skogsarbete på 100% acord om du förbrukar 5 tankar på fyra timmar på exempelvis Hva 254 som har orginaltank.
Mvh Ove Lindberg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).