Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Arbro 350 med Arbromit

54 inlägg 10988 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#734720Har köpt en arbro med arbromit system.
Får den inte att nolla längdmätningen när jag kapat stocken. Vad är fel eller vad har gör jag för fel?
Vad är det som talar om för datorn att den ska nolla?

TS
Kranman

Re: Arbro 350 med Arbromit

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734721Brukar vara sågen.

Användarvisningsbild

Johan B  
#734723Vad menar du med brukar vara sågen?

TS
Användarvisningsbild

Johan B  
#734724Har testat att byta givaren till sågen nu i kväll. Jag matade på en stock stannade och tryckte på kapning, då nollade den men sedan slutade den igen. Kan vara handhavandefel men instruktionsboken är ju alt annat än bra

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#734732Hei, 😀.
Kvistning fortsätter aldrig förran svärdet har singnal. Så givaren är OK och den skickar singnalen som även nollställer längnden automatiskt.

Vad står på skärmen efter kapning? Istället 0000, samma siffra som före kapning? 🤔

Den första siffran är förval, och den ska inte nollställas efter kapning. Trycker man på ett annat förvalknopp en gång, nollställs förvalet.

Arbromat är ganska känsligt mot låg spänning och även växelströmgenerator kan orsaka över(under)spänningstoppar så säkerställ att den har bra + och jord. Koppla direkt till batteriet är säkraste.

Användarvisningsbild

Johan B  
#734752Detta står på skärmen.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#734760Min är annorlunda och kom precis ihåg den heter ju Arbromat. 🤣
Men det som jag skrev om givaren gäller detta med.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734777Kör du med automatframmatning?
Isf för att få allt att fungera finns ingångar i arbromaten där du först ska ha signal på ”tilt upp” sedan fäller du trädet, väljer timmerlängd/massavedslängd och sen trycker ”tilt ner” då ska arbron mata fram längden automatiskt.
När du kapar sen så nollar datorn och då väljer nu längd och sen matar den en ny längd osv.
Gör du inte detta med tilt upp o ner nollar du inte diametermätningen och då funkar inte frammatningen rätt pga att den kommer ihåg slutdiametern på föregående träd och har du nån mindiameter i stockvalet så fungerar inget alls.

Arbromiten är en bantad skördardator och är inte helt lätt att manuellköra och är lite krångligare än arbromaten.
Tog lite tid att bli vän med min…

Användarvisningsbild

Johan B  
#734839Tack för detta, imorgon bitti blir det att kolla inställningarna👏🏻

TS

#734851Kan tillägga att om sågsensorn är kass eller sitter för långt ifrån svärdet märks de väldigt väl, arbron kommer lasta på hydrauliken och försöka fälla in svärdet hela tiden du inte trycker på sågknappen

Användarvisningsbild

Johan B  
#734881Alla automatiska inställningar står på av men han nollar endast om det är ett minus mått.

TS

#734883Vi tar detta lite från början, när du tryckt tilt upp kapat o tryckt tilt ner, vad visar diametermätningen då?
De ska visa stamdiametern då.
Om du öppnar aggregatet o trycker tilt upp visa oftast maxdiametern, ca 470mm

#734884Med tiltknapparna menar jag palletknapparna inte dom du fysiskt reser Arbron

Användarvisningsbild

Johan B  
#734888Vad är palettknappar?

TS
Användarvisningsbild

Johan B  
#734890Kan det ha att göra med att mina knappar för tilt upp och ned går via ett eget relä som inte går via datorn.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).