Motorsåg och handhållet

Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

38 inlägg 7307 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Robur Clivus  
#735296 Funderar på att skaffa en större såg som komplement till vår Husqvarna 550 XP mk2 med 15" svärd. Vad skulle ni erfarna råda för modell och svärdslängd, gärna Husqvarna då jag har väldigt bra erfarenhet av närliggande ÅF. Är 560 för klent uppsteg i jämförelse med 550? Borde jag istället gå på 572? Sågen ska användas till grövre lövträd men även viss plockhuggning/slutavverkning i grövre granskog, kan vara så att jag även behöver kvista med denna såg då bättre hälften fattat tycke för vår 550. Vilken svärdslängd kan vara bra komplement? Är inne på 572 med 20" svärd men tar gärna emot råd!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735304 Hugger mycket bok och använder då mest Husqvarna 560, trevlig såg inte allt för tung och med ett 18" svärd klarar man dom flesta träd utom dom allra största.
Det fungerar dessutom rätt bra att kvista med en 560, det går viserligen bra att kvista med en 572 också, men ska man hålla på ett lite längre tag blir det rätt så tungt och klumpigt.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

MrOlsson  
#735310 Jag har kört upp några fat bränsle med min hva 560. Kört mest med 15tum och då både fällt och kvistat med den. Tycker inte den är för tung för att arbeta med hela dagarna som enda såg.
Ibland kör jag 18tum på den och kvistar med en 346 med 13tum. För min del är 15tum det längsta jag vill kvista med annat än enstaka träd.

Men jag kan rekommendera 560in, min går som tåget med 18tum.

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

stihl91  
#735312 Jag har 550 mk2 kör den alltid med 15" och 576xpg där jag har 20 och 28".
Tycker 560 är för litet steg upp och bra med möjlighet att sätta på längre svärd.
Köpte 576an just innan 572an kom, idag hade jag valt 572an tycker det är en mycket finn såg rapp och stark och känns mycket lättare än 576an.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Camaro1969  
#735347 har en hqv 550 ja me

köpte precis en stihl 362, knappt tyngre än 550 och betydligt bättre kraft.

dock är 550 rappare vill jag påstå.

men för 6400 ink moms är det bara å köpa en 362, trots att det var "fel" märke för dig :)

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

stihl91  
#735348 600kr till för en 562xpg hos maskinklippet. Då har man också möjlighet att sätta på ett längre svärd tack vare stora svärdsinfästningen.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Camaro1969  
#735351 600 ?

2300:- verkar det som.

ser dock att 362 som jag köpte nu är slut i lager för priset 6400:- verkar kosta 8000:- nu

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735352
stihl91 skrev:600kr till för en 562xpg hos maskinklippet. Då har man också möjlighet att sätta på ett längre svärd tack vare stora svärdsinfästningen.

Svärdsinfästning har inget med svärdslängd att göra i sig.
562 och 560 är samma i övrigt så ka du ha det på den ena borde det gå på den andra.
Upp till 24" går att hitta rätt lätt i båda fästena.
Mer än 18 är nog inte nåt jag tycker ör e bra ide.
16" håller 560 bättre med än 18".

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

stihl91  
#735373 Det har det väl visst. Stora fästet stora svärd lilla små svärd. Vet att det inte är någon skillnad i övrigt men som komplement till en 550 tycker jag 572 är bäst och 562 i andra hand. Låter inte som ts sågar så mycket att han kör slut på en 562 på många år även om man tar ett träd med 24"

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

anersimyra  
#735374 Mange menar förstås att t.e.x 18” är lika långt oavsett svärdfäste och att svärd med litet fäste finns upp till 24.”..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

stihl91  
#735376 Ja och jag menar förstås att ska man ha en kompletterande såg till 550in tycker jag det är bättre att ta en med stora fästet. Störe chans att åf har 20" eller längre hemma till stora fästet.

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

stihl91  
#735386
Camaro1969 skrev:600 ?

2300:- verkar det som.

ser dock att 362 som jag köpte nu är slut i lager för priset 6400:- verkar kosta 8000:- nu

Kollade på maskinklippet.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Vindelälvens  
#735394 För liten skillnad på markII och 560. Har en 572 och en stihl 462. Är en inbiten husqvarna användare, men jag föredrar 462an tyvärr 🤣
Jobbar med manuell huggning på heltid så jag har nött igenom ett par sågar.
Men måste du verkligen ha en husqvarna så köp en 572 isåfall. Har du rätt teknik vid kvistningen så går de bra.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

anersimyra  
#735418
Vindelälvens skrev:För liten skillnad på markII och 560. Har en 572 och en stihl 462. Är en inbiten husqvarna användare, men jag föredrar 462an tyvärr 🤣
Jobbar med manuell huggning på heltid så jag har nött igenom ett par sågar.
Men måste du verkligen ha en husqvarna så köp en 572 isåfall. Har du rätt teknik vid kvistningen så går de bra.

Håller med om den lilla skillnaden mellan 550/560. Minns jag inte helt fel så var nog HVA 262 ett strå vassare än 560..🙂

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735427 Nu har jag inte provat MarkII av 550 utan har fortfarande kvar ett par av generation 1 som fungerar, och mellan dom och 560 tycker jag att det är en markant skillnad.
Om jag bara hade huggit grotanpassad bok skulle jag nog valt en 70 kubikare, och då håller jag med om att stihl 462 är överlägsen.
Men grotanppasar man inte utan hugger veden till sig själv, tycker jag 572 är alldeles för klumpig och tyvärr gillar jag inte alls stihls handtag och motorkropp när man skall kvista lite klenare grenar, där har Husqvarna i mitt tycke en överlägsen ergonomi.

Vist går det att kvista med en Husqvarna 572 men det är rätt så klumpigt och efter ett pass i skogen har man inte fått mer huggit än med 560 det enda skillnaden är att man är betydligt tröttare.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).