Öppna kategorin

Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps?

24 inlägg 4145 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps?

winterpuppy  
#735150 Ni skogsmullar där ute (ni som arbetar mycket i skogen och kanske jagar också)...

Känner ni att ni har enklare för er att överleva en apokalyps?

Om man utgår från att livsmedelsförsörjningen och elektriciteten stängs ner... alltså... inga butiker att köpa mat från, ingen el.... folk kanibaliserar varandra pga. hunger etc...

Skulle ni klara er tro? pga. att ni är skogsmullar?

Om ja... hur tänker ni att ni skulle klara er? enbart på jakt? kanske kombinera jakt och vildplockat?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

Järnoxen  
#735161 Generellt så tror jag att skogsfolk, friluftsfolk, jordbrukare och liknande klarar sig bättre vid kriser, eftersom man är mer van vid att hitta lösningar på de problem som kan uppstå med vad man har, än "stadsbor" är (i alla fall om jag får generalisera lite och ha lite fördomar).

I den situation du beskriver så tror jag att man kommer lång med lite naturvana och grundläggande kunskaper om vad är ätbart i naturen, jakt och på sikt odling. Vill man överleva en sådan situation är det nog viktigast att hålla sig borta från samhällen och folk (vilket jag försöker göra ändå :wink: ), resten löser sig nog med lite grundläggande kunskaper (som jag tror att man generellt har som "skogsmulle", jordbrukare eller friluftsmänniska.

Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

winterpuppy  
#735164
Järnoxen skrev:Generellt så tror jag att skogsfolk, friluftsfolk, jordbrukare och liknande klarar sig bättre vid kriser, eftersom man är mer van vid att hitta lösningar på de problem som kan uppstå med vad man har, än "stadsbor" är (i alla fall om jag får generalisera lite och ha lite fördomar).

I den situation du beskriver så tror jag att man kommer lång med lite naturvana och grundläggande kunskaper om vad är ätbart i naturen, jakt och på sikt odling. Vill man överleva en sådan situation är det nog viktigast att hålla sig borta från samhällen och folk (vilket jag försöker göra ändå :wink: ), resten löser sig nog med lite grundläggande kunskaper (som jag tror att man generellt har som "skogsmulle", jordbrukare eller friluftsmänniska.
Men skulle man enbart kunna klara sig i skogen? när det kommer till maten... alltså INGEN odling... kan man klara sig på allt skogen har att bjuda på? djur och växter? eller MÅSTE man odla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

Pattagran  
#735172 Människo arterna har funnits i 2.5 miljon år.
Odling i 12000år, odling I Sverige runt 5000 år.
Det löser sig nog 😉

Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

winterpuppy  
#735174
Pattagran skrev:Människo arterna har funnits i 2.5 miljon år.
Odling i 12000år, odling I Sverige runt 5000 år.
Det löser sig nog 😉
Men kan du vara lite mer specifik?

När det kommer till jakt så tar väl kulorna slut någon gång?!

Och när det kommer till vildplockat så blir det vinter så småningom!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

Pattagran  
#735178 Hmm.. tänkte inte på det, den får en att undra ändå. Hur gjorde grabbarna och töserna på jägarstenåldern när kulorna tog slut...

Ja det blir vinter tillslut. Det positiva med det är att saker fryser. Blir som en jättestor kyl/frys.
Kan ju vara positiv när "världsledarna" har skruvat ut säkringen 😉

Om du nu är seriös här..
Läs på lite om ämnen istället för att ställa meningslösa frågor på ett forum om skogsbruk.

Sökord på Google. preppers / vildmarks överlevnad / zombie apokalyps m.m

Youtube : fattiga riddare 😅

Lycka till😘

Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

winterpuppy  
#735179
Pattagran skrev:Hmm.. tänkte inte på det, den får en att undra ändå. Hur gjorde grabbarna och töserna på jägarstenåldern när kulorna tog slut...

Ja det blir vinter tillslut. Det positiva med det är att saker fryser. Blir som en jättestor kyl/frys.
Kan ju vara positiv när "världsledarna" har skruvat ut säkringen 😉

Om du nu är seriös här..
Läs på lite om ämnen istället för att ställa meningslösa frågor på ett forum om skogsbruk.

Sökord på Google. preppers / vildmarks överlevnad / zombie apokalyps m.m

Youtube : fattiga riddare 😅

Lycka till😘
Men seriöst... skulle du inte kunna berätta vad du hade gjort i dessa situationer?? har kollat mycket på Youtube etc. om ämnet men problemet är att man inte kan ställa frågor till dem som gör klippen! vissa grejer är abstrakta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

anersimyra  
#735180 Utan mat, värme och skydd mot vädret så klarar sig ingen någon längre tid och att en ” skogsmulle ” skulle klara sig bättre än gemene man kan jag aldrig tro..🙂

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

jannee  
#735183 Det var förr i tiden en urskillningslös utgallring, endast de starkaste genetiskt sett, överlevde.
Forskning har också visat att det var få som blev äldre än 40 år.
Det var först när vi blev stationära, började odla upp mark, byggde bättre bostäder som populationen tog fart.
Den riktigt stora bommen trädde inte i kraft förrän vi uppfann penicillinet.
Konstgödning till åkrarna så att vi fick större skördar för att kunna mätta den allt högre folkmängden.
För övrigt har nog de som bor i Amazonas (indianerna), inre Afrika men även ursprungsbefolkning i Asien och Australien störst förutsättningar för att överleva en apokalyps.
Vi skogsmullar stryker nog med bland de första, strömmen går, vi får inget vatten och det ytvatten som finns i naturen är redan idag infekterat.

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735184 Jag har grävd brunn med handpump samt rostfri hink med tillhörande rep. Vattnet fixar jag. Frågan är intressant men fortfarande i fel forum. Passaar bättre t.ex i www.alternativ.nu

Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

winterpuppy  
#735191
jannee skrev:Det var förr i tiden en urskillningslös utgallring, endast de starkaste genetiskt sett, överlevde.
Forskning har också visat att det var få som blev äldre än 40 år.
Det var först när vi blev stationära, började odla upp mark, byggde bättre bostäder som populationen tog fart.
Den riktigt stora bommen trädde inte i kraft förrän vi uppfann penicillinet.
Konstgödning till åkrarna så att vi fick större skördar för att kunna mätta den allt högre folkmängden.
För övrigt har nog de som bor i Amazonas (indianerna), inre Afrika men även ursprungsbefolkning i Asien och Australien störst förutsättningar för att överleva en apokalyps.
Vi skogsmullar stryker nog med bland de första, strömmen går, vi får inget vatten och det ytvatten som finns i naturen är redan idag infekterat.
Att en skogsmulle skulle stryka med bland de första kan inte stämma för något öre! en skogsmulle vet vart mat finns i skogen, vildplockat, viltdjur etc. vatten går att rena... kom igen!

Gemene man kan inget sånt... stackaren sitter och kollar på Netflix hela dagarna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

Vardon  
#735193
winterpuppy skrev:
jannee skrev:Det var förr i tiden en urskillningslös utgallring, endast de starkaste genetiskt sett, överlevde.
Forskning har också visat att det var få som blev äldre än 40 år.
Det var först när vi blev stationära, började odla upp mark, byggde bättre bostäder som populationen tog fart.
Den riktigt stora bommen trädde inte i kraft förrän vi uppfann penicillinet.
Konstgödning till åkrarna så att vi fick större skördar för att kunna mätta den allt högre folkmängden.
För övrigt har nog de som bor i Amazonas (indianerna), inre Afrika men även ursprungsbefolkning i Asien och Australien störst förutsättningar för att överleva en apokalyps.
Vi skogsmullar stryker nog med bland de första, strömmen går, vi får inget vatten och det ytvatten som finns i naturen är redan idag infekterat.
Att en skogsmulle skulle stryka med bland de första kan inte stämma för något öre! en skogsmulle vet vart mat finns i skogen, vildplockat, viltdjur etc. vatten går att rena... kom igen!

Gemene man kan inget sånt... stackaren sitter och kollar på Netflix hela dagarna...


Varför frågar du om du redan bestämt dig för svaret? Det är sådant som gör att just du kommer stryka med, oavsett hur mycket Kolliko du kan ropa i skogen, just förmågan att kunna tänka annorlunda och att samarbeta.

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

tallen100  
#735211 En skogsmulle klarar sej alltså rätt enkelt, han vet var allt finns och vattnet kan han rena.
Han kan säkert värpa ägg oxå...

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

tallen100  
#735215
anersimyra skrev:Utan mat, värme och skydd mot vädret så klarar sig ingen någon längre tid och att en ” skogsmulle ” skulle klara sig bättre än gemene man kan jag aldrig tro..🙂
nja en van skogs/naturmänniska klarar sej betydligt bättre än en som inte är van vid naturen, kan man göra upp eld, bygga koja, fånga fisk, o.s.v. så kan den iaf hålla sej vid liv betydligt längre, än den som ingen vana har..

Hur många "stockholmare" klarar att enkelt göra eld i en gammal vedspis tro 🤔 😉

Avatar Fallback

Re: Har en skogsmulle enklare för sig att överleva apokalyps

jannee  
#735216 När Gudrun härjade här nere i söder var det några som både svalt och törstade ihjäl, äldre landsbygdsbor som borde vara vana vid problem.
Corona har tagit livet av 15 000 människor här i Sverige, trots världens bästa (sjuk)vård.
Vad är det som säger att gamla skogsmullar ska klara en ordentlig apokalyps när ett simpelt strömavbrott kan ställa till det så som det gjorde, eller en virusinfektion ska rensa så hårt bland de äldre.
Nää, det lär bli totalt folktomt här upp i norr, svälter vi inte ihjäl så fryser vi nog i stället till döds.
Vi lär ju inte kunna ladda några batterier - hur ska det då gå?
Hur ska du få eld i din brasa, vilka har eldstål och flinta lätt tillgängligt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).